Gå til innhold

Februar - CypheroN


CypheroN

Anbefalte innlegg

Da var det min tur til å fortsette med dette prosjektet, etter Lycantrophe (Desember) og Vowels (Januar). Jeg kommer bevisst til å unngå store kjente album (både personlige favoritter, men også generelt kjente album) - det blir litt kjedelig å ramse opp album alle har hørt før som er selverklært gode. I noen tilfeller blir jeg nok trengt til å vise frem noen skikkelige favoritter, men skal prøve så godt jeg kan å komme med litt mindre kjente album (yeah, right).

 

Uansett, vi begynner med 1983. Dette fordi jeg vil ta frem til i dag (vel, 2010 riktignok, ikke 2011), og med 28 dager i Februar blir det 1983-2010.

 

1983

 

Åttitallet, et tiår fullstappet med mye bra metall (og mye kjip pop), spesielt den tidlige bølgen av black metal. Tom Waits kom også med sitt beste album. Men jeg har tenkt å komme med noe annet i dette herrens år 1983.

 

Sonic Youth ga nemlig ut sin debut - Confusion is Sex

 

post-121390-0-37724000-1296563354_thumb.jpg

 

Et beinhardt album, men det er ikke metall. Rimelig hard punk, tenker jeg vi sier. Men så endret også SY stil etter dette albumet.

 

Om man er ny til SY er ikke dette akkurat det beste å sjekke ut først (eller, det spørs jo hva man liker fra før av, men generelt ikke beste starteren. Da er Daydream Nation (1988) et bedre album). Dette er SY på sitt mest støyete. De var aldri så støyete noensinne igjen - men det er jo fett!

 

Dette er den kuleste låta på albumet etter min mening. Her viser den kvinnelige delen av bandet hva hun er god for.

 

http://www.youtube.com/watch?v=RQsHfNyANWs

Endret av CypheroN
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sonic Youth ga nemlig ut sin debut - Confusion is Sex

Det stemmer ikke helt. Den selvtitulerte utgivelsen i 82 regnes som debuten, men det blir bare småpirk.Selv liker jeg ikke så mye av det de gav ut før Sister, bortsett fra noen låter på EVOL og Bad Moon Risng.

 

Swans' debutplate, Filth kom også ut i 83. Verdt å sjekke ut for de som liker litt støyete musikk

Endret av Ziltoid
Lenke til kommentar

Liker! Har ikke hørt Confusion is Sex før så satt like godt på hele plata via Spotify. Gleder meg til å følge med videre :--D

Yay! Hyggelig at du gleder deg. :--)

 

Kul start. Har tilgode å sjekke ut Sonic Youth. Må gjøres noe med :)

Da anbefales som sagt Daydream Nation (1988). Fenomentalt!

 

Swans' debutplate, Filth kom også ut i 83. Verdt å sjekke ut for de som liker litt støyete musikk

Swans kommer. :innocent:

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Vil ikke ødelegge ødelegge tråden din Cyp, men har fått noen spørsmål angående hvordan det bestemmes hvem som skal ta stafetten i månedene som kommer fremover. Slik jeg har tenkt fungerer det sånn at de som vil overta neste måned, altså Mars sender Cyp en PM og forteller at de har lyst. Deretter velger Cyp helt selv en av de som har meldt seg. Slik fortsetter det fremover. Er også flott om man ikke "annonserer" hvem som skal ta overta før siste dagen av sin egen stafett.

 

Om noen har andre forslag på hvordan vi burde gjøre det eller ting de er uenige i er det bare å si ifra. Greit om vi blir enige om et opplegg som funker :)

Endret av Vowels
Lenke til kommentar

Og når det er snakk om Sonic Youth å jeg nesten får anbefale Confusion Is Sex, Daydream Nation og Goo. Bandets tre beste album i mine øyne/ører.

 

Og for som er interessert: Thurston Moore er en veldig stor Black Metal fan. Jeg greier ikke å finne intervjuet akkurat nå, men om du leter finner du det nok. Veldig interessant intervju, med en veldig itneressant fyr. Intervjuet ble gjort med Decibel, men ser ut til å være slettet fra siden dems.

 

thurstonmoore_photo-dan-plunkett_450web-300x226.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OhMyOhMy: Yes, Daydream Nation og Goo er definitivt best.

 

Men nå over til neste år!

 

1984

 

Ziltoid nevnte at Swans kom med sin debut i '83, men jeg unngikk bevisst det valget (selv om jeg kanskje synes det er bedre enn Confusion is Sex) - nettopp fordi Swans kom med en annen utgivelse, året etter.

 

Året er 1984, og Swans gir ut albumet Cop.

 

Et av mine absolutte favorittalbum av Swans, og et av de tyngste albumene noensinne (dvs. fortsatt ikke blitt overgått!), etter min mening. Det er ikke metall, men det er så sinnsykt agressivt og hardt.

 

post-121390-0-54423100-1296649341_thumb.jpg

 

Swans ga også ut en EP dette året, Young God. Så siden det er samme band og samme år - så synes jeg de kan få dele denne posten sammen! Cop og Young God er til gjengjeld også begge på min topp 3 av hva gjelder album fra Swans.

 

post-121390-0-99502600-1296649359_thumb.jpg

 

Beste fra Cop:

http://www.youtube.com/watch?v=iLTtSIt5fso

 

Beste fra Young God EP: (kanskje min favoritt fra Swans. Etter tre minutter tar det helt av!)

http://www.youtube.com/watch?v=97t4QXPvKGo

 

Arrrgggggh!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...