Gå til innhold

Tråden om Goldeneye 007 Wii


svenka

Anbefalte innlegg

Ja, da har endelig nyutgaven av klassikeren Goldeneye N64 kommet på wii med oppdatert story, grafikk, gameplay og ikke minst online multiplayer! :D

Kontroll og brukervennlig er det og for du kan nemlig bruke gc, classic eller zapper for ihuga arcade fanatikere. :p

 

Så hva synes folket? Er Jesus født på nytt eller ble det en dommedag? + -

 

Jeg synst personlig at dette er en frisk shooter i 2010 mot andre titler på markedet som CoD osv, men selvsagt kan det ikke måle seg med da originalen kom i 1997 hvor 3D fps på konsoll var helt episk.

Eneste jeg forsåvidt savner er wii speak, og muligheten til å sette opp egne kamper online mot andre kjente. Men det er vell mulig å få til via dlc?

 

Får lyst til å gi det full pott men pga nevnte mangler blir det 9/10 :)

IGN sitt synspunkt: http://wii.ign.com/articles/113/1131501p1.html

Endret av Mithos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Digger selv også dette spillet. Synd det ikke har kommet noen anmeldelse av spillet på Spillverket.no, og finner det heller ikke i prisguiden (har gitt beskjed). Skrev en anmeldelse jeg gjerne skulle ha lagt ut der, men postet den i en tråd til en artikkel om spillet i steden. Passer kanskje bedre inn i denne tråden:

 

 

 

Hadde tenkt til å skrive hvilke erfaringer jeg satt igjen med etter å ha spilt spillet, men ble litt lang, så prøver å legge det ut i en liten review-stil.

 

 

Gameplay

Etter å ha spilt igjennom spillet en gang, prøvd litt flerspiller, og gått igjennom noen av banene et par ganger til, synes jeg at dette er et av de bedre FPS-spillene jeg har spilt på en god stund.

 

Flere av banene kan fullføres uten å bli oppdaget, og det er ofte små avstikkere som kan føre deg videre (både forbi fiendene, eller for å gi deg en mer taktisk posisjon til å ta ut fiendene uten å bli oppdaget). For de som ønsker litt mer action er det en smal sak å stikke hodet frem foran en vakt som resulterer i at alle raskt rettet oppmerksomheten mot deg, som også resulterer i at flere vakter blir tilkalt.

 

Enkelte perioder i spillet kan bli et kaotisk helvete hvor du konstant ser rundt etter fiender som sender en storm av kuler mot deg fra alle kanter mens du autosikter og skyter og håper på det beste, og det gjør det ikke alltid noe bedre når du har følge du også må passe på, noe som gir Alec sin filosofi mening: "Half of Everything Is Luck/The Other Half Is Fate".

 

De kaotiske delene ødelegger litt av spillet etter min mening, personlig liker jeg også å selv bestemme hvordan jeg vil å spille igjennom en bane; om det er uten å bli sett eller måtte ta ut en fiende i det hele tatt (noe ikke mange spill lar deg gjøre), uten å bli sett men tilintetgjøre alle fiender, eller løpe igjennom som en villmann og starte kaos og kuleregn. Slike spill gir også stor replayabilityvalue da spillet kan gi en helt annen opplevelse utifra hvordan du spiller det.

 

Spillet er nokså variert og gir deg mulighet til å gjøre flere ting enn du hadde i N64-utgaven (naturlignok). Du kan løpe, men da regenererer du ikke helse om du har blitt skutt. Gå lavt, da lager du mindre lyd. Klatre over hinder. Du får mulighet til å kjøre tanks (som også var til stede i N64-utgaven), og sitte i passasjersetet i et kjøretøy og skyte unna trusler og hinder som dukker opp. Noe som kanskje er litt mer interessant er 'breach', som kun vil være tilgjengelig ved gitte steder i spillet, i disse tilfellene beveger alt seg i saktefilm og du får mulighet til å ta ut flere fiender før hastigheten er tilbake til normalen (NB! å lade et våpen under slike tilfeller viste seg å være en stor tabbe!). Du har også en mobil som kan brukes det det meste: gjenkjenne personer under et oppdrag, hacke blant annet torrets for å få dem til å skyte for deg, ta bilder som du må sende til MI6, osv. De som hadde håpet på mer hi-tech gadgets som Bond er kjent for å ha til rådighet kommer nok til å bli skuffet, mobilen er det du får (og den har ikke laser engang).

 

Grafikk

Dette er et spill som kun er tilgjengelig på Wii, og det er tydelig at Wii ikke kan matche grafikken til PS3 og Xbox360, og det er perioder (spesielt mot slutten) der det skjer mye på en gang hvor du kan merke at det henger litt. Selv om grafikken ikke holder mål opp mot de andre konsollene i denne generasjonen, beviser dette spillet at grafikk ikke er alt. Og om ikke annet så ga den dårlige grafikken meg litt assosiasjoner til den gamle klassikeren.

 

Varighet

Selv om spillet er relativt kort, er spillet lagt opp til å spilles flere ganger. Første gangen du spiller igjennom en bane er kun den enkleste vanskelighetsgraden 'Operative' tilgjengelig. Etter den er fullført kan du velge mellom 'Agent', '007', '007 Classic' og 'Time Trial'. På disse så øker ikke bare vanskelighetsgraden, men du har også flere oppgaver som må fullføres. På 'Time Trial' har du en begrensett tid til å fullføre en bane, og '007 Classic' har som N64-utgaven ikke regenererbar helse, og du må finne vester for å få opp helsen igjen etter å ha blitt skutt.

 

Banene er som sagt også lagt opp til at de kan spilles noe variert, og enkelte av banene fikk jeg lyst til å spille igjennom flere ganger. Det eneste som er litt synd er at du ikke kan spole forbi scener i spillet, noe som kan være litt irriterende å høre på gang på gang. Breefingen kan du derimot spole forbi.

 

Det er også en flerspillerdel som vil føre til at spillet kommer til å stå i Wii-en en liten periode fremover også.

 

Flerspillerdelen

Testet flerspillerdelen litt online og over delt skjerm. Innimellom hang spillet litt, som ødela litt av opplevelsen. Banene var også totalt forandret, og det var ikke mange som hadde det samme preget som N64-versjonen der man ofte løp rundt i sirkler og noen ganger kunne ende opp med å leke katt og mus etter å ha jaget en spiller opp i et hjørne. Flerspillerdelen bar kanskje litt mer preg av tradisjonelle FPS-spill, men det det hele fungerer nokså greit. Synes det var litt synd at den ene banen som alle spilte til døde på N64 ikke var med i sin klassiske prakt, en bane som har et av de beste designene jeg har vært borti, og jeg tror de fleste som har spilt spillet på N64 vet hvilken bane jeg snakker om :p (noe som kan være litt vanskelig da Rare, Microsoft, og/eller Nintendo sitter på noen rettigheter her).

 

Flerspillerdelen byr på følgende med delt skjerm:

- Confilct: alle mot alle

- Team Conflict:to lag mot hverandre

- Golden gun: her får du ekstra poeng når du bruker The Golden Gun

- You Only Live Twice: Siste person vinner, her får du et gitt antall liv

 

Når du spiller med delt skjerm og ikke over internett har du også en rekke andre muligheter til å forandre reglene på. Du kan bestemme hvor mange liv dere skal ha, at kun hodeskudd skal gjelde, at spillerne eksploderer om de kommer borti hverandre ... for å nevne noen.

 

Flerspillerdelen over nett byr på følgende:

- Conflict

- Team Conflict

- Classic Conflict

- Golden Gun: eliminer alle andre spillere, våpnet Golden Gun vil være til stor hjelp

- Black Box: MI6 må finne å ødelegge 'the black box', mens organisasjonen må holde den i livet for å hende informasjon

- GoldenEye: hver lag kjempler over kontrol over 'the GoldenEye' for å ødelegge det motsatte laget

- Heroes: ta ut det andre laget med hjelp av en helt som har bedre spesifikasjoner enn andre spillere

- License to Kill: våpen gir mer skade, og det er ingen radar

- Team License to Kill

 

Som i de fleste dagens online FPS samler du også her XP (erfaringspoeng) og øker i grader. Høyere grader gir deg mulighet til å spille Classic Conflict, License to Kill og Team License to Kill, som er låst i starten. Ettersom du opparbeider deg mer XP vil du få mer våpen og tilbehør fra Q-Division.

 

 

Kontrollermuligheter

Du kan bruke Wiimote med nunchuk (som også er kombatibel med Wii Zapper), dette fungerer bra og gir god presisjon, men det som kanskje er det største plusset er at du kan titte ut fra hjørner, som kan gi deg en taktisk fordel i flerspillerdelen. Ellers så vil Classic Controller eller Gamecube-kontrollen gi deg en mer tradisjonell FPS-følelse.

 

Konklusjon.

Det er et helt annet spill enn Goldeneye på N64, men mye av den samme stilen som finnes i Goldeneye på N64 og blant annet Timesplitters 2 er til stede. Synd ikke flere FPS-spill i dag følger samme stilen, og håper dette spillet vil bidra til at Bond-spillene havner tilbake i sin gamle stil som tok FPS på TV-konsoller med storm. Dette er virkelig et spill som gjør det vært å ta frem Wii-en igjen for de som har latt den ligge en stund, og det er nok desidert det beste FPS-spillet på Wii (med mindre noen regner med Metroid Prime-serien). De som ønsker en noe annen opplevelse enn den mange av dagens skytepill gir vil nok også få glede av dette spillet.

 

Det er et par irritasjonsmomenter: Bildet henger enkelte steder i spillet der det skjer mye på en gang. Noen deler blir for kaotiske. Det ser ut til at fiendene en sjelden gang kan se deg når du ellers i samme omgivelsene tidligere har kunnet beveget deg usett. Grafikken er nokså utdatert for de som er vandt til å spille på PS3 og Xbox360.

 

Karakter

Hadde det ikke vært for noen irritasjonsmomenter som oppstod innimellom, og et par kapitler som ble altfor kaotiske hadde jeg gitt dette spillet en 9.4.

8.7

 

 

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Ikke akkurat lag da jeg sjeldent merker noe til dette i mp over Internet, men i enspillerdelen i enkelte scener når det skjer veldig mye henger noen ganger bildet seg å korte intervaller.

 

Det hender noen ganger at bildet blir veldig blur-aktig når jeg lader, men det varer kun akkurat når jeg lader, og da får jeg ikke gjort stort uansett.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Nice, har ikke spilt noe i det siste grunnet sjukdom, men kommer kansje til å ta meg noen runder i kveld faktisk :) Spiller du kun i Reg forresten? For jeg merket meg noe lagg da jeg spilte mot noen japanere eller noe sånt forleden(ukjente tegn)

 

Kult, fra 1 til 10, hvor utfordrende er samisk å lære? For jeg drive og lærer meg polsk fortiden og det kan bokstavelig talt ikke sammenlignes med de vestlige språk :p

Endret av Mithos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...