Gå til innhold

Keen på en skikkelig dress!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det blir litt vel ambisiøst å gå for italiensk målsøm som første dress.

 

Gå i en streit mellomklasse herrebutikk og be om en enkelkneppet koksgrå dress i klassisk snitt. Den bør koste mellom 3 og 4 tusen, men du kan få rimeligere på salg eller du kan være villig til å gå noe over dette beløpet om du finner noe du liker godt. I en slik butikk får du ofte god service. Kjedebutikkene har ofte dårlig sevice, og før du er mer sikker på stil og din egen stil, bør du lytte til råd fra flinke selgere.

 

Pass på at den sitter fint, dvs ikke er verken for trang eller for vid. Mange menn går i dresser som ikke passer til kroppsfasongen deres.

 

En slik dress kan du pimpe opp til fest med en fancy skjorte og kule sko, eller du kan bruke den i helt formelle sammenhenger med en fin skjorte og slips til.

 

Cluet er at den dressen du ved første øyekast synes er litt kjedelig, er den som viser seg i lengden å være mest anvendelig.

 

Din dress nr 2 kan være mørk blå eller svart (mange liker ikke svarte dresser, men jeg synes det er svært stilig).

 

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Tja, han sa han ville ha en skikkelig dress. Når man da i tillegg ikke vet så mye om dresser er det veldig enkelt å bare la noen andre måle deg, og få en pen dress klar til bruk. Nå vet ikke jeg hva han mener med en "god lønning", men i mitt hode er det hvertfall sånn at man ofte vil ha noe litt over gjennomsnittet når man har litt ekstra å rutte med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk inntrykk av at han nettopp hadde fått en god lønning, som sikkert er opp mot 25 000 med tanke på at han er 91'mod. Når han har såppass lite peiling på dress at han i det hele tatt nevner 800kr og ikke har peiling på hvor man reiser for å få en god dress sier vel litt om hvor lite klesinteressert han er. Da blir etter min mening en målsøm Corneliani litt vel mye :p Var innom Corneliani butikk i Bangkok, veldig mye pent!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva dere mener med at en Corneliani-dress blir "mye". Med tilbudet på Ferner kommer den ikke til å koste mer enn 3-4 000 mer enn en dress fra de normale ungdomsmerkene. Når han sier at han vil ha en skikkelig dress går jeg ut i fra at det er snakk om en dress som er OVER gjennomsnittet. At han ikke vet noe om dresser gjør det jo bare bedre for han å bruke målsøm, ettersom han ikke vet hva han skal be skredder/butikkansatt om å justere ellers.

Lenke til kommentar

Corneliani til 8500+, synes jeg likevel er å betale for mye for første dress. De fleste av oss finner stilen etter å ha kjøpt noen dresser, og det er sjelden full klaff første gang.

 

Målsøm blir aldri bedre enn den som tar målene. Selv har jeg mildt sagt blandet erfaring med Ferner.

 

Gå heller for CC, hvis det skal være Corneliani som første dress. Det er de rimeligere dressene deres.

 

Jevnt over synes jeg Corneliani er overpriset i Norge. Og selv om TS har dratt inn en (ikke nærrmere angitt) god lønn, så er det sikkert greit for ham at han har litt igjen til smågodt :).

 

Dag

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri skjønt argumentet om at man ikke skal kjøpe en fin førstedress. I mitt hode er det mye mer fornuftig å bruke litt mer på en dress man vil være fornøyd med lenge, enn å kjøpe en motedress til 3-4000, som man mest sansynelig ikke får brukt mer enn 3-4 år før den enten er for slitt eller har feil snitt. Da er det imo bedre å spørregå for en en tidløs målsømdress, som holder i 5-10 år, minst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prinsippielt er jeg ikke uenig med deg, fmk. Men - mange av oss har ikke så sikker smak som du. Vi trenger å prøve oss frem for å kjenne hva som vi kler og trives med.

 

Hvis det var sånn at jeg hadde uendelig med penger, så var det ikke så farlig. Men, jeg vil heller betale noen tusenlapper for at min første dress skal være grei nok, enn å bruke opp mot 8-9000 og så ikke bli fornøyd.

 

Målsøm er i seg selv ikke noen garanti for bra resultat, heller ikke skreddersøm. Som du vet har jeg fått laget meg dress i Savile Row, og selv der får de det ikke alltid til første gang. Den tredje dressen blir bra, sies det. Men da han man også lagt ut omlagt 100.000+. Det er mildt sagt veldig mye penger for de fleste av oss å bruke på dress.

 

Dag

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ikke sikkert at det blir særlig bra, og ei heller at man blir helt fornøyd om noen år, men jeg personlig tror hvertfall at sjansen er betydelig større for at dressen sitter pent og at man vil forsette å bruke den lenge dersom man velger målsøm, forutsatt at man får laget en relativt tidløs dress. En halvdårig utført målsømdress vil antagelig ikke være så verst sammenlignet med en hvilken som helst of the rack-dress.

 

Men nå er vi vel litt vel OT her. Det blir ganske vanskelig å si noe mer uten at trådstarter kommer med en kommentar ang. prisklasse osv. Vi vil uansett ikke komme fram til noe mer ved å sitte her og synse.

Lenke til kommentar

Som dere skjønte har jeg ikke så mye peiling på dette her, tenkte det ville vært litt awesome med en skikkelig dress. Lønninga var veldig god, men hadde håpa det holdt med 5 laken for en dress. Som dere også fikk med dere så er jeg 91-mod, så det er verken snakk om en begravelsesdress eller en bryllupsdress. Blir til fest og, når det blir litt varmere, byturer. Er lei av å se normal ut (eller noen ganger en dass i festlige sammenhenger) Hva er forresten forskjellen på målsøm og en skreddersydd? Takk for hjelpen.

 

:)

 

Edit: Dere fant også ut at jeg har null peiling :p

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Som dere skjønte har jeg ikke så mye peiling på dette her, tenkte det ville vært litt awesome med en skikkelig dress. Lønninga var veldig god, men hadde håpa det holdt med 5 laken for en dress. Som dere også fikk med dere så er jeg 91-mod, så det er verken snakk om en begravelsesdress eller en bryllupsdress. Blir til fest og, når det blir litt varmere, byturer. Er lei av å se normal ut (eller noen ganger en dass i festlige sammenhenger) Hva er forresten forskjellen på målsøm og en skreddersydd? Takk for hjelpen.

 

:)

 

Edit: Dere fant også ut at jeg har null peiling :p

 

Ved målsøm så tar man utgangspunkt i en ferdigdress og gjør endringer utfra den. Det gjøres på fabrikken. Du kan velge en god del detaljer selv, som knapper og for, men alt er innenfor en modell som produsenten alt har i sin kolleksjon.

 

Med skreddersøm så lages det en mal utfra dine unike mål, og så bygges dressen fra grunnen av ut fra den. Du har full frihet og får det akkurat som du vil. Eneste begrensing er i grunnen økonomi og kroppsfasongen din. :)

Lenke til kommentar

Skal du ha festantrekk er blazere et mye bedre valg syntes nå jeg! Ville aldri fallt meg inn å gå med dress en vanlig dag på byen. Er dette bare meg?

Nå er vel du russ og drikker deg sanseløst dritings å ruller på gulvet da, AnewZ ;) Vi meget modne mennesker som kun drikker oss salongberuset kan fint gå med dress hvis anledningene tilsier det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, jeg er 19 år, og sannsynligvis det største fyllesvinet som er å oppdrive. Jeg har en merkverdig egenskap til å plutselig bli full, og ende opp med å enten ikke huske en dritt, eller våkne opp i en busk. De to går ofte hånd i hånd dog :hmm: Still, det hadde vært pretty much fett med en kul dress :yes: Dessuten har jeg ikke så veldig mye peiling på dette her, så på den praktiske siden hadde det vært veldig praktisk å bare ha en dress å hoppe i en fra tid til annen.

 

Men om jeg har forstått det riktig, så kan jeg få tak i en ganske kul og "skikkelig" dress til rundt 4k?

 

Takk for oppklaringen målsøm/skreddsydd :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha dress til fyll og fest burde du kjøpe på H&M eller Zara. Disse ser fine ut etter en skredder har tilpasset de litt i ermer og slikt som i 99% av tilfellene er nødvendig, uansett pris på en O-T-R(off the rack)dress.

 

Men for all del, for 4k kan du gjøre et godt kjøp hvis du finner noe på tilbud, og du kan gjøre et greit kjøp på fullpris. De skandinaviske merkene Tiger of Sweden, Bruuns Bazaar, Sir of Sweden, Fillipa K osv er noe du kan se på. Du finner de i de fleste storbyer. Hvis du hører til i Oslo har du jo selvsagt flere alternativer.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...