Gå til innhold

Digitalt systemkamera vs. speilrefleks-kamera. Hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Må ærlig innrømme at jeg har litt for dårlig peiling på kamera. Kanskje mer enn gjennomsnittet, men for lite for å selge det egentlig. Så jeg lurer litt på forskjellen mellom digitalt systemkamera og speilrefleks-kamera.

 

Vi har feks Sony DSLR A390L og Nikon D5000.

 

Jeg har trodd at systemkamera var på en måte et kompaktkamera (forenklet sagt kanskje) hvor man har slengt på en ordentlig linse/objektiv. Se feks på Sony NEX-5 og Olympus E-PL1. Men hva er da A390? Det ligner jo veldig på et vanlig speilrefleks, men er likevel et så kalt systemkamera.

 

Så litt hjelp takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt av speilrefleks er systemkamera, men det finnes også systemkamera som ikke er speilrefleks. Forskjellen er at speilrefleksen har speil som sender bildet opp til søkeren. Systemkamera betyr at du kan bytte objektiver, som i hovedsak gjelder speilrefleks, men det har nylig kommet noen kompaktkameraer med mulighet for utskiftning av objektiv.

Lenke til kommentar

Her er det nok litt begrepsforvirring, som trådstarter ærlig nok er inne på.

 

Et systemkamera er et kamera der man bytte ut objektiver og annet tilleggutstyr. Om kamerahuser er stort eller lite, er irrellevant. Om det er speilrefleks eller ikke, er også irrelveant i denne sammenhengen.

 

Så et speilreflekskamera er en bestemt type system-kamera.

 

Når det gjelder trådstarters spørsmål om de to linkede kameraene, så de begge systmekameraer, samtidig som de er speilreflekser.

 

Jeg mistenker at Elkjøp klipper og limer inn ekstene fra leverandørenes materiale. Sony har kommet med fler varianter i det siste, så det er naturlig at de har gått over til begrepet system-kamera. Men ettersom Nikon kun lager speilreflekser og kompak-kameraer, så har de ikke koomet dit enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så A390 er rett og slett et speilrefleks-kamera?

 

Hva slags kamera er da NEX-5? Et såkalt kompaktkamera med byttbar objektiv? Ser vel oftest hybridkamera? Slike kameraer er slik at du bare har den skjermen å se på, og ikke det lille hullet du ser på når du trykker trynet inn i kamera (klønete forklart :p ), om jeg skjønner det rett? Hva er nå fordelen med slikt egentlig (altså det lille kikke-hullet)?

Lenke til kommentar

Så A390 er rett og slett et speilrefleks-kamera?

Det stemmer.

 

Hva slags kamera er da NEX-5? Et såkalt kompaktkamera med byttbar objektiv? Ser vel oftest hybridkamera? Slike kameraer er slik at du bare har den skjermen å se på, og ikke det lille hullet du ser på når du trykker trynet inn i kamera (klønete forklart :p ), om jeg skjønner det rett? Hva er nå fordelen med slikt egentlig (altså det lille kikke-hullet)?

NEX-5 er et system-kamera som ikke er speilrefleks. Det er også rimelig kompakt, men det regnes ikke som et kompakt-kamera. Kompakt-kameraer har normalt ikke utskiftbar optikk. Og objektivet pakkes gjerne helt sammen inn i huset når dets slås av.

 

Hybdridkamera brukes vel mer om kameraer som er gode bade på stillbilde og video.

 

Når det gjelder å bruke skjerm eller en søker (aka. det "lille hullet") så er det en annen diskusjon, uavhengig om det er et kompakt-kamera, system-kamera eller speilrefleks.Et speilreflekskamera vil alltid ha en søker, da det er det som er poenget med speilt, å få få en god optisk søker. Kompaktkameraer har også innimellom optisk søker (men det var mer vanlig før). De nye systemkameraene som NEX-5 har normalt ikke søker. Men du kan ofte kobel til en optisk eller elektronisk søker hvis du er interessert. Noen modeller har også den elektroniske søkeren innebygget.

 

Hvorfor søker og ikke bare bruke skjermen? Det er fordi det ofte er vanskelig å se på skjermen i sterkt sollys. Samtidig så vil du holde kameraet mye mer stødig hvis du holder det inntil kroppen og komponerer bildet igjennom søkeren. Noe som øker sjansen for et skarpt bilde.

 

Puh. Håper dette forklarer noe og ikke bare forvirrer ...

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker, det forklarer veldig mye. :)

 

Men en ting jeg fortsatt ikke forstår helt. Systemkamera blir som en slags hovedkategori mens speilrefleks er en subkategori. Hva blir da NEX-5? Blir jo rart om den ikke har en underkategori..? Hvilket ord bruker man for slike kameraer ( du har jo også nevnte E-PL1 som ligner på NEX-5)?

Det som skjer er at vi er i ferd med å gå fra begrepet speilrefleks til systemkameraer. For to år siden så var så å si alle systemkameraene du kunne kjøpe, speilreflekser. Men så kom Panasonic og Olympus med micro-four-thirds standarden (µ-4/3). Etterpå har Samsung og Sony kommet på banen med lignende kameraer.

 

Så du kan si at systemkamera er det nye begrepet; og det omfatter speilreflekser.

Lenke til kommentar

Så med andre ord så finnes det egentlig ikke et samlende begrep for kameraer som NEX-5?

Egentlig ikke, vi kaller de gjerne speilløse systemkameraer.

 

Dette er en ny klasse kameraer som det er mye diskusjon rundt, Noen, som meg, mener at det kommer til å bi en meget viktig kameratype som utkonkurrerer både de dyre kompakt-kameraene og entry-level speilrefleksene; andre mener at de kun er et blaff.

Lenke til kommentar

Har de speilløse kameraene sånn høytaler som enkelte kompaktkameraer har? Sånn at man kan velge en "lukkerlyd"? Far min sin Olympus kompakt har det. Jeg slo den av for ham, det var så irriterende å høre på.

Nei, det har de ikke. Ikke de jeg har vært borte i ihverfall. Heldigvis ...

 

De speilløse systemkameraene trenger foreløpig ikke høytalere for å høres siden de har lukkere som bråker litt.

 

Det er mange som har prøvd seg med samlebegrep for de speilløse siden speilløst systekamera blir litt tungt å si i lengden. Mest populært er EVIL som står for Electronic Viewfinder Interchangeable Lenses og det er jo en ganske bra beskrivelse av denne kategorien. Begrepet brukes (nesten) konsekvent på mange store engelskspråkelige diskusjonsforum og av noen nettsteder, men sjansen for at produsentene går for EVIL er nok liten så foreløpig er det ikke noe "offisielt" fellesbegrep.

 

Jeg tror forøvrig at skille mellom speilløse systemkameraer og speilreflekser er noe først og fremst speisielt interesserte bekymrer seg om. For en "vanlig" bruker som bare vil ha litt bedre bildekvalitet i dårlig lys, litt kjappere foksuering og eventuelt kan tenke seg gå kjøpe et objektiv til hvis behovet skulle melde seg en gang i fremtiden spiller det ingen rolle om det sitter et speil inni der eller ikke. Så kanskje det hadde vært like greit å bare bruke systemkamera om alt først som sist.

 

Disse definisjonen er dessuten ikke absolutte, det finnes speilreflekser med fast objektiv, systemkamera som ikke har blitssko (NEX-5), "kompaktkamerar" med "systemkamerasensor" med blitssko, men fast objektiv (Leica X1, Sigma DP1/2) og rammesøkerkameraer som er en egen subklasse (for eksempel Leia M-serien). Dessuten er det mellomformatkameraer som er speilreflekser, men som mange ikke regner med i denne klassen likevel. Det eneste jeg ikke har sett så lang er (digitale) kompaktkameraer med ustkiftbare objektiv - selv om Ricoh GXR ikke er langt unna.

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...