Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å oppdatere kamerautstyret mitt, som for tiden bare består av et Nikon D60 med kit. Jeg har en jeg kan kjøpe et D80 fra, men lurer på om dette er et lurt valg?

Er bare hobbyfotografering, men er uansett ganske kresen..

 

Er D80 et lurt valg, eller burde jeg kjøpe noe annet? :)

tenker max 6000, men helst under.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt å oppdatere kamerautstyret mitt, som for tiden bare består av et Nikon D60 med kit. Jeg har en jeg kan kjøpe et D80 fra, men lurer på om dette er et lurt valg?

Er bare hobbyfotografering, men er uansett ganske kresen..

 

Er D80 et lurt valg, eller burde jeg kjøpe noe annet? :)

tenker max 6000, men helst under.

 

Nei. D80 er ikke noe lurt valg hvis du allerede har D60.

For 4500 finner du antagellig et pent brukt D90-hus.

For 6000 får du et nytt D90-hus.

For 6-6500 får du et brukt D300.

 

Alle disse alternativene vil ha vesentlig bedre egenskaper enn D80 og din D60 allerede på temmelig middels ISO-nivåer. Så vil noen hevde at dette med ISO bare er hysteri, men JEG føler iallfall begrensningen når jeg tar bilder for min far med hans D80 mens jeg til vanlig er vant med D90 og D700.

Opplever forskjellen mellom D90 og D700, når det kommer til ISO, å være mindre enn forskjellen mellom D80 og D90.

 

Dersom du skal kjøpe D80, bør den være billig, som ny og du bør være sikker på at du sjelden/aldri har behov for å gå over ISO 800.

Endret av nie
Lenke til kommentar

Jeg vil si meg enig med forrige taler. D60 og D80 har lik bildekvalitet, og Nikon gjorde et enormt sprang fremover i kvalitet på iso over 400 med D90/300.

 

D80 er kanskje verdt en tusenlapp mer enn D60, men om du har 6000 å bruke, så er brukt D90 en no brainer.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

D90 har vært under vurdering hele tiden. Har bare vært litt redd for hvor mye jeg skal tørre å bruke, heh.

Er en som skal selge et brukt D80 med et Sigma 70-300 for 4000 kr. Tenkte jo uansett at jeg skulle kjøpe meg et sånt objektiv, er det da lurt å kjøpe de, for så å prøve å få solgt D80 huset? :) for så å kjøpe meg D90 hus?

 

Forresten, kameraet ble kjøpt ifjor, og tatt i bruk rundt september. Kostet 4500 kr ny. Er helt strøkent. Hvor mye tror dere jeg kan få for det?

Lenke til kommentar

Når man kjøper et objektiv som Sigma 70-300 til under tusenlappen nytt,så må man ha i bakhodet at kvaliteten både optisk og mekanisk gjenspeiler seg i prisen.

 

Alt under Nikon D90 ville jeg ikke anbefale,de vil ikke føles som en oppdatering fra D60.

 

Hvis du ikke er avhengig av og handle Nikon og ikke trenger en middels videoløsning,så er faktisk Canon 50D det beste kjøpet for tiden,er tilnærmelsesvis likt Nikon D90.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Husk at D90 er en aldrende modell som runder 2 år i august). Jeg har lenge regnet med at den vil få en etterfølger snart og må det være rett rundt hjørnet. (Akkurat som i januar :p )

 

post-3851-1278498687,2471_thumb.png

 

Og etterfølgeren får man for 6000.- som er grensen som trådstarter har satt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...