Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sta 11 åring...


Anbefalte innlegg

Vi har en 11 åring i huset som stort sett er som 11 åringer flest. En aktiv fyr som spiller fotball, utforsker verden på sykkelen sin, havner i trøbbel av og til, men som stort sett oppfører seg helt i henhold til normale regler.

 

I sommer kjøpe han seg skate board etter litt sparing fra lommepengene sine. Helt greit syns vi, og vi la til beskyttelsesutsyr (kne, albue og håndleddbeskyttere + hjelm). Og dette nekter han å bruke. Og dermed står skateboardet i en låst bod.

 

Men det ser ikke ut til at han i det hele tatt forstår hvorfor vi ikke lar han bruke skate boardet. Alle vennene hans er ute med dette hver dag nå (vi har ei rampe rett nedi veien her, hvor reglene er helt klare på at beskyttelsesutstyr skal brukes av alle), og de bruker beskyttelesutstyr hele gjengen. Og det av akkurat samme type/merke som vår gutt har, så det er neppe gruppepress eller erting fordi vi har kjøpt "feil" merke...

 

Det er nesten så vi skulle tatt tassen med og sittet en kveld på venterommet på akutten på sykehuset så han kunne se selv...

 

Han har noen sånne opprør på andre områder også. Og han driter stort sett lodrett i om han må klare seg uten selv favoritting om han ikke følger reglene vi har satt for bruken.

 

Så hvordan få han til å skjønne dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om alle andre bruker beskyttelse, men han ikke vil OG dere nekter ham å bruke brettet synes jeg vel ikke det krever noe tiltak? Han har fått et valg, og tydeligvis tatt en avgjørelse. Kjipt for ham å ha brukt sparepengene på noe han ikke får brukt, men det er jo hans eget valg.

Lenke til kommentar

Om alle andre bruker beskyttelse, men han ikke vil OG dere nekter ham å bruke brettet synes jeg vel ikke det krever noe tiltak? Han har fått et valg, og tydeligvis tatt en avgjørelse. Kjipt for ham å ha brukt sparepengene på noe han ikke får brukt, men det er jo hans eget valg.

 

Du har jo forsåvidt rett i det. Jeg skrev da også at han ikke ser ut til å bry seg...men egentlig gjør han vel det, siden det blir en heftig diskusjon om utlevering av brett, grått og tenners gnissel hver eneste ettermidag utav dette. Scener a la:

 

- Kan jeg få skateboardet mitt i dag.

- Ja bare ta på deg utyret ditt så skal jeg låse ut brettet...

- Jeg VIL ikke!

 

Og dermed er vi igang...har jo selvsagt forklart noen ganger hvorfor, og prøvd å finne ut av hvorfor han ikke vil, men da er det stumt som en østers fra stabukken. :no:

 

Og man vil jo at fyren skal ha det moro om sommeren...nå blir han gående alene fordi vennene er ute med skateboard...så man blir jo litt fortvilet i grunn, og ikke minst lei av slamring med dører, tramping i gulvet osv... :p

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

Barn lærer av sine feil, send han ut med skateboardet. Ang. hjelm som er ganske viktig, kan du jo prøve å snakke med noen av vennene hans. De kan jo kanskje få han på bedre tanker om de bruker det selv.

 

Jada, har nok tenkt tanken på at vi skulle bare sende han ut uten beskyttelsesutyret og stå klar hjemme med pyrisept og plaster når han har fått lærepengen sin...men det ble noen ødelagte håndledd og en knekt arm på et par andre unger i nabolaget her tidlig i vår, så mor tør ikke helt... (det var jeg som måtte til pers å overtale henne til å la ham kjøpe brett i det hele tatt, og da var betingelsen klar: beskyttelsutstyr skal være på).

 

God ide det der med vennene. Vi får se i ettermidag om jeg får alliert meg med dem når de komme er på døra og vil ha ham med på skateboard.

 

Men i grunnen...man møter jo lignende situasjoner ellers i løpet av oppdragelsen av unger. Så utover å beslaglegge sånne leker som konsekvens av at regler ikke følges...hva hva annet kan man ty til når ungene rett og slett slår alle piggene ut og er vrange mot sitt eget beste så og si?

 

Får legge til at jeg er stepappa under opplæring, så jeg er ikke så vant med unger. Og mor er fra Asia og sliter litt med vestlig barneoppdragelse.

 

Hun er nok mye strengere enn meg, så det blir litt diskusjon av dette i heimen når ungene ikke får lov av henne til å gjøre ting som er helt vanlig for norske unger...blant annet er det uhørt at unger får være ute etter 6 tiden om ettermidagen der de kom fra, mens her starter de fleste organiserte aktiviteter for barn rundt den tida og ofte seinere også...og da må jeg trå til og forklare at "sånn gjør vi det i Norge".... når fotballtreninga for 11 åringen begynner klokka 19:30 og er ferdig når han egentlig har leggetid i 21 tiden...he he

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

OBS! Videoen i skjul, inneholder scener som kan være ubehagelige å se på, men som kanskje vil få poden til å åpne øynene for at beskyttelsesutstyr kan være en god idé.

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

Youtube selfølgelig!

 

Takk skal du ha! Problem solved!

 

Får vise den der til han når mora er ute en tur....ellers blir vel brettet brukt som optenningsved....

Lenke til kommentar

du sier: nei, siden dette skateboardet ikke blir brukt, så får jeg vel selge det.

ungen: blablabla men jeg skal jo bruke det!! (eller noe)

du: ikke uten beskyttelsesutstyr!

 

så kan du si at han får en ukes frist til å ta på seg utstyret for å skate, og hvis han nekter å bruke det senere og skateboardet igjen bare står der og støver, så selger du det på ordentlig! (eller ihvertfall sier at du har solgt det, og vifter med noen lapper foran han. 'lurer på om jeg skal kjøpe meg litt godteri')

 

:D

Lenke til kommentar

Nå har jeg litt personlig erfaring fra stefars-jobben: Dette har ingnting med beskyttelsesutstyret å gjøre, men å teste grensene for din rett til å bestemme over ham. Gir du etter, så gir du fra deg denne retten.

 

Jeg hadde den diskusjonen med min stedatter når hun var i samme alder. (Der er 25 år siden nå...) Hun var ganske direkte: "Du har ingen rett til å bestemme over meg!" Det dreide seg ofte om ting hun egentlig ikke brydde seg noe om, men som egnet seg som påskudd til å teste grensene.

 

Det gjelder forsåvidt ikke bare stebarn. Alle barn vil på et tidspunkt prøve ut grensene. Men når man er med fra starten har man bedre sjanser til å vise dem hvor skapet står mens de ennå er små nok til å godta din naturlige autoritet...

 

Ikke gi etter. Men belønn gjerne tegn til at han vil komme dere i møte på andre måter. Ikke kjøp ham med det: "Hvis du tar på hjelmen skal du få en sjokolade" er dårlig taktikk, fordi det ikke knytter bruken til forutsetningen men til belønningen. Men dersom han tar den på "frivillig" en dag, så kan man etterpå invitere ut på Peppes (eller hva som nå er favorittstedet.) Edit: Ikke si at "Siden du var så flink å ta på hjelmen skal vi gå på Peppes". Bare konstater at "Dette har vært en hyggelig dag. Kanskje vi skal gå ut og spise litt?"

 

Et annet problem nå er at dette blir vanskeligere ettersom tiden går. Siden han ikke har fått øvet, vet han at de andre er mye flinkere enn ham, så det blir flaut å være nybegynneren i gjengen. Kanskje en idé ville være å tilby ham et ordenlig skate-kurs (hvis det finnes slikt) for å gi ham en flying start. Der vil hjelm være påbudt i alle fall, og det blir ikke dine grenser han skal teste.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg litt personlig erfaring fra stefars-jobben: Dette har ingnting med beskyttelsesutstyret å gjøre, men å teste grensene for din rett til å bestemme over ham. Gir du etter, så gir du fra deg denne retten.

 

Jeg hadde den diskusjonen med min stedatter når hun var i samme alder. (Der er 25 år siden nå...) Hun var ganske direkte: "Du har ingen rett til å bestemme over meg!" Det dreide seg ofte om ting hun egentlig ikke brydde seg noe om, men som egnet seg som påskudd til å teste grensene.

 

Det gjelder forsåvidt ikke bare stebarn. Alle barn vil på et tidspunkt prøve ut grensene. Men når man er med fra starten har man bedre sjanser til å vise dem hvor skapet står mens de ennå er små nok til å godta din naturlige autoritet...

 

Ikke gi etter. Men belønn gjerne tegn til at han vil komme dere i møte på andre måter. Ikke kjøp ham med det: "Hvis du tar på hjelmen skal du få en sjokolade" er dårlig taktikk, fordi det ikke knytter bruken til forutsetningen men til belønningen. Men dersom han tar den på "frivillig" en dag, så kan man etterpå invitere ut på Peppes (eller hva som nå er favorittstedet.) Edit: Ikke si at "Siden du var så flink å ta på hjelmen skal vi gå på Peppes". Bare konstater at "Dette har vært en hyggelig dag. Kanskje vi skal gå ut og spise litt?"

 

Et annet problem nå er at dette blir vanskeligere ettersom tiden går. Siden han ikke har fått øvet, vet han at de andre er mye flinkere enn ham, så det blir flaut å være nybegynneren i gjengen. Kanskje en idé ville være å tilby ham et ordenlig skate-kurs (hvis det finnes slikt) for å gi ham en flying start. Der vil hjelm være påbudt i alle fall, og det blir ikke dine grenser han skal teste.

 

Geir :)

 

Så ikke inleggene som har kommet de siste dagene så beklager så mye at jeg ikke har svart.

 

Joda er klar over at det er grensetesting som er på gang. Men nå har han i grunnen selv funnet ut at han hadde mer lyst til å skate enn å krangle om beskyttelsesutstyr. Og tar det nå på seg.

 

Trikset over med å vise fram noen ulykkesvideoer fra youtube gjorde viste også inntrykk...skal vi tro iveren etter å fortelle bestefar hva han hadde sett...

 

Igjen dette med grensetesting kjenner jeg igjen...er nok uerfaren som (ste)far, menjobbet noen år på en ungdomsklubb mens jeg selv studerte...så kjenner nok lusa på gangen sånn sett. Men det er altid greit med noen triks fra mer erfarne fjellfolk om hvordan man når fram til ungene.

 

Ellers så er guttungen en ganske OK liten fyr, og vi har i grunnen utviklet et fint forhold oss imellom. Han er bare veldig sta noen ganger...men sånn skal det vel i grunnen være. Både de og vi lærer som regel noe av det hele :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...