Gå til innhold

Fractal Design Define R2/R3 erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Fractal Design Define R2/R3

 

post-77333-1275126199,0248_thumb.jpg

 

Dette kabinettet fås i tre forskjellige farger: Black Pearl, Titanium Grey, Silver Arrow og Arctic White.

 

Hardware.no sin test av kabinettet

 

Specifications

 

* 8x 3,5 inch HDD trays, compatible with SSD!

* 2x 5,25 inch bays, with 1x 5,25>3,5 inch converter included

* On top of front panel: 2x USB 2.0, 1x eSATA and Audio I/O

* No PSU included (removable filter below PSU)

* M/B compatibility: Mini ITX, Micro ATX and ATX

* 7x expansion slots with sleek white painted brackets

* Supports graphic card lengths up to circa 290mm and CPU coolers with height of maximum circa 165mm

* Supports PSUs with a depth of maximum circa 170mm, when using bottom 120/140mm fan location. When not using the bottom 120/140mm fan location, the case supports also longer PSUs, typically 200-220mm.

* Case size (WxHxD): 207.40x440x521.2mm

* Net / Gross weight: 12.50 / 14.50 kg

 

 

Kabinettet har hatt en produksjonsfeil i kabelen for USB som går til fronten av kabinettet.

 

Dette kabinettet er laget med lyddempingsmateriale slik at kabinettet skal bli mest mulig lydløst. Det har lag med bituminum i sidene og i øvre del av kabinettet. Det har også et lag med skumgummilignende stoff i front.

 

Min build:

 

Core Quad 6600, 4gb RAM, 320gb SATA 7200 HD, Ati 4670 512mb.

 

Jeg har de to Fractal Design 120mm viftene som fulgte med kabinettet i front. Jeg har et NorthQ 3580 vannavkjølingssystem (dønn likt Corsair H50) festet bak i kabinettet.

 

Med denne builden er kabinettet helt lydløst. Men det er veldig varmt fordi all varmen går da ut gjennom radiatoren bak. Dette fungerer og jeg har en idle temp på 38 grader. Ved spilling ligger temp på 49 til 55 grader.

 

Jeg vil helst unngå at all varmluften går ut gjennom radiatoren. Derfor håper jeg dere kan komme med tips og erfaringer på hvordan få dette best mulig til uten at det går noe særlig ut over det lave støynivået dette kabinettet presterer.

Endret av kehax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vifter i toppen av kabinette?

Viss ja, dem blåser ut då? Viss ikke, snu dem sånt at dem blåser ut.

 

"Jeg har de to Fractal Design 120mm viftene som fulgte med kabinettet i front. Jeg har et NorthQ 3580 vannavkjølingssystem (dønn likt Corsair H50) festet bak i kabinettet. "

 

Så med andre ord... nei.

Lenke til kommentar

Då burde du kjøpe deg 2 nye vifter å montere i topp :) Da kommer du til å få bedre tempraturer:)

 

Så er du fornøyd me dem viftene du har fra før, kjøp 2 like på 140mm å monter i topp :)

 

Og så kan du kjøpe en 120mm vifte å sette i front og da det er en ekstra plass der :)

Lenke til kommentar

Er da ikke no særlig godt forslag å sette inn masse vifter hvis man vil oppnå et lavt støynivå.

 

Er du opptatt av overtrykk i kabinettet? Hvis ikke kan du bare flytte en av Fractal viftene fra fronten til toppen av kabinettet. Selv har jeg kun en vifte i bunn og en i bakkant.

 

Men 38 grader idle og og 55 load er da en helt grei temperatur, ser ikke problemet :)

Lenke til kommentar

Det virker helt greit. Bare jeg som er litt skeptisk ettersom når jeg holder handa bak kabinettet hvor utblåsningen gjennom radiatoren er kommer det nokså mye varme.

 

Jeg tror jeg holder det slik det er nå fram til jeg bytter skjermkort. Det er veldig deilig å ikke høre en eneste lyd fra boksen :roll:

 

Noen som vet hvordan man vet om man er rammet av USB-kabel feilen? Begge mine USB porten i front fungerer som de skal.

 

Jeg tror jeg må ha et kabinett av nyere produksjon fordi den lukten av kabinettet som er nevnt over alt på nettet har ikke jeg. Min kabinett er så og si luktfritt. Jeg må sette nesa helt inntil bituminumen for å lukte noe og det er ikke en vond lukt av det heller ;)

Lenke til kommentar

Er da ikke no særlig godt forslag å sette inn masse vifter hvis man vil oppnå et lavt støynivå.

 

Er du opptatt av overtrykk i kabinettet? Hvis ikke kan du bare flytte en av Fractal viftene fra fronten til toppen av kabinettet. Selv har jeg kun en vifte i bunn og en i bakkant.

 

Men 38 grader idle og og 55 load er da en helt grei temperatur, ser ikke problemet :)

 

 

Det går fint å sette i flere vifter viss du vil uten at støynivået går opp. Er bare å kjøpe vifter med låg støy. Å kjøpe han dem samme viftene som står i. Så går ikke støynivået opp. Han får bedre luft flyt.

Lenke til kommentar

Støynivået går nok opp med fler vifter.

 

Men nå har man jo forskjellig syn på hva støy er og det kommer også ann på hva maskinene inneholder av komponenter. Har man feks et skjermkort med stock kjøler så vil man nok ikke merke et par ekstra vifter, men har man derimot passivt kjølt skjermkort, cpu vifte på 600rpm, og støydemped hdd så vil man merke de ekstra viftene.

 

Selv kjører jeg 2 stk kabinettvifter i mitt r2. begge på rundt 600rpm. Hadde det ikke vært for at jeg vil beholde overtrykket(mye støv her) så hadde jeg nok fjernet 1 av dem :cool:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøpte inn disse kabinettene til bruk i bedriften hvor jeg jobber.. De er knall, har høy kvalitetsfølelse, akkurat passe vekt, veldig god støydemping og er lett å installere. Men!! De stinker framdeles, selv etter en måned med oppetid! Jeg er ikke så fintfølende på dette, men mange andre er, og vil helst ha den gamle PCen tilbake, sier de. Så oppsummert, alt er fantastisk bra med disse, men lukten er et problem.. noen tips?

Lenke til kommentar

Har bestilt R2 og fractal design vifter.

Tenkte ha 2 X 140 mm i taket (står det er mulig på hjemmesidene til fractal design, men ikke i review'et til HW.no??) og en 140 mm i bunnen bak psu. Skal kjøre corsair H50 og tenkte å montere en ekstra 120 vifte på den (push & pull). Vil også sette inn en ekstra 120mm i fronten :cool: .

 

Det vil nok bli skjermkortet (sapphire HD5870 vapor-x) som vil lage mest lyd...Vet ikke hva som er lurest...å kjøre 120mm vifte i døra så gpu-viften holder lavere hastighet, eller å bare beholde lydisolasjonen der...?

 

 

spørsmål 1: I hvilken retning skal jeg kjøre alle disse viftene og psu viften for å få best mulig effekt? :hmm:

 

Spørsmål 2: Jeg håper ikke fractal design "silent" viftene er så plaget med "tikking" og støy som dette dette?? :ermm:

 

Spørsmål 3: Er det noen som bruker motstander eller reostater på viftene? Eventuelt noen som har fått tak i en ekstra viftestyrings-greie som følger med kabinettet? hva anbefales i så fall?

Endret av -=Bravofox=-
Lenke til kommentar

Hei, har R2 og H50 selv.

 

PSU'n setter du med viften ned, så den suger inn luft fra under kabinettet og blåser ut bak. (Er støvfilter der).

Anbefaler Inn nede, fremme og eventuelt sidedør. Ut oppe.

Er støvfilter Under og fremme. Ikke i sidedøren.

 

Jeg personlig er mest fan av å blåse luften ut, gjennom H50 radiatoren.

Er rett og slett et spørsmål om du vil ha etpar grader kaldere CPU, eller kaldere HD'er, Chipset, Skjermkort osv.

Et annet poeng imot å bruke H50'n som inntak er at den vil da trekke inn varme luften som stiger opp fra PSU og skjermkort.

 

Så oppsumert. H50 UT = Litt varmere CPU, alt annet er kaldere. H50 Inn = Litt kaldere CPU, alt annet varme.

 

Bruker ikke Fractal viftene på min PC, så har ikke viftekontroller på de, men uten viftekontroller er det iallefall ingen tikking\støy. De er veldig stillegående.

 

 

 

Og angående lukt, så merket jeg ikke noe som helst ved mitt kabinett. :)

Endret av crabster
Lenke til kommentar

Jeg synes mine tre Fractal Design 120mm-vifter tikker. De lager ikke mye lyd ellers, men tikkingen er ganske irriterende etter min mening. Nesten så irriterende at jeg har lyst til å kjøpe et par nye vifter. Lyden av luft i bevegelse er grei, men det andre er litt plagsomt etter min mening. Ellers er jeg strålende fornøyd med kabinettet, lukten som var der i starten har omtrent gått bort nå.

Lenke til kommentar

Dere som har kabinetter som lukter må ha fått en serie av tidlig produksjon. Mitt kabinett er luktløst.

 

Har ikke hørt noe tikking fra viftene ennå. Hører ikke viftene såfremst jeg ikke legger øret helt inntil. Jeg bruker viftestyringen, men jeg klarer ikke å se noen forskjell i hastigheten på viftene om jeg har viftestyringen på low eller på high.

 

Når det kommer til de kabinettene som hadde problem med USB portene i front så tror ikke jeg ikke at jeg er berørt. Begge mine USB-porter fungerer perfekt.

Lenke til kommentar

Ja, det samme gjelder meg. 0 lukt, 0 tikking. Bestilt fra Dustin, de har i alle fall de nye oppgraderte Fractal.

 

Virker som viftene går for fult hele tiden, ser ikke forskjell fra low og max. Uansett helt lydløst, bare elsker det!

 

Har ingen ekstra vifter og kjører en 1055t på 4.04GHz :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har også mottatt dette kabinettet nå. Det har seg slik at jeg har hele 5 120mm vifter til rådighet (3x Fractal Design + 2x noe annet) Høres dette ut som en god idé?

 

Under: 1x inn

Front: 1x inn

Topp bak: 1x ut

 

Så sparer jeg de to siste viftene til senere, hvis det skulle bli behov for mer kjøling!

 

Ellers noen formaninger om ting man bør tenke på ang. dette chassiset? Skal bygge min første PC i morgen. :new_woot:

Lenke til kommentar

Må man ha, eller bør man ha vinklede sata/strøm -kontakter i dette kabinettet?

Går døra greit igjen om man har rette kabler?

Man MÅ ikke, men jeg kjøpte sammen med Fractal R2, en Fractal 800W. Nydelig design og lydnivå.

Der fulgte det med SATA-6 vinklede kabler.

 

To litt negative ting har jeg å si om kabinettet. De er såklart varmen, men kan oppnå lavere vifter som går på bekostning av lydnivået.

 

Så er det gummien som man skal tre kabler igjennom, de faller veldig lett av. Og umulig å få dem til å sitte som de skal.

 

Du som spurte hvilken kjøler jeg bruker på en 4GHz, er den Noctua NH-12 SE14.

 

Er en elegant liten viftekontroller som følger med også, fungerer flott den.

 

Specs ser du i signaturen.

 

Tok et bilde, men forferdelig dårlig mobilkamera. Og et screenshot av idle temps.

post-166803-1278430283,5201_thumb.jpg

post-166803-1278430536,852_thumb.jpg

Endret av knutsen92
Lenke til kommentar

Jeg fant ut av at man ikke måå ha vinklede kontakter, det passer utmerket med vanlige og. Bestilte meg et slikt kabinett og dro det rett hjem etter jobb for å montere.

Idle ligger C2D E6550 på 45-50 grader, det med standard vifte, og to vifter i front og en bak.

Skal prøve å flytte og teste litt senere, det var bare så digg å få pcn ut av pappesken den lå i :p

Radeon HD4890 derimot ligger på 60 grader.. Mulig jeg skal ha en ekstra vifte til å montere på døra.

Ellers meget stille da dette kabinettet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...