Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

De som har fritak i nynorsk (heldiggriser) skal jo få en karakter som er gj.snitt av de to stilene de skriver. Hva hvis de får 4 og 5 og gj.snitt blir 4,5. Hva får de da på kortet?

 

Da får de vel 4,5, da.. Forøvrig så blir det det samme om man legger til en 4'er og en 5'er ekstra på kortet, for så å dele på x, som hvis man legger til 4,5 og deler på x-1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eine lenkja du la ut har litt vranglære i seg.

 

på bokmål skrives det han/ham. men på nynorsk skrives det han/han..

 

Normalt ja, men du kan faktisk skriva han/honom. Dessutan er det lov å skriva han/han på bokmål òg.

 

hun/henne/hennes - ho/ho/hennar.

 

Nei, du kan òg skriva ho/henne/hennes.

 

jeg hjalp henne - eg hjalp ho

 

Nesten, men «å hjelpe» er eit e-verb på nynorsk. Altså: «Eg hjelpte henne» eller «Eg hjelpte ho» - omtrent som på engelsk med «helped».

Lenke til kommentar

De som har fritak i nynorsk (heldiggriser) skal jo få en karakter som er gj.snitt av de to stilene de skriver. Hva hvis de får 4 og 5 og gj.snitt blir 4,5. Hva får de da på kortet?

 

Da får de vel 4,5, da.. Forøvrig så blir det det samme om man legger til en 4'er og en 5'er ekstra på kortet, for så å dele på x, som hvis man legger til 4,5 og deler på x-1.

 

De som har fritak fra nynorsk får ikke to karakterer, men èn. Man kan ikke få en standpunkt-karakter som inneholder desimaltall, så jeg tror sensorene blir nødt til å vippe deg opp eller ned...

Lenke til kommentar

Jeg har her en liten oppsummering av alle språktips fra fjorårets liknende tråd. Ikke det at vi kan hente så veldig mye mer enn det derfra, men...

 

Ord som er forskjellig fra Bokmål til Nynorsk: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1106461&view=findpost&p=13698914

Et sammendrag (mye kan brukes): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1106461&view=findpost&p=13679849

Nynorsksaker: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1106461&view=findpost&p=13670341

Ikke så dumt: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1106461&view=findpost&p=13673839

Funker dette og: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1106461&view=findpost&p=13670194

Veldig bra: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1106461&view=findpost&p=13677485

Mer nynorskting: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1106461&view=findpost&p=13677621

 

Ah, nydelig, det hadde vært supert om du plasserte disse linkene i ditt første innlegg også^^

 

Da var det gjort!

Lenke til kommentar

Har ingen tenkt på miljøproblemer?! Se på bildene vi har fått på siden; skyen med hjerte. Jeg tolker det som vår kjærlighet til verden, hvordan vi lever livet vårt i verden, miljøproblemer? Bare tanker jeg har, men jeg tenkte noe sånt.

 

Abort

 

Menneskehandel

 

Nyte livet sitt hver dag til det fulleste, før det blir for sent(Regine stokke, trodde kanskje hun hadde god tid på å leve livet, men plutselig fikk hun kreft og innså hvor viktig det var å få opplevd masse før livet tok slutt?)

 

Livet som annerledes. F.eks de med downs-syndrom. Disse lever mye bedre liv enn oss "normale" mener jeg.. De har lært seg å sette mer pris på det lille her i verden. Ta f.eks Tangerudbakken; de blir kjempeglade for en klapp på skulderen!

Lenke til kommentar

For dere som synes det er vanskelig å skrive artikkel, kan intervju være en løsning. Da kan du jo til og med "finne på en" person! Er verken fan av artikkel, kåseri eller leserinnlegg, så har gått for intervju de siste heldagsprøvene. Den siste fikk jeg til og med 6 på, og det var nynorsk! :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For dere som synes det er vanskelig å skrive artikkel, kan intervju være en løsning. Da kan du jo til og med "finne på en" person! Er verken fan av artikkel, kåseri eller leserinnlegg, så har gått for intervju de siste heldagsprøvene. Den siste fikk jeg til og med 6 på, og det var nynorsk! :D

 

Det er litt sånn som jeg gjorde det på sekser-stilen min på side 6. Det var jo nesten en skjønnlitterær tekst!

 

De som har fritak i nynorsk (heldiggriser) skal jo få en karakter som er gj.snitt av de to stilene de skriver. Hva hvis de får 4 og 5 og gj.snitt blir 4,5. Hva får de da på kortet?

 

Da får de vel 4,5, da.. Forøvrig så blir det det samme om man legger til en 4'er og en 5'er ekstra på kortet, for så å dele på x, som hvis man legger til 4,5 og deler på x-1.

 

De som har fritak fra nynorsk får ikke to karakterer, men èn. Man kan ikke få en standpunkt-karakter som inneholder desimaltall, så jeg tror sensorene blir nødt til å vippe deg opp eller ned...

Ja, det er nettopp det jeg mener ;)

Lenke til kommentar

Paralelle handlinger er to handlinger som ikke møtes. Så kan man evt knytter man disse sammen.

 

I att döda et barn er det to parallele handlinger. En mann kjører en bil, en gutt går for å låne sukker. Historien slutter med at bilen kjører over gutten,

Takker så mye Sofie :)) Hjalp meg mye faktisk.

Lenke til kommentar

Er det forresten noen som har noen idèer rundt bildet på s18 (Geopoliticus Child Watching the Birth of the New Man) av Salvador Dalì?

 

Jeg tenker at det kansje kan være om det at mennesket har et behov for å "trykke" ned jorda, for selv å komme seg videre.

Lenke til kommentar

Her er en artikkel/essay jeg skrev før jul. Den handler om lykke og om livet, og passer egentlig ganske bra til temaet denne eksamen. Jeg fikk 6 på denne. Så at det var noen som slet med å skrive saktekst, så jeg håper denne kan være inspirasjon :)

Setter stor pris på det hvis ingen kopierer fra denne teksten. Den er MIN :tease:

Men kommenter gjerne :D

 

EDIT: siden folk har lastet ned og MISBRUKT teksten min, har jeg nå fjernet den. :thumbdown: Show some respect! :wallbash:

Endret av ilsepilse
Lenke til kommentar

Kan stikke etter 2 klokketimer i dag, deilig. :) Tror vi er ganske sikre på at vi får noe om menneskehandel på nynorsken, mtp. menneskerettighetene.

 

Er det forresten noen som har noen idèer rundt bildet på s18 (Geopoliticus Child Watching the Birth of the New Man) av Salvador Dalì?

 

Jeg tenker at det kansje kan være om det at mennesket har et behov for å "trykke" ned jorda, for selv å komme seg videre.

 

Hva mener du her da? Forbrenning av fossile brensler osv?

Lenke til kommentar

Så bra at noen lagde en slik tråd, hadde tenkt til å gjøre det sammme! Hvis noen av dere bruker "Under samme himmel 10" (RLE bok) så er det et helt kapittel hvor det står om livet fra fødsel til død :)

Hvilket kapittel er det snakk om? Valg og verdier?

Lenke til kommentar

Noen som vett hvordan man skriver en bra skjønnlitrær tekst,hvordan man gjør det og hva er det for noe? HVa går det ut på osv, Trenger og vite alt dette ifølge læreren. Å nå er jeg helt blank....

 

 

Her er en skjønnlitterær tekst jeg skrev på forrige tentamen. Fikk 6. :thumbup:

 

Vil forresten gjerne ha kommentarer på stilen, fortell hva dere syns! :w00t:

 

EDIT: siden folk har lastet ned og MISBRUKT teksten min, har jeg nå fjernet den. :thumbdown: Show some respect! :wallbash:

Endret av ilsepilse
Lenke til kommentar

Kan stikke etter 2 klokketimer i dag, deilig. :) Tror vi er ganske sikre på at vi får noe om menneskehandel på nynorsken, mtp. menneskerettighetene.

 

Er det forresten noen som har noen idèer rundt bildet på s18 (Geopoliticus Child Watching the Birth of the New Man) av Salvador Dalì?

 

Jeg tenker at det kansje kan være om det at mennesket har et behov for å "trykke" ned jorda, for selv å komme seg videre.

 

Hva mener du her da? Forbrenning av fossile brensler osv?

 

Faktisk ikke helt sikker:p

I og med at bildet er laget rundt år 1930 tror jeg ikke det var det han ville fram til.

Jeg prøver bare bare å tenke litt rundt b ildet, fordi jeg syntes det gir fantastisk lite mening...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...