Gå til innhold

Raske nettsider prioriteres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hastighet er relativt. Hvorfra sjekkes hastigheten? Hvis alt sjekkes med utgangspunkt i USA f.eks. så vil jo alle nettsted på servere utenfor kontinentet få høyere ping. Samme med sider med mye tekst, store bilder etc.

 

Og et godt spørsmål til refleksjon: Hva med de tilfellene hvor det er google analytics / adsense som gjør at siden laster tregt? Noen ganger svarer ikke disse så kjapt ...

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Synes det er flott av google. Det er mange nettsider per dags dato som tar over 10 sekunder å laste inn. Dei fleste burde kunne vises på sekundet.

 

Vevutviklerar må ta hensyn til antall requests ei sidevisning kan ha.

Dei fleste greier seg under 50 stykk, men allikavell så har dei over 200 på ei sidevisning.

 

F.eks så har hw.no 116, titalls javascript filer og små ikoner.

Dei kunne ha redusert loaden på webserveren med over 50%

 

Yahoo.com har bare 39

Times.com har bare 37

BBC.co.uk har bare 37

Lenke til kommentar

Hastighet er relativt. Hvorfra sjekkes hastigheten? Hvis alt sjekkes med utgangspunkt i USA f.eks. så vil jo alle nettsted på servere utenfor kontinentet få høyere ping. Samme med sider med mye tekst, store bilder etc.

 

Målinger gjøres både av Google crawlere og vanlige brukere med Google Toolbar. Ettersom en norsk side etter all sannsynlighet har flest brukere i Norge vil ikke dette bli noe problem.

 

Og et godt spørsmål til refleksjon: Hva med de tilfellene hvor det er google analytics / adsense som gjør at siden laster tregt? Noen ganger svarer ikke disse så kjapt ...

 

Muulig at dette stemmer for Adsense, men kall til Google Analytics gjøres asynkront og vil derfor ikke påvirke resultatet.

 

Google har selvfølgelig også en annen agenda enn å gi tilfeldige brukere en bedre surfeopplevelse. Jo raskere servere svarer dess raskere kan de indeksere sider som igjen fører til lavere kostnader.

Lenke til kommentar

SiDDis: De sidene du nevner der har ikke samme funksjonalitet som Hardware.no. Her ser jeg min profil, ser nye meldinger, ser nye forumposter, ser kommentarer og kan kommentere. Det er veldig mye interaktivitet kontra de sidene du nevner.

 

Og det blir feil å kutte de for Hardware.no er lynkjapt. Det lastes på halvt sekund her alt sammen. Så spørsmål om hastighet på nettsider er et IKKE TEMA . Hvis du opplever nettsider som tar 8 sekund, det har jeg aldri opplevd men. Da er det webserver som er treg eller problemer med linjen din evt for liten linje. Vi er i 2010 nå, ikke 1990.

Lenke til kommentar

Nye meldinger, forumposter, kommentarer og moglegheit for å kommentere krever 0 ekstra forespørsler. HW.no er ikkje treig. Men dei kunne ha vore meir *grønne* med å komprimert nettsidene med å slå saman javascript filer og ikoner til ein fil kvar og brukt ein skikkeleg reverse proxy cache istadenfor rein apache med gzip.

Lenke til kommentar

Hw.no opplever jeg som rask, men prisguiden.no, som jeg ser på som en av hw er så treg til tider at jeg gir rett og slett opp. Slik har det vært i sikkert godt over ett år nå.

Jeg mener jeg husker snakk om at det var reklame fra en viss plass som siden ventet på at skulle laste, men hvis det var tilfelle så skulle en tro at de hadde rettet på det innen nå.

 

Det er ikke særlig gøy å sitte og stirre på en hvit skjerm i opptil ett minutt når man prøver å gå igjennom flere produkter i prisguiden, og jeg er ikke den eneste som opplever dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...