Gå til innhold

Ikke slutt å syte!


Syting  

68 stemmer

  1. 1. Bør kapitalister slutte å syte?

    • Ja
      38
    • Nei
      16
    • Ingen formening
      14
  2. 2. Har nordmenn generelt grunn til å syte over myndighetene?

    • Ja
      29
    • Nei
      35
    • Ingen formening
      4


Anbefalte innlegg

Sosialist Kjell Inge Røkke ber kapitalister slutte å syte over det høye skattenivået i Norge. For det første er det lett for en mann som har råd til Norges beste skatteplanleggere og gode forbindelser til LO og det styrende Arbeiderpartiet å si noe slikt. For det andre impliserer det at samfunnet har krav på kapitalistenes penger. Og sist men ikke minst impliserer det at skatt er BRA for samfunnet. Ingen av delene er riktige.

 

Det er forholdsvis enkelt å bevise at den optimale kapitalbeskatningen i Norge bør være null prosent. Logikken er som følger: kapitalister tiltrekkes av høy profittmargin og de skyr lav profittmargin. Dersom kapitalskatten ble fjernet ville profittmarginen økt med 39% og dette ville ha tiltrukket kapitalister fra øst og vest. Norge ville blitt et mekka for investeringer.

 

Dette ville skapt arbeidsplasser og det ville ha drevet opp lønningene for arbeiderne. Høyere lønninger betyr høyere levestandard og høyere lønnsskatteinntekter for staten. Denne prosessen med stigende lønninger ville ha fortsatt helt til hele skatteletten hadde blitt spist opp av økte lønnskostnader. Da vil kapitalistene i snitt ha like stor profittmargin som i dag. Forskjellen er altså at alle har blitt rikere. Staten har minst like store inntekter som før og folks lønninger er høyere.

 

Så hvorfor i alle dager er sosialister i mot dette!? Det finnes bare en eneste grunn. Lav kapitalskatt belønner nemlig de dyktigste kapitalistene, de som klarer å holde over gjennomsnittlig profittmargin over lang tid. Det er dette som er nøkkelen: sosialistene er avvikerhatere og vil utjevne avvikerne med jorden. Det er altså misunnelse som er motivasjonen og de er villig til å knuse og ødelegge enorme verdier hvis de bare klarer å bøye ryggen på og kue de dyktigste littegranne. Ideen er at hvis de som rager høyest går med krum rygg vil alle vi andre ikke føle oss så lave. Dette er selvfølgelig moralsk forkastelig.

 

Liberalisters oppfordring til alle kapitalister er derfor: ikke slytt å syte! Syt mer. Dere eier deres liv og dere har rett til å gå med strak rygg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så når vi alle skal ha super timelønn, hvordan ville det da gå med produksjon?

Ville ikke vår produkter bli skrekkelig kostbare?

 

Liberalister vil ikke at alle skal ha "super" timelønn. Liberalister vil at lønn skal avtales mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

 

I Norge i dag er alle andre partier, alle aviser, og alle som slipper til i den allmenne debatt, tilhengere av velferdsstaten. Velferdsstaten er et system som innebærer at vi skal betale mesteparten av det vi tjener til det offentlige i form av skatter og avgifter, og så skal staten gi oss gratis (eller sterkt subsidiert) tilbud innen skole, helsetjenester, infrastruktur, barnehaver, pensjoner, osv. I tillegg er all privat virksomhet underlagt sterke reguleringer fra det offentlige: f.eks. bestemmelser om lønn, arbeidstid, pensjonsalder. Videre må produksjonsmåter godkjennes av det offentlige, nye bygninger må godkjennes før byggestart og være i samsvar med reguleringsplaner, osv.

 

Liberalismen, derimot, innebærer at alle individer skal ha full frihet, og at statens eneste oppgave er å beskytte denne friheten. Å beskytte individers frihet innebærer at staten kun skal drive politi, rettsapparat og domstoler. Enhver skal så selv kunne disponere og bruke sine egne penger slik man selv måtte finne er best. Enhver kan da selv benytte sine egne penger til å skaffe seg pensjonsforsikring, til å kjøpe skoleplass til sine barn, til å betale for infrastruktur, osv. Enhver skal også ha full rett til å disponere sin eiendom slik man finner riktig.

 

Det samfunnssystem som liberalismen innebærer kalles kapitalisme, eller laissez-faire-kapitalisme. Det system som finnes i Vesten i dag er altså ikke kapitalisme, Vesten har i dag en blandingsøkonomi med et stort offentlig eierskap og en omfattende statlig regulering av det som finnes av privat virksomhet.

 

Liberalismen gir frihet, og dermed vil produktive, verdiskapende mennesker få mulighet til å produsere den velstand vi alle ønsker. I velferdsstaten derimot vil produktive og kreative mennesker i stadig sterkere grad bli hemmet av skatter, avgifter og byråkrati. I et fritt samfunn vil derfor velstanden stige for alle, mens i velferdsstaten vil velstanden etter hvert synke for alle. Velferdsstaten vil nødvendigvis føre til en negativ utvikling, og at dette skjer i Norge er noe vi kan lese om i avisene hver dag.

 

Liberalismen er sterkt forskjellig fra den ideologi som dominerer i dag. Det er da rimelig at de som begynner å fatte interesse for denne ideologien, og som er vant til en sosialdemokratisk tenkemåte, har en del spørsmål. I FAQen nedenfor har vi forsøkt å besvare noen av de vanligste spørsmålene som dukker opp. Alle problemstillingene som spørsmålene tar opp er også diskutert i stor detalj i vårt forum, så den som ønsker å vite enda mer kan gå til forumet, søke på angjeldende tema, og lese igjennom det som er blitt skrevet der. Der kan man også stille ytterligere spørsmål hvis man ønsker.

Lenke til kommentar
Du har full ytringsfrihet og frihet fra vold og tvang. Men du er ve likke fornøyd før du har rett til å gjøre andre mennesker til slaver?

 

 

Du tok meg der. Jeg har en syfabrikk i kottet i kjelleren, med to kinesere som jeg forer på vann og brød. 70 skjorter om dagen må de sy, for å få buljongsuppe til middag. 70 skjorter. En av dem er så frekk iblant at han prøver seg med "tai nja ji", som betyr: O herre, kan det ikke holde med 68 skjorter for en gangs skyld, du er en flink og snill herre. Da må jeg selvsagt skuffe han. 70 skjorter Tan Poi, dette har vi snakket om før. Hvis jeg skal tjene penger på dette her, så må du forholde deg til avtalen vår. Da later han som han blir skikkelig skuffet og lei seg, men om jeg stikker til han en lakriskaramell, da kan han holde det gående i tre måneder i strekk. Akk ja, de er enkle disse folkene, men jeg er glad jeg har dem. Er ikke for mye penger i å være student for tida, så man må spe på stipendet der man kan.

Endret av de la Mancha
Lenke til kommentar

Haha. Latterlig partiprogram. Garantert utarbeidet av

vestkantgutter i Oslo som aldri har løftet en hammer.

 

Den dagen liberalistene(anarkistene) skjønner at de er et produkt av omgivelsene sine

(faktisk gunstig for produksjonen og fordele litt verdier), så vil det kanskje gå opp et lite lys for dem.

 

Ellers kan de jo flytte til land uten skatt, Tchad f.eks, for å leve ut deres fantasidrømmer.

 

Jeg og de aller fleste i Norge, liker den tryggheten med at vi får hjelp hvis vi blir alvorlig syke eller mister jobben. Har du to barn så krever det litt forutsigbarhet i hverdagen, noe DLF ikke ser ut til å oppfylle.

Lenke til kommentar
Jeg og de aller fleste i Norge, liker den tryggheten med at vi får hjelp hvis vi blir alvorlig syke eller mister jobben. Har du to barn så krever det litt forutsigbarhet i hverdagen, noe DLF ikke ser ut til å oppfylle.

Denne tryggheten og forutsigbarheten kunne du selv skaffet deg ved å spare penger hver måned og forsikre deg mot sykdom, arbeidsledighet og andre ting. Jeg synes det er merkelig hvordan presumptivt oppegående sosialdemokrater konsekvent betviler sin egen evne til å få til noe som helst uten bistand fra myndighetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...