Gå til innhold

Aqua Computer lanserer kraftradiator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savner mer om vannkjøling på forumet. Er veldig skjeldent artikkler som går på det, og aldri tester. Skulle gjerne sett mer til det :)

 

Det med tilkobling på begge sider er genialt. Det gjør jo faktisk at man kan koble dem sammen i en sandwich, og kjøre push/pull. Evt. hvis man er støyallergiker kan man kjøre sandwich med Rad-vifte-Rad.

 

Liker slike løsninger. Alt blir så mye enklere :p

Lenke til kommentar

Det funker, men Noctuaviftene er jo skrytt opp i skyene på alle plan. De er ikke desgnet for å ha motstand, så de vil ikke yte like godt på en radiator eller en kjøleblokk som de gjør i kabinett-vifterollen.

 

Du har jo Noctuavifter som er designet for dette også, men det finnes bedre alternativer.

 

Aldri likt Noctuaviftene :p

Lenke til kommentar

De gamle noctua-viftene med "rar" form på bladene er best egna som "eksosvifte"/avtrekksvifte i pc, og der fungerer de meget godt. Det er litt verre om man prøver å putte de på en radiator eller kjøleribbe med liten avstand mellom ribbene. De har jo også den andre serien med mer konvensjonelt designede vifteblader, men jeg er ikke overbevist, og prisen er for høy i forhold til f.eks. Nexus, som er en meget solid utfordrer, og i tillegg er meget billig hos diverse forhandlere :)

 

Jeg etterlyser også noen saklige tester av vannkjøling igjen, er lenge siden sist, og gøy å lese om selv det stort sett ikke lønner seg for "normale" maskiner i dag.

Lenke til kommentar
Jeg etterlyser også noen saklige tester av vannkjøling igjen, er lenge siden sist, og gøy å lese om selv det stort sett ikke lønner seg for "normale" maskiner i dag.

 

 

Vannkjøling har slik jeg ser det BARE fordeler mot luf-luft kjøling..

 

 

1. 97% lydløst, min pc klarer du så hvit å høre er på, grunnet hdd\cd rom stø, men selv det er det serdeles lite av da diskene er inni bokser med 2 cm tykke kobbervegger..

 

2. Stabilitet, min pc står på 24-7 og har gjort det de siste 10-15 åra med kun 5 disk(89% avg duty cycle) havari, 4 hovedkort, samt en strømforsyning pga fabrikasjons feil.

 

3. Lave temperaturer, cpu ligger normalt 2-3 grader over rom temp. Mine to HD 4870X2 lager ikke en lyd, + at tempen er ca 40c lavere en originalt !

 

 

Nå synes jeg min pc er såpass rask at det ikke er noe poeng å overklokke, det bare ødelegges fortere, men det går uten prob å få rimelig god fart på godsakene..

Lenke til kommentar
Det funker, men Noctuaviftene er jo skrytt opp i skyene på alle plan. De er ikke desgnet for å ha motstand, så de vil ikke yte like godt på en radiator eller en kjøleblokk som de gjør i kabinett-vifterollen.

 

Du har jo Noctuavifter som er designet for dette også, men det finnes bedre alternativer.

 

Aldri likt Noctuaviftene :p

Har du noensinne prøvd Noctua vifter? Skal jeg dømme utifra den siste kommentaren din vil jeg si nei. Begrunnelsen din er også helt meningsløs. Det finnes Noctua vifter for høy og lav luftmotstand. Det spiller ingen rolle om de skal brukes til kabinettvifte, kjøleribbe eller radiator. Fordi alle tre bruksområder finnes med høy eller lav luftmotstand.

 

Jeg har brukt veldig mange forskjellige 12cm vifter iløpet av de siste årene. De merkene jeg kommer på i farta er: Scythe, Mist, Pabst, Enermax, Antec og SilenX. Noctua vifter er best av disse med tanke på ytelse i forhold til støynivå. Jeg bruker idag to NF-P12 og tre NF-S12 og er veldig fornøyd med det.

 

Fargene på viftene kan diskuteres, men det spiller ingen rolle så lenge du ikke monterer de så de syns fra utsiden. Da får man heller kjøpe gjennomsiktige Mist vifter med lysdiode-blingbling.

 

Den radiatoren her pluss NF-P14 høres ut som en plan for mitt vedkommende!

 

Hvis vi skal nevne vifter som virkelig er skrytt opp i skyene så er det SilenX. Makan til dritt har jeg aldri vært borti før. Først og fremst støyer de mye mer enn omtalene tilsier. Jeg hadde 7 stk 12cm SilenX iXtrema og 6 av de gikk istykker iløpet av de første 6 månedene, lageret tok kvelden på alle sammen. På en av de totalhavarerte lageret slik at motoren nesten tok fyr før jeg oppdaget det. Det var første og forhåpentligvis eneste gang jeg brente fingern på en vifte.

Lenke til kommentar

Joda, jeg har testet noctua, og har faktisk et par i drift også, jeg var dog såpass uheldig at jeg kjøpte den første versjonen da de kom ut, som ikke fungerte særlig bra med høy luftmotstand (selv om marketspeak på denne tiden gikk i banene "disse er best - til alt"), og prøvde å bruke de til noe de åpenbart ikke var egna til. Jeg får ganske avsmak av produsenter som juger. Foreslår at du tar en titt på Nexus vifter om du vil ha 12cm vifter som fungerer ypperlig og lager minimalt med støy i forhold til ytelse.

Lenke til kommentar
Har du noensinne prøvd Noctua vifter? Skal jeg dømme utifra den siste kommentaren din vil jeg si nei. Begrunnelsen din er også helt meningsløs. Det finnes Noctua vifter for høy og lav luftmotstand. Det spiller ingen rolle om de skal brukes til kabinettvifte, kjøleribbe eller radiator. Fordi alle tre bruksområder finnes med høy eller lav luftmotstand.

 

Ja, det har jeg. Og jeg syns ikke verken ytelsen eller støynivået forsvarer prisen på dem. Fargen bryr jeg meg ikke om, da slikt kan lakkeres. Sannheten er at nesten alle vifter blir mer eller mindre lydløse om de settes på en viftekonroller. Poenget mitt er at en vifte til 40 kr på en billig viftekontroller gjør samme jobben som en Nocta til 150.

 

Når det er sagt, så er Noctua kvalitet, og jeg kan skjønne at folk liker dem. Det har bare en tendens til å gli over til fanboyisme (uten at jeg beskylder deg for noe som helst).

 

Vannkjøling har slik jeg ser det BARE fordeler mot luf-luft kjøling..

 

 

1. 97% lydløst, min pc klarer du så hvit å høre er på, grunnet hdd\cd rom stø, men selv det er det serdeles lite av da diskene er inni bokser med 2 cm tykke kobbervegger..

 

2. Stabilitet, min pc står på 24-7 og har gjort det de siste 10-15 åra med kun 5 disk(89% avg duty cycle) havari, 4 hovedkort, samt en strømforsyning pga fabrikasjons feil.

 

3. Lave temperaturer, cpu ligger normalt 2-3 grader over rom temp. Mine to HD 4870X2 lager ikke en lyd, + at tempen er ca 40c lavere en originalt !

ødelegges fortere, men det går uten prob å få rimelig god fart på godsakene..

 

Vil legge til noe her..

 

1. Det kommer ann på hva du kjøler. Dersom du kun kjøler CPU på vann, så vil det faktisk støye mer enn en vanlig luftkjøler. Dette fordi du minst må ha èn vifte og èn pumpe. Ergo, flere støykilder.

 

Skal man kjøle GPU også blir det en annen sak. Da får man eliminert en hel masse støy, men vannkjøling blir ikke lydløst, med mindre en har radiatorer som klarer seg passivt (og disse kjøler naturligvis ikke like godt). Men for å gi et eksempel, så bråker kjøleren på GTX295 likemye som et helt vannkjølingssett med en 4x radiator, så vann har definitivt fordeler på støyfronten.

 

2. Vannkjøling trenger vedlikehold.

 

3. Ofte med vannkjøling er det forskjellen mellom load og idle temp man må se på :)

 

Og vannkjøling tar plass. Mye plass. Så for kompakte LAN-party-vennlige maskiner er ikke alltid vannkjøling det beste valget.

 

Som med alt annet, finnes det fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar

Ser at jeg har vært noe trøtt i gjerningsøyeblikket over der, siden jeg klarte å lese helt feil nick, men jeg er faktisk helt enig med wikipedersen når det gjelder noctua, så gidder ikke redigere innlegget.

 

Også et par tillegg til vannkjøling.

 

Vannkjøling er ypperlig for "entusiastmaskinen" med et par kraftige skjermkort, overklokket cpu osv, men det er overhodet ikke nødvendig for en "normal" maskin med feks E8400/Q9550/Q9600 og et GTS250/9800GTX+/HD4850 kort som mange sitter med i dag. Hele greia her er å se kost vs nytte, og faktisk kjølebehov. Om man velger komponenter og kabinett med omhu går det fint an å ende opp med en kraftig nok maskin som også er svært stillegående. Ikke alle trenger SLI/CF, og nå som de nye ati-korta er her med langt høyere ytelse og støtte for flere skjermer per kort så vet hvertfall jeg at jeg ikke går for et skjermkort nr2 når skjermoppsettet skal utvides, da bytter jeg heller ut GTS250 med et 5770/5850 som det går an å luftkjøle uten mye støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...