Gå til innhold

MSI-bærbar til nett-PC-pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minner veldig mye om Dell sin 4 år gamle Latitude X1, skjermstørrelsen og hele pakka. Litt bedre ytelser jevnt over, men i det store og hele. Den gangen kostet luksusen hele 15k så det går fremover med noe.

Det store med X1 som stadig gjør den attraktiv for enkelte er forøvrig metallchassiset og en passive kjøleløsningen: den er praktisk talt lydløs, og HELT lydløs med SSD. Det er vel for mye å vente med denne, kanskje?

Lenke til kommentar
Med tanke på hva slags cpu som sitter i den, så er det nå muligheter for det. Det kan da uansett ikke være mye lyd den lager. Skal bli spennende å se noen tester av den når de dukker opp.

Selv om det er en UltraLowVoltage CPU, bruker denne en god del mer strøm enn alle Atom modeller. Vil tippe CULV SU3500 bruker ca. 4 ganger mer en N270/280.

Har eksperimentert med min egen U100 for å få den passivt kjølt, men det har vist seg å være nær umulig. Grunnen til at X1 har vært passive er sikkert fordi heatsinken har vært i direkte kontakt med metall chassiet.

Forøvrig enig med Simen1 at dette er jo en minibærbar. Den har ikke DVD drev som ultraportable vanligvis har. Men positivt at den har HD-ready oppløsning.

Lenke til kommentar

1366x768 er en ulempe fordi:

1. Høyden er 4% mindre enn 800 piksler og reduserer dermed synlig område på nettsider og dokumenter fra rundt 690 piksler til rundt 658 piksler (~5%).

2. 720p video må skaleres for å fylle ut skjermen. Skalering spiser av batteritida. 1280x800 ville ikke krevd skalering og dermed gitt bedre batteritid ved filmspilling.

3. De ekstra pikslene i bredden kommer sjeldent til nytte.

Lenke til kommentar
Selv om det er en UltraLowVoltage CPU, bruker denne en god del mer strøm enn alle Atom modeller. Vil tippe CULV SU3500 bruker ca. 4 ganger mer en N270/280.

Har eksperimentert med min egen U100 for å få den passivt kjølt, men det har vist seg å være nær umulig. Grunnen til at X1 har vært passive er sikkert fordi heatsinken har vært i direkte kontakt med metall chassiet.

I følge Wikipedia så har N serien til Atom en TDP mellom 2.5 og 4 (8 for dualcore). SU3500 har en TDP på 5.5

 

Så om det ikke blir lydløst, så burde det kunne bli veldig stille.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar
1366x768 er en ulempe fordi:

1. Høyden er 4% mindre enn 800 piksler og reduserer dermed synlig område på nettsider og dokumenter fra rundt 690 piksler til rundt 658 piksler (~5%).

2. 720p video må skaleres for å fylle ut skjermen. Skalering spiser av batteritida. 1280x800 ville ikke krevd skalering og dermed gitt bedre batteritid ved filmspilling.

3. De ekstra pikslene i bredden kommer sjeldent til nytte.

 

Film er jo ofte ikke 16:9 og uansett er det jo slett ikke nødvendig å omskalere video. For film er det vel nettopp de ekstra pixlene i bredden som er bra.

Enig i at det er litt kjipere med 768 til vanlig bruk.

Lenke til kommentar
Film er jo ofte ikke 16:9 og uansett er det jo slett ikke nødvendig å omskalere video. For film er det vel nettopp de ekstra pixlene i bredden som er bra.

Enig i at det er litt kjipere med 768 til vanlig bruk.

Problemet er at en nærmest samlet PC-bransje ser ut til å tro at alle kjøper PC for å se film. Skal jeg se film gjør jeg det på 50" mens en 12" foretrekker jeg å bruke til helt andre ting.

 

768 pixler i høyden er latterlig lite, faktisk det samme som jeg hadde på min 386sx en gang tidlig på 90-tallet (1024x768). Hadde håpet verden gikk litt framover, men noen syns visst det er gøy å bruke scrollhjulet konstant :thumbdown:

 

Selv er jeg glad jeg sikret meg en god laptop med 16:10 (1680x1050) :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...