Gå til innhold

Førsteinntrykk: Sony Ericsson Satio


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser utvilsomt spennende ut denne mobilen og blir muligens min neste :) Bra at SE omsider vil bruke microSD og glad for at de bruker symbian ala nokia som jeg liker godt, synd med mangelen på minijack\at du må bruke adapter, men for min del går det greit :) Blir vell hvor bra batterilevetiden og byggekvaliteten er som blir det mest avgjørende for min del.

Lenke til kommentar

Sony Ericsson var før det merket jeg foretrakk mest, men nå er det nesten glemmt for min del fordi jeg virkelig har blidd avhengig av å ha en smarttelefon. Mine to siste telefoner har vært Nokia med symbian. Syns det er fint at sony kommer med Symbian 5th som faktisk er ett meget oversiktlig, lettvint og fint operativsystem. Kanskje det blir en Sony neste gang om de kommer med flere spennende telefoner

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Ser utvilsomt spennende ut denne mobilen og blir muligens min neste :) Bra at SE omsider vil bruke microSD og glad for at de bruker symbian ala nokia som jeg liker godt, synd med mangelen på minijack\at du må bruke adapter, men for min del går det greit :) Blir vell hvor bra batterilevetiden og byggekvaliteten er som blir det mest avgjørende for min del.

 

Amobil klarer ikke la være å klage på fast-porten... Men skal du bruke siste skrik innen headset, må du ha fast-port. Dessuten følger det med en 3,5 mm overgang, _med_ fjernkontroll og mikrofon, slik at du faktisk kan bruke ditt favorittheadset som handsfree. Men disse fordelene klarer som sagt ikke amobil å se... Mon tro hvorfor...

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned eksempelbildet og gjorde et litt morsomt eksperiment her. Først skalerte jeg det ned til 3 megapixler. Deretter skalerte jeg det tilbake til 12 megapixler, tilsvarende å ta bildet med et 3 megapixel kamera og bruke "digital zoom" i programvaren.

 

Prøv å se kvalitetsforskjellene på disse to utsnittene:

 

Utsnitt 1:

A. post-3851-1255618003.jpg

B. post-3851-1255618038.jpg

C. post-3851-1255618395.jpg

 

Utsnitt 2:

A. post-3851-1255618065.jpg

B. post-3851-1255618084.jpg

C. post-3851-1255618408.jpg

 

A = original 12 MP

B = 3 MP

C = 3 MP -> digital zoom -> 12 MP

 

Poenget mitt er at det tydeligvis er andre ting som begrenser detaljnivået enn oppløsningen på sensoren. Flaskehalsen er så kraftig at det er nesten ingen forskjell mellom originalbildet og ett som er skalert opp fra 3 til 12 megapixler. Flaskehalsen begrenser altså reell oppløsning til under 3 megapixler. Nå kan dere jo gjette hva denne flaskehalsen er.. ;)

Lenke til kommentar
Jeg lastet ned eksempelbildet og gjorde et litt morsomt eksperiment her.

 

Dette var et ekstremt dårlig bilde, tatt under ekstremt vanskelig lysforhold og garantert på en alt for høy iso. Og hvorfor har Amobil gjort det, mon tro...? Anbefaler at du finner andre bilder, som er tatt under bedre lysforhold, før du utfører denne testen.

Jeg kan tippe du vil oppleve akkurat det samme med f.eks Canon EOS 7D, hvis du bruker et bilde tatt med meget høy iso.

 

Bilder jeg har sett på nettet, er virkelig bra, og i godt lys matcher denne lett et vanlig kompaktkamera. Tipper du her omtaler årets kameramobil. Her er noen eksempelbilder tatt med Satio.

http://www.flickr.com/photos/youserbase/se...57621782762941/

Lenke til kommentar
Dette var et ekstremt dårlig bilde, tatt under ekstremt vanskelig lysforhold og garantert på en alt for høy iso.

"Ekstremt vanskelige lysforhold" er i beste fall en kraftig overdrivelse.

Metadataene til bildet sier ISO 200.

 

Og hvorfor har Amobil gjort det, mon tro...? Anbefaler at du finner andre bilder, som er tatt under bedre lysforhold, før du utfører denne testen.

Jeg kan tippe du vil oppleve akkurat det samme med f.eks Canon EOS 7D, hvis du bruker et bilde tatt med meget høy iso.

De bildene jeg har sett fra 7D viser klart bedre kvalitet på ISO 12800 (ukalibrert) enn Satio gjør på ISO 200. Forskjellen er altså over 6! trinn. 7D tar altså bedre bilder selv i mer enn 64! ganger svakere lys.

 

Bilder jeg har sett på nettet, er virkelig bra, og i godt lys matcher denne lett et vanlig kompaktkamera. Tipper du her omtaler årets kameramobil. Her er noen eksempelbilder tatt med Satio.

http://www.flickr.com/photos/youserbase/se...57621782762941/

Javisst finner man like dårlige kompaktkameraer om man leter.

Hvis du tar utgangspunkt i enklere lysforhold for mobilen så bør selvsagt kompaktkameraet du sammenligner med få like enkle lysforhold.

 

Poenget mitt står fortsatt: 12 megapixler er helt unødvendig på en slik mobil. 3 megapixler + digital zoom gjør jobben nesten like bra.

 

Har du forresten sett på bildene du linker til? De er ikke fult så søppel på grunn av ISO 80, men 12 megapixler er fortsatt overkill. Jeg skal prøve å skalere til 3 og 6 megapixler og opp igjen for å se hvor snever den flaskehalsen egentlig er.

Lenke til kommentar
De bildene jeg har sett fra 7D viser klart bedre kvalitet på ISO 12800 (ukalibrert) enn Satio gjør på ISO 200. Forskjellen er altså over 6! trinn. 7D tar altså bedre bilder selv i mer enn 64! ganger svakere lys.

 

 

 

Poenget mitt står fortsatt: 12 megapixler er helt unødvendig på en slik mobil. 3 megapixler + digital zoom gjør jobben nesten like bra.

 

Har du forresten sett på bildene du linker til? De er ikke fult så søppel på grunn av ISO 80, men 12 megapixler er fortsatt overkill. Jeg skal prøve å skalere til 3 og 6 megapixler og opp igjen for å se hvor snever den flaskehalsen egentlig er.

 

Ja jeg har sett på bildene. Og jeg skal ikke dra noen Canondiskusjon her. :nei:

 

Leste akkurat en test der kameraet på Satio fikk skryt, og det ble gjort et poeng av at det var bedre enn mange kompaktkameraer i enkelte situasjoner, men ble målt opp mot et Olympuskamera og der nådde den ikke helt opp. Men avstanden var forbausende liten.

 

At 12Mp er overkill, trenger du ikke forklare meg. 12 Mp er på grensen hva en CMOS sensor takler, så da sier det seg selv at en mikroskopisk brikke i en telefon halter. Men akkurat Mp-hysteriet slipper vi dessverre ikke unna. Og mye av det kan vi takke kjente kameraprodusenter for, som absolutt skal trylle flest mulig MP fra brikkene sine, og godtar vesentlig mye støy i bildene. Nå har DxoMark heldigvis begynt å måle støy på de forskjellige brikkene, slik at vi selv kan se hvor mye støy man må tåle for å få antall MP.

 

Det som virkelig er bekymringsfullt er at det ser ut til at fotografer også begynner å "godta" denne støyen, og så lenge ingen protesterer, men fortsetter å kjøpe siste skrik, så vil vi vel ikke se noen bedring i dette med det første. Eneste hederlige unntaket er vel Nikon, som nå gir ut sine kameraer i nye varianter, uten flere Mp, men med langt mindre stø på brikkene.

 

Ikke før trenden på dSLR er snudd, og folk aksepterer at Mp ikke er det som gjør et bilde "fantastisk", vil vi se at også kompaktkameraene og deretter mobilkameraene også vil fokusere mer på støy.

Lenke til kommentar
Ser utvilsomt spennende ut denne mobilen og blir muligens min neste :) Bra at SE omsider vil bruke microSD og glad for at de bruker symbian ala nokia som jeg liker godt, synd med mangelen på minijack\at du må bruke adapter, men for min del går det greit :) Blir vell hvor bra batterilevetiden og byggekvaliteten er som blir det mest avgjørende for min del.

 

Amobil klarer ikke la være å klage på fast-porten... Men skal du bruke siste skrik innen headset, må du ha fast-port. Dessuten følger det med en 3,5 mm overgang, _med_ fjernkontroll og mikrofon, slik at du faktisk kan bruke ditt favorittheadset som handsfree. Men disse fordelene klarer som sagt ikke amobil å se... Mon tro hvorfor...

Jeg kan se en stor fordel ift fast-port og det er at du slipper batteri til fjernkontrollen (noe flere mobiler har og som er et herk å bytte), dog er det en ekstra dings for endel av oss som ikke liker det. Ideelt sett kunne de inkludert begge deler, dvs en egen 3,5 port og mulighet for å bruke adapter via standardkontakten, er du ikke enig? ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Førsteinntrykk? Ja det kan man jo si... Burde ikke testen snart komme? Har tross alt snart gått 2 uker. Og håper virkelig Amobil TESTER musikkspilleren på telefonen. Andre tester jeg har lest hittil har bare sagt "Den har ikke equalizer, så musikkspilleren suger." .... For å være ærlig gir jeg f i om den har equalizer eller ikke så lenge lyden er godt til å begynne med. (gitt at man har gode ørepropper/øretelefoner)

 

Blir spennede å se hvordan dere utfører testen. Forhåpentligvis litt grundigere enn andre nettsteder jeg har sett hittil hvor de legger all vekt på at det er touch og har et 12.1megapixel kamera. Hallo! Ikke glem media-/musikkspillere!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...