Gå til innhold

Nytt Football Manager i oktober (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det store spørsmålet er om man er nødt til å bruke alle de nye mulighetene for å få i gang et godt lag. Det kan nesten blir for mye for en såpass casual* spiller som meg, spesielt siden jeg ikke har erfaring fra organisert fotball selv...

 

*Casual er vel kanskje ikke rette ordet, da jeg spiller dette spillet mye, men som regel mens jeg surfer på nettet og gjør litt andre greier. Da kan det fort gå en omgang uten at jeg ser hva som skjer på banen

Lenke til kommentar

Spillet ser jo i for seg veldig bra ut da. Men er mer blitt en ekte simulator dette her,og ikke et fornøyelig fotball manager spill.

 

Er det virkelig så fryktelig kjekt og ta over f.eks Tottenham,i den viten om at laget aldri vil greie bedre plassering en irl uansett nesten,siden det er såpass realistisk at selv en ekte manager vil gå på samme smellene som ekte Tottenham gjør.

 

Jeg husker den tid da man kunne velge et 3 divisjons lag,for så kjøpe noen "Key" players hvert år (uten noe innblanding fra styre til og med) så rykke opp for hver sesong osv.

 

Er dette som gir meg spille glede. Det og vinne. FM 2009 så har jeg spillt gjerne 100 kamper totalt over tiden jeg har hatt spillet,og gjerne vunnet 20 treningskmaper og 2 liga kamper. Resten uavgjort og tap.

 

Er det slik at man snart får kontrakt med ekte klubben eller? Slik at man får lønn? For virker jo som det kreves samme dedikasjon som den ekte manageren gjør for og vinne noe i spillet.

 

Championship Manager 02/03 var et flott spill,og jeg digger enda de gode gamle DOS baserte spilla som starta hele greia. De nye er godt laga,og har mye av alt,men spillgleden er jo totalt forsvunnet fra spillet.

 

Alt for omfattende allså. Prøv selv,og spill 2-3 stk på en PC. En person bruker jo 2 timer bare på et lag uttak. På den tiden kunne man nærmest spille en sesong på CM2 f.eks.

 

Jeg står over!

Lenke til kommentar

Jeg også får mindre og mindre glede av dette spillet år for år. Mulig dette kommer av at jeg begynner å bli for gammel, men jeg tror det er fordi at spillet begynner å bli en simulator i større grad enn ett spill. Dette er ikke noen man kan kose seg med noen få timer hver kveld det er snart en fulltidsjobb.

 

FM 09 var første spillet jeg ikke har kjøpt siden 1996, er ikke sikker på at jeg noen gang kommer til å kjøpe det igjen, trist...

Lenke til kommentar
Spillet ser jo i for seg veldig bra ut da. Men er mer blitt en ekte simulator dette her,og ikke et fornøyelig fotball manager spill.

 

Er det virkelig så fryktelig kjekt og ta over f.eks Tottenham,i den viten om at laget aldri vil greie bedre plassering en irl uansett nesten,siden det er såpass realistisk at selv en ekte manager vil gå på samme smellene som ekte Tottenham gjør.

 

Jeg husker den tid da man kunne velge et 3 divisjons lag,for så kjøpe noen "Key" players hvert år (uten noe innblanding fra styre til og med) så rykke opp for hver sesong osv.

 

Er dette som gir meg spille glede. Det og vinne. FM 2009 så har jeg spillt gjerne 100 kamper totalt over tiden jeg har hatt spillet,og gjerne vunnet 20 treningskmaper og 2 liga kamper. Resten uavgjort og tap.

 

Er det slik at man snart får kontrakt med ekte klubben eller? Slik at man får lønn? For virker jo som det kreves samme dedikasjon som den ekte manageren gjør for og vinne noe i spillet.

 

Championship Manager 02/03 var et flott spill,og jeg digger enda de gode gamle DOS baserte spilla som starta hele greia. De nye er godt laga,og har mye av alt,men spillgleden er jo totalt forsvunnet fra spillet.

 

Alt for omfattende allså. Prøv selv,og spill 2-3 stk på en PC. En person bruker jo 2 timer bare på et lag uttak. På den tiden kunne man nærmest spille en sesong på CM2 f.eks.

 

Jeg står over!

Du har ikke tenkt over at det er du som kanskje ikke er så veldig rutinert i å være Fotball Manager? Selv har jeg titalls saves med forskjellige lag, blant annet QPR som ble ført opp i finalen i Champions League i 2015, altså tar ting tid - jeg har brukt godt over 10 dager (240 timer) inne på spillet.

 

Gleden er å vite at ting ikke er enkelt, og at man må bygge opp et godt lag, ha en god blanding av rutine og ungspillere, finne en god taktikk, justere på enkeltspilleres løp og spillestil, og så se at alt man endrer har en effekt i kampen. For så å vinne liga og cup. Det er spilleglede.

Lenke til kommentar

Føler at litt av problemet til 2009 er at man må sette opp et taktisk rammeverk som fungerer bra ifølge kampmotoren for at det skal gi greie resultater. Fotball-logikk holder altså ikke. For eksempel så vil standard-oppsettene som følger med gi konstant gnåling fra assistenten om at det er for mye rom mellom midtbane og forsvar (hvis jeg ikke husker feil).

 

Standardoppsettene fungerer rimelig dårlig. Hvorfor de ikke kunne vært helt gjennomsnittlige og gitt greie resultater skjønner jeg ikke. På den måten kunne de som ville spille 15 kamper på rappen gjøre det og fokusere på "de store linjene", mens de som ville detaljstyre kunne gjort det.

 

Hadde jeg ikke spilt FM (CM) fra en gang på nittitallet så tror jeg ikke at jeg hadde orket å sette meg inn i det nå. Forhåpentligvis ser Sigames denne trenden (noe som assistenttrenerens utvidede rolle i 2009-versjonen tyder på), og gjør spillet enklere å komme inn for nybegynnere.

 

Men uansett hvor kritisk man kan være - Football Manager er en endeløs kilde til både gleder og frustrerte utbrudd ("DU KLARERER IKKE INN BAK EGEN FORSVARSREKKE DIN GNOM!")

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...