Gå til innhold

[LØST] Program til cropping av samme del av mange bilder etter hverandre


Anbefalte innlegg

Noen som vet om noen redigeringsprogrammer som har en funksjon der de kan croppe en bestemt del av flere bilder, ved hjelp av et par tastetrykk?

 

Jeg har som mål å lage GIF-animasjon av en artig fyr på webcam, der jeg har tatt store screenshots (1680x1050), og der selve webcam-vinduet er bare i en liten firkant på bildene. (ca. 150x150). Jeg har vel omtrent 50 bilder totalt. Med hvilket program kan jeg croppe samme del av hvert bilde, så fort som mulig?

Endret av BorN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har du helt rett i! Her er 16 enkle steg for å lykkes med programmet.

 

1) Lastet ned FastStone Photo resizer 2.8 (Se Torbjørn T.'s post)

2) Installerte programmet (Har windows XP)

3) Åpne programmet, og velg Batch Convert-tabben øverst til venstre

4) I venstre del av programmet, bla til mappen med bildene du vil endre.

5) Merk bildene og klikk "Add ==>".

6a) Angi ønskede parametre på høyresiden.

6b) Huk av for "Use advanced options (resize...), trykk deretter "Advanced Options-knappen som kommer til syne rett til høyre for avhukingsboksen.

7) Velg tabben "Crop"

8) Her finner du en del muligheter for hvilken del av bildet du skal skjære ut. Du kan angi i pixler, papirstørrelse eller beholde "aspect ratio". Selv bruker jeg pixler, og plotter inn dataene etter hvilke bilder jeg endrer.

 

Hvis du bruker pixel-metoden:

9) Angi vidde og bredde på hvordan de nye bildene skal bli, og gjør det samme med hvor øverst-til-venstre-punktet skal være.

10) Trykk knappen med et forstørrelsesglass over et ark for å se preview av hvordan bildene vil se ut. I preview-modus, bruk pilene til å bla gjennom de valgte bildene.

11) Når du er ferdig, trykk OK.

12) Tilbake i hovedvinduet velger du "output folder", altså hvilken mappe de nye bildene skal havne i.

13) Det er nå du skal trykke "Convert".

14) Vent

15a) Ferdig! De nye bildene har havnet i mappen du valgte i punkt 12.

16) Du kan velge å slette de gamle bildene nå som du har nye, beskjærte bilder tilgjengelige.

 

As simple as that!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...