Gå til innhold

Fujifilm lanserer kompakt ultrazoom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(Flyttet fra anden tråd:)

Men den nævnte F70 ser endog overordentligt interessant ud! :D

En skam at den får lidt mindre (ca 12%) subpixels end 'storebroder' F200. Men den 'lille' sensor er vel prisen for de 10xZoom i hus der endda er en anelse tyndere end F200. F3.3-F5.6 lyder heller ikke så skræmmende.

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
En skam at den får lidt mindre (ca 12%) subpixels end 'storebroder' F200.

Det kalles vel ikke subpixler slik som man har på LCD-skjermer fordi det kun er en lyssensor (pixel) per pixel i det ferdige bildet. Altså totalt 12 millioner lyssensorer som produserer bilder med 4000x3000 pixler.

 

Til sammenligning har en LCD-skjerm 3 subpixler per pixel.

 

Forøvrig synes jeg 12 megapixler er mer enn nok for et kamera i denne klassen.

Lenke til kommentar

(Flyttet fra anden tråd:)

En skam at den får lidt mindre (ca 12%) subpixels end 'storebroder' F200.

Det kalles vel ikke subpixler slik som man har på LCD-skjermer fordi det kun er en lyssensor (pixel) per pixel i det ferdige bildet. Altså totalt 12 millioner lyssensorer som produserer bilder med 4000x3000 pixler.

 

Til sammenligning har en LCD-skjerm 3 subpixler per pixel.

 

Forøvrig synes jeg 12 megapixler er mer enn nok for et kamera i denne klassen.

Ja, lyssensor er vel en mere korrekt teknisk betegnelse. Men de modsvarer jo fuldstændig subpixels. da der skal flere lyssensorer til at danne en pixel.

12millioner subpixels giver ikke et 12Mpixel billede. Men det interpoleres som oftest til et 12Mpixel billede. (Det er jo det der giver moiree-effekter når motivet 'driller')

 

Og absolut enig med dig i :thumbup: at 12Mpixel er mere end rigeligt :cry: med så små sensorer, og så lille et objektiv foran. Det jeg ærgede mig over var at de enkelte subpixels/lyssensorer blev mindre, med deraffølgende potentielt tab af lysfølsomhed.

 

Nogle kameraer tilbyder heldigvis at interpolere til noget lavere opløsning. Fx 6Mpixel af 12millioner lyssensorer/subpixels. Men med normalt RGGB-mønster man skal jo ned i en fjerdedel af antallet af lyssensorer/subpixels for at der ikke er tale om interpolering.

 

Det er jo på grund af dette reklame-halløj at foveon (der jo har en sensor med tre udlæsninger per pixel), føler sig nødsaget til at reklamere med det tre-dobbelte antal, for at det giver rimelige sammenligninger.

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...