Gå til innhold

Sommerens eventyr


WheelMan

Anbefalte innlegg

Det var mandag morgen. Fuglene kvitret og sjøhestene sang. Dette var dagen når båten skulle ut, ut på årets jomfrutur.

 

Vanligvis er ikke disse turene noe særlig å rapportere fra, men tre timer før avgang ble det besluttet at godeste Preben (TSP), landkrabbe som han er, motvillig ble dratt med på årets jomfrutur. Vel, Preben kom og båten skulle hentes - Preben med sine uslåelige kommentarer sviktet ikke i dag heller, det ble en diskusjon rundt hvorvidt disse markant slitte og spinkle stroppene virkelig kunne holde en båt på to tonn.

 

Sannhetens øyeblikk kom;

post-122083-1245690000_thumb.jpg

 

post-122083-1245690063_thumb.jpg

- Og jaggu holdt de - undertegnede dro en :roll:, og stille ble det.

 

 

Så bar det avgårde i wheelmanmobilen, og til.. stedet vi skulle sjøsette saken.

post-122083-1245690089_thumb.jpg

- På vannet, at last.

Den flyter nå hvertfall, det er jo et godt tegn.

 

post-122083-1245690167_thumb.jpg

- Vår powerplant, en snerrende koslig V8 fra 1980-tallet. Etter diverse optimalisering og intensiv (right..) service iløpet av vinteren var det klart for å se hva som virkelig lever i denne.. saken.

 

Etter å ha gravd ut tre kilo havsalt fra hodebunnen som følge av et batteriproblem startet den jaggu på første forsøk - og ut mot havet bar det.

 

post-122083-1245690186_thumb.jpg

- Åpent hav i sikte!

 

post-122083-1245690223_thumb.jpg

- Mer åpent hav - afk er virkelig mye større enn man skulle tro.

 

Så, det uungåelige. Jomfruturen brukes vanligvis for sjekking og testing av diverse systemer, samt fartsmåling - før hele balja gror igjen som følge av global oppvarming, bush, bin laden og lav fiskebestand. For å virkeliggjøre dette trengs instrumentering for slikt - noe som selvfølgelig var tomt for batteri. Mot land bar det igjen.

 

Joda, greit nok det - helt til vi skulle legge til. Min far, Erik, vant med at alle er like båtvandt som han gjorde et tappert forsøk på å gjøre mann utav dagens matros, TSP.

Erik: "Tar du tauet?"

TSP: :ermm:

Erik: "Tauet foran.."

TSP: ..:ermm:

Erik: "Bare.. gå foran der, og ta det tauet"

TSP: "Skal jeg gå på siden her? *peker*"

Erik: Ja.. Du kan svømme?

TSP: "Altsåå.. ehm.."

Erik: "Jaja, du har nå hvertfall flytevest på, så du synker ikke - nå kom deg fram på dekk"

 

Resultatet:

post-122083-1245690268_thumb.jpg

- The Ship has landed!

 

Uansett, ut igjen - vi gir ikke opp så lett!

post-122083-1245690326_thumb.jpg

- Sluttresultatet ble 33,3 knop - ikke ille for en 2 tonn båt fra 1979 :)

 

post-122083-1245690511_thumb.jpg

- Preben, overlykkelig - det var tross alt hans første seriøse tur ut i solen i år. Min også forsåvidt :wee:

 

post-122083-1245690626_thumb.jpg

Undertegnede (t.v.), med seriousface.

 

post-122083-1245690541_thumb.jpg

Det var nok for i dag - vi ser frem til flere ekspedisjoner fremover, og nå koser vi oss med hvert vårt glass eplemost og mimrer over dagens ferd i det så altforstore og ukjente afk, evt irl som noen kaller det.

..og før jeg rakk å skrive ferdig forsvant TSP ut døra på sin ferd hjem

 

Har du hatt noen fortreffelige dager i sommer? Funnet noe rart? Legg gjerne igjen et svar, og fortell! :D

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker det ^^

 

Båt er skoi. Selv skal jeg til Langesund og kose meg med båt, sjø og sol i store deler av juli. Det blir kjekke saker.

 

Edit: rettet på skrivefeil siden jeg tydeligvis var full når jeg skrev dette..

Endret av MSg
Lenke til kommentar

Hadde sesongens jomfrutur i kameraten mins Scand

scand_picture240_480.jpg

på søndag, det var herlig. Har en Draco og diverse andre båter med mer futt i tilgjengelig, men jeg foretrekker langt på vei denne. Mye av poenget med å være på sjøen er å ikke stresse. Og når man ikke har mer enn 6 knop tilgjengelig, så KAN man ikke stresse. Tvungen avslapping mao, og det gjør fantastisk godt :D

En uke i Scand'en, med øl, bål, reker og selvgravde krabber kokt på bluss på en holme.. Gud, da er det sommer!

Lenke til kommentar
Har du hatt noen fortreffelige dager i sommer? Funnet noe rart? Legg gjerne igjen et svar, og fortell! :D

Vi har nok snart grillet over tyve kilo kull allerede i hagen. I dag var det sol, sommer, grill, øl og to timer kasting av amerikansk fotball på plenen. Det er så korrekt at det ikke kan bli bedre.

 

Nå skal jeg snart hoppe i senga og gå på jobb tidlig i morgen slik at jeg tidlig kan forlate den plassen og plukke opp ny 46" TV som jeg bare skal flytte innendørs før jeg legger meg på plena. Etter en time eller to blir det så mer grilling og øl før skumringstiden kommer og det blir på tide å montere TV-bord og pakke den ut. Good times altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...