Gå til innhold

Fon lanserer ny WiFi-router


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om jeg synes dette er et spennende konsept, og gjerne skulle ha delt min internettilgang med andre, er jeg noe paranoid i forhold til hva slags snusk andre kunne begå på min linje. Fra utsiden, og for politiet, vil det andre gjør fremstå med min IP, noe som ikke er noe særlig hvis det er folk som driver med grooming, piratkopiering, overgrepsmateriale med barn, trusler, mobbing, majestetsfornærmelse eller annet som kan føre til at eget eller annet lands politi får øynene opp for dem..

 

Mulig det bare er meg, men det finnes nå engang mye rare mennesker der ute.. :)

Lenke til kommentar

Ja, så vidt jeg husker fra sist jeg leste om dette er det et system som kobler brukeren mot sin egen trafikk, uansett hvor i verden det skjer. Man må logge inn med sitt eget Fon brukernavn og passord for å få tilgang til det trådløse nettet. Da vil all trafikk kunne spores til den som faktisk står for trafikken. Jeg regner med at man må ha både navn, kontonummer og telefonnummer som identifikasjon for å kunne opprette en Fon brukerkonto.

 

Det skal altså fungere noe lignende det man finner på mange hoteller (egen innlogging koblet til romnummer, navn og betalingskort)

 

For meg virker systemet sikkert nok til at jeg gjerne vil dele mitt nett med andre. Jeg har bare ikke slengt meg på bølgen ennå. ;) Det er jo genialt å få gratis tilgang til nett uansett hvor i verden man befinner seg. Vel, dekningen kunne alltids vært bedre, derfor er det bra for andre om jeg og andre slenger oss på.

 

Her er forresten et verdenskart over hvor man finner Fon-dekning.

Lenke til kommentar

Selv testet jeg dette ut et par dager for noen år siden på en linsys router som egentlig skulle brukes til noe helt annet. Om det ble brukt proxy husker jeg faktisk ikke, men jeg vil påstå at dersom noen bruker fon-nettet til lugubre ting er man faktisk langt tryggere enn om man bare har et eget trådløst nettverk. Dersom noen bryter seg inn på ditt trådløsnett (og det er ikke særlig vanskelig), så kan du være, med mindre du har svært gode logger på routeren, ganske ille ute. For å få tilgang til fon-nettet du deler må man logge på med fon-brukernavn og passord. Denne påloggingen logges i detalj hos fon sentralt, og sannsynligvis også hos deg lokalt. Dersom noen skulle bruke nettet ditt til noe snusk finnes det altså detaljerte logger over påloggingen eksternt, noe som er en rimelig stor trygghet. Når lovens lange arm står på døren, logger du ganske enkelt på din fon-konto og viser dem at joda, det var 3 personer logget på ditt nett på det aktuelle tidspunktet, så får de heller ta det videre og kreve mer informasjon utlevert fra fon.

Lenke til kommentar
Nosa, den forrige var vel nesten umulig å hacke etter man hadde koblet den til internet. Får håpe det er en mulighet for at de ikke har sperret den nye helt :p

 

Tror nok det er snakk om hacking i betydningen å bruke den til noe annet enn den opprinnelig var ment til og/eller utvide funksjonaliteten.

 

Type lodde på større ram-brikke, eller finne ett serielt interface noe sted på kretskortet for å kommunisere med mikrokontroller. Man kan da f.eks. bruke den til å styre belysning/hjemmekinoanlegg, logging fra værstasjon, styring av robot etc.

 

Med tanke på at denne kjører linux og har usb-port trenger man vel knapt hacke noe som helst, og det eneste som begrenser bruken blir dermed prosesseringskraften.

 

Eller er det jeg som misforsto?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...