Gå til innhold

Mens vi venter på Guilt Machine


Speik

Anbefalte innlegg

Hva er Guilt Machine?

Guilt Machine er det nye prosjektet til Arjen Lucassen, mannen som i fjor rundet av sitt Ayreon-prosjekt med det 7. og siste albumet i konseptet.

 

Hva kan vi forvente?

I kontrast til multi-vokalist-prosjektet Ayreon, har Guilt Machine kun én vokalist. Line-upen er som følger:

 

Arjen Lucassen: instruments, backing vocals

Jasper Steverlinck (Arid): vocals

Chris Maitland (ex Porcupine Tree): drums

Lori Linstruth (ex Stream of Passion): lead guitar

 

As Ayreon fans have come to expect from Arjen, the music of Guilt Machine ranges from dark and heavy to atmospheric and melancholic.

 

Rather than the explicit storyline you would expect in an Ayreon release, the songs of Guilt Machine revolve around a central theme. Instead of looking outward into a world of fantasy or science fiction, the songs look inward, exploring the destructive psychology of guilt, regret and the darkest form of secret -- the secrets we hide from ourselves.

 

Guilt Machine still has much in common with Ayreon. The songs are mainly long, "epic" tracks that feature dynamic contrasts between softer, dreamy sections and powerful, heavy passages. There are intricate harmonies, complex rhythms, soaring melodies, and an eclectic selection of instruments

 

 

Når er release?

Guilt Machines første album heter "On This Perfect Day" og har lanseringsdato 31. August.

 

Cover art

 

gm_cover_1024.jpg

 

 

Tracklist

 

1] Twisted Coil (11:43)

2] Leland Street (8:03)

3] Green and Cream (10:32)

4] Season of Denial (10:22)

5] Over (6:11)

6] Perfection? (10:46)

Endret av Speik
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hva er Guilt Machine?

Guilt Machine er det nye prosjektet til Arjen Lucassen, mannen som i fjor rundet av sitt Ayreon-prosjekt med det 7. og siste albumet i konseptet.

 

Hva?! Bare meg som tolker veldig feil eller blir det 'no more Ayreon?' :cry: Når det kommer til Guilt Machine så hørtes det bra ut, men enig med andre her, litt for lite å basere meningene på en enkelt sang. Samtid så vil jeg si det skuffet litt. Sikkert pga. for høye forventninger. Når det kommer til Arjen Lucassen tror jeg ikke han greier å lage dårlig musikk så det blir morsomt å se.

Lenke til kommentar

Ayreon-prosjektet er avsluttet, ja. Trist, men sant.

 

Dog spiller det liten rolle hvilket navn Arjen velger å utgi sin musikk under. Ayreon var et konsept, en sirkel av album som ble sluttet med fjorårets 01011001. Arjen, som alle musikere, må utvikle seg, og det er bare naturlig at han begynner med andre konsepter. Musikalsk sett hører vi jo at Guilt Machine ikke er så langt fra nyere Ayreon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Bah. Ingen pakke i posten i dag. Hva er vitsen med pre-order når jeg ikke får pakken på slippdatoen? Nuvel. Jeg har jo allerede betalt, så da kan jeg laste ned med god samvittighet :)

 

Edit: Der va albumet gjennomhørt. Fantastiske saker, ikke overraskende. Musikken når til tider de virkelig store høydene fra tidligere mesterverk. Det mangler litt på veien til perfeksjon, spesielt på "Green and Cream" som kanskje er platas lavpunkt. Resten er høydepunkter.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...