Gå til innhold

Evt Kjøp av DSLR. nordisk eller EU versjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et par forskjeller.

 

Noen av disse pakkene kan inneholde et "dårligere" objektiv,det for og kunne reklamere/selge med en billigere pris.

 

Du får normalt ikke med norsk brukermanual og må laste den ned fra nettet i etterkant.

 

Og hvis den butikken/kjeden du kjøper kamera i legges ned har du ingen rettigheter angående reklamasjoner,eventuelt må du rette reklamasjoner direkte til produsenten.Hovedimportøren i Norge har ikke noen plikt til og ta på seg eventuelle reklamasjonen.

 

Må bare påpeke at JP er en dønn solid butikk,så det er ingen fare og kjøpe EU modeller fra dem.

Lenke til kommentar
Jeg har planer om å stikke innom Japan Foto i morgen å plukke med meg et Nikon D60 hos japan foto i morgen. Prisen med VR objektiv ligger på 3999,- og er Eu versjonen av kameraet. Er det noen store ulemper ved dette kontra en nordisk versjon?

 

samme kameraet med sb400 ligger til 4495 hos fotovideo.no.

eller til 3995

Endret av Blackster
Lenke til kommentar

Jeg har også bare gode erfaringer med kjøp av objektiver fra USA så det er særlig prisnivået der jeg har grunnlag for å si noe om. Det man ser da er at svært mye av Nikonoptikken er uinteressant etter at Nikon i USA satte opp prisene kombinert med den svekkede kronekursen (i forhold til situasjonen i fjor sommer). 300mm AFS f2,8 VR er imidlertid unntaket som bekrefter regelen. Den kan du få for 37000 ferdig fraktet og momset, mot 47000 i Norge.

 

For Canon er imidlertid situasjonen en helt annen. Import fra USA er fremdeles svært gunstig pga at Canon USA ikke har økt prisene sine slik som Nikon USA har gjort (og Canon i Norge).

Lenke til kommentar

Trådene om EU vs Nordiske kamramodeller er utallige her på forumet. Tusenvis har kjøpt EU-modeller hos Japan Photo, og hadde dette medført problemer for disse kjøperne hadde nok forumet flommet over av misfornøyde eiere av EU-modeller.

 

Så har ikke vært tilfelle! Og da vil jeg påstå at det er egentlig ikke noe problem. Jeg kan ikke se hvordan Japan Photo kan defineres som grådig når de selger kamra billigere enn konkurentene. Det er jo akkurat samme kamraene, forskjellen ligger i hvordan de er importert. Det merkbare er vel kansje bruksanvisningen.

 

Tiden går fort, garantitiden likeså... Får man problemer etter den tid spiller det vel ingen rolle hvor kamraet er kjøpt.

Lenke til kommentar

Hadde bare prisene vært lavere for EU-modeller hadde jeg ikke klaget, men faktum er at svært mange modeller faktisk er dyrere (ca. halvparten).

 

Garanti er en ting, men kjøpslovens 5 års reklamasjon vil importøren ta seg av om butikken blir borte (faktisk har jeg aldri snakket med butikk relatert reklamasjon noensinne, tar det alltid direkte med importør). 5 år er ganske lenge, og ingen vet hvordan verden ser ut da.

Lenke til kommentar
Hadde bare prisene vært lavere for EU-modeller hadde jeg ikke klaget, men faktum er at svært mange modeller faktisk er dyrere (ca. halvparten).

Slik vil det vel alltid være.

Det er ikke lenger slik at en kan si at "dette" objektivet koster kr 1549,-.

Heldigvis er det slik at man må kunne konkurrere prismessig med "gråimport".

Dette fører vel til at de enkelte har forskjellige "hotte" produkter.

 

Personlig ser jeg ingen ulemper med å kjøre slalåm mellom de forskjellige leverandørene.

 

For å ta et eksempel på hva lojalitet er:

Hvem har høyest lånerente og lavest innskuddsrente i banken?

Jo, det er oss som har hatt samme bank hele tide!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...