Gå til innhold

BK: Abstrakt bokeh


Anbefalte innlegg

Testet ut noen skudd til April-utfordringen, og fikk noen underlige resultater.

På (stort sett) full åpning på objektivet, fokusert opp mot nærgrensen, og med noen klare og lyse kvister i bakgrunnen, så ble det et underlig bokehmønster i bakgrunnen.

 

Syntes det var en spesiell effekt (objektivet oppfører seg bedre når det ikke er på full åpning helt på nærgrensen), men litt artig også - litt abstrakt, liksom.

 

Hva synes dere om dette?

post-71211-1238874147_thumb.jpg

 

ISO 100

f/1.6

1/400s

 

 

Bonusspørsmål: Hva har jeg gjort i PS for å få denne effekten?

 

Uhm - ingenting? Litt curves og litt smart sharpen - jpg'en så sånn ut fra kameraet.. :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er April-objektivet mitt - Zeiss Planar T* 1.4/50 ZE.

 

Tenker bare det er bokeh'en i bakgrunnen som har litt harde kanter - her er et tilsvarende motiv, ca. samme avstand (også like ved nærgrensen), men med litt mindre blenderåpning:

post-71211-1238875564_thumb.jpg

 

ISO 100

f/3.2

1/125

 

Her ble det bare bittelitt smart sharpen - det var så skarpt allerede. :)

 

Forvent litt mer bokeh-eksperimenter utover i April-utfordringen. :)

Lenke til kommentar

Bakgrunnen ser rett og slett krakelert ut. Kan ikke huske å ha sett maken. Må også være ganske så tynn DOF, blomstene på hver side ser ikke ut til å ligge særlig langt unna planet til den skarpe saken i midten. Akkurat som i Aprilfesten så er det særs fine fargekombinasjoner.

Lenke til kommentar
Bakgrunnen ser rett og slett krakelert ut. Kan ikke huske å ha sett maken. Må også være ganske så tynn DOF, blomstene på hver side ser ikke ut til å ligge særlig langt unna planet til den skarpe saken i midten. Akkurat som i Aprilfesten så er det særs fine fargekombinasjoner.

Tror planet er midt i blomsten i midten - la på litt Smart Sharpening med Lens Blur så hele blomsten i det hele tatt så skarp ut.. ;)

Lenke til kommentar
Bakgrunnen ser rett og slett krakelert ut. Kan ikke huske å ha sett maken. Må også være ganske så tynn DOF, blomstene på hver side ser ikke ut til å ligge særlig langt unna planet til den skarpe saken i midten. Akkurat som i Aprilfesten så er det særs fine fargekombinasjoner.

Jeg har heller ikke sett det spåass ille før. Fenomenet i bildet som ble lagt i aprilfesten derimot, ligner den jeg får med EF 35mm f/2. Vakkert er det uansett ikke; synes ihvertfall jeg.

 

Men det ser ihvertfall ut som om Zeiss-en oppfører seg meget pent når den er nedblendet.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg har mange objektiver som gir slik bokeh, det er også motivavhengig om du får et slikt resultat. Dersom du bruker stor blender, setter objektivet på nærgrensen og har en "rotete" bakgrunn som ligger i nærheten og har et objektiv med Planar objektiv design (symetrisk 6 elementers design, dobbel Gauss), så får man slik bokeh.

 

Under ser man forskjellen mellom Planar og Sonnar (asymetrisk design). Objektiver med Planar og Sonnar design er produsert av alle de store merkene (Canon, Nikon, Pentax ++).

planar_sonnar_(1).jpg

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En virkelig sær effekt som jeg aldri har sett før. Har sett endel bilder tatt med det objektivet og Canon 5D mkII, men har aldri vært utfor å se en slik tegning av mønster før. Det kler definitivt motivet. Da jeg så bildet som thumb tenkte jeg at dette neppe ville bli verdt å studere nærmere, men der tok jeg feil. Det bare viser at vi ikke skal dømme et bilde ut fra forhåndsinntrykket en thumb gir, men uansett åpne det for å se om det skjuler seg noe mer bak det øyet ser med en gang.

Lenke til kommentar

Typisk nisen-bokeh for et objektiv uten flytende linseelementer, som dermed ikke er korrigert for nærfokus.

 

Er glad i kombinasjonen stor blender og kort fokusavstand - derfor jeg oppgraderte til Makro-planar 2/50. :)

 

 

Og - takk for tilbakemelding! :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Makro-Planar 50/2 har en av mine beste venner. Det er helt klart et glimrende objektiv som nok er å foretrekke framfor den vanlige CZ-femtien av flere årsaker. All respekt for det objektivet også, men det er som Canon og Nikons tilsvarende normaler litt uten personlighet. Du bør kanskje også vurdere Sigmas nye Art 50, men betyr makroen mye så er valget enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...