Gå til innhold

Android får Flash-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, det er masse som stopper noen fra å lage det. Tid, kunnskap, økonomi og vilje. I praksis er det størrelsen på Java som har medført at det ikke er blitt portet til denne mobile plattformen. I motsetning til "åpne" Java så finnes det faktisk "lukket" Flash på enheten. Her er det sånn at man håper at Nokia skal ta på seg kostnaden ved å portere Java. På samme måte som man håper her at Adobe skal portere Flash.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Nå er Java blitt en åpen standard...

Java er ingen åpen standard. At Java har fullverdig implementering i fri programvare er det nok du blandet sammen med?

Absolutt positivt for uavhengigheten til en plattform at det finnes friprog-implementering, men ikke gjør det til mer enn hva det faktisk er.

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar

OK, la meg omformulere det slik at du er helt klar på hva jeg mener:

 

Java ble sluppet som Open Source i 2006. Jeg har et Open Source operativsystem basert på Linux på min håndholdte enhet. Det er ikke sluppet en versjon av Java for dette Open Source operativsystemet. Java er dårlig egnet for plattformen siden det er så stort, og det er rett og slett ingen som har tatt kostnadene med en portering.

 

Den håndholdte enheten, produsert av Nokia, er åpen for å bytte operativsystem. Jeg kan installere et annet operativsystem som _har_ støtte for Java.

 

Altså er den proprietære håndholdte enheten i stand til å støtte Java, men det åpne operativsystemet som kommer med den, har ikke Java. Det er ingen som har utviklet Javastøtte for Maemo, enda både Java og Maemo er åpen kildekode. Derimot er det utviklet Flashstøtte, selv om Flash har lukket kildekode. Det er altså ikke mulig å trekke den slutningen at "det er noe dritt med lukka standarder" fordi Adobe ikke har utviklet Flashstøtte for Android ennå.

 

Dette betyr naturligvis ikke at åpen kildekode ikke har fordeler, men ting er ikke så sort-hvitt som det der.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

tommyb: At Maemo ikke har Javastøtte er en sannhet med feil. Der finnes noe Javastøtte, riktignok ikke komplett og god.

 

http://wiki.forum.nokia.com/index.php/Gett...h_Java_on_maemo

 

Samtidig vil jeg bare gjette, uten å ha sett noen tall, at det finnes færre Maemo enheter enn Android mobiler, nå og i fremtiden. Resultatet er at en løsning for Flash til Android så raskt er mindre overraskende enn at det enda ikke er kommet god Javastøtte på Maemo.

Endret av d3x
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...