Gå til innhold

Råtass SSD til human pris, Intel X25-M til under 3350kr,


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er gode nyheter. Og jeg mener på de har blitt nevnt i SSD-tråden.

Intel var nødt til å gjøre dette pga prisingen på G-skill Titan og OCZ Vertex som kommer ut nå som vil være direkte konkurrenter. Intels x25-M har bedre tilfeldige skrivetall enn titan, men mye tregere sekvensiell skriving. Det gjenstår å se hva vertex yter.

Edit: Og ikke minst andre produsenter som kommer med enheter med 200-250MB/s les og 160-200MB/s skriv.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Intel var nødt til å gjøre dette pga prisingen på G-skill Titan og OCZ Vertex som kommer ut nå som vil være direkte konkurrenter. Intels x25-M har bedre tilfeldige skrivetall enn titan, men mye tregere sekvensiell skriving. Det gjenstår å se hva vertex yter.

Edit: Og ikke minst andre produsenter som kommer med enheter med 200-250MB/s les og 160-200MB/s skriv.

Intel har 5års garanti og benytter bedre controller enn diskene fra G.skill og OCZ, så personlig holder jeg en knapp på Intel om jeg skulle kjøpt akkurat nå.. noe man forøvrig gjorde i går ;) hehe

Lenke til kommentar
Intel har 5års garanti og benytter bedre controller enn diskene fra G.skill og OCZ, så personlig holder jeg en knapp på Intel om jeg skulle kjøpt akkurat nå.. noe man forøvrig gjorde i går ;) hehe

Intel er noe bedre kvalitet ja, og de har bevist at de har fikset random write problemene. Problemet er med pris i forhold til ytelse, og pris i forhold til kapasitet. Hvis man ser på transfer rates, kapasitet i forhold til pris, og resultater fra benchmarks, så var 5000+ for mye for en 80GB MLC i forhold til hva konkurentene har eller vil ha hvert øyeblikk.

Du har rett i at G-skill titan, og de eldre OCZ seriene har dårlige kontrollere, men OCZ vertex skal bruke samsung kontroller hvis jeg ikke husker feil. Og samsung er på 3. gen SSD nå, og har hatt SLC varianter, så de kan lage kontrollere.

Når det gjelder kontrolleren i Titan så bruker den to JMicron kontrollere i en form for raid, og det fjerner "stuttering" og frysing. Random write ytelsen på den er ikke noe å hoppe i taket over, men pris i forhold til transfer rates, og pris pr kapasitet, så er den veldig god, og vil havne under smertegrensen for veldig mange.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Edit: Dette var kanskje bare 30 gb :(

 

Den er på 32GB men til gjengjeld er den sertifisert og optimalisert for server miljø + at det er SLC.

Stemmer at den er 32GB, men det er for å spare kostnader også. SLC er ganske dyrt i forhold til MLC... Man må tenke på at man får ca 10 ganger mer skrvesykler på denne dersom den skal stå i en server, pluss den ekstra farta. Og hvis man raider 3-4 stykker er man oppe i 96-128GB med veldig høy fart og ekstrem IOPS.

 

I forhold til kvalitet og ytelse så er det veldig bra pris på x25-E. Og som anvil sier er den lagd for å klarer harde server loads over tid.

Lenke til kommentar
Kjøpte en X25-M her om dagen jeg også, skal teste den i en webserver.

Man trenger ikke så mye plass for data i en server (database/web) så i ettertid kunne jeg vel heller kjøpt en X25-E.

Web servere er nesten 90% read, og 100% random, så der fungerer MLC SSD veldig bra.

For databaseservere trenger du noe som støtter random write bedre, og der vil du se en stor ytelsesøkning fra x25-M til x25-E.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...