Gå til innhold

Retur av lisenskostnadene ved preinstallert Windows.


Anbefalte innlegg

Mener jeg har lest her i forumet at noen har fått returnert lisenskostnadene til Windows ved kjøp av datamaskin med preinstallert Windows. Jeg finner ikke igjen tråden/innlegget.

 

Jeg skal kjøpe ny datamaskin, men trenger ikke Windows. Derfor er jeg følgelig ikke interessert i å betale for det heller. Hverken Windows eller andre preinstallerte programmer.

 

Er det noen som har vært borti problemstillingen, og har noen tips til hvordan det kan løses?

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Kjøper du pc ferdig skrudd sammen følger nok windows og mye annet rart med om du vil eller ei.

Er vel kun om du setter sammen din egen pc at du kan velge softwarefri maskin?

Uansett er vel ikke software byttbart/returnerbart?

Lenke til kommentar

Ankh har rett, kjøper du en ferdig pakke maskin så får du ikke noe returnert.

 

Derimot, så kan du bestille fra Dell og si du skal ha linux på - da sparer du kansje 500 kroner...er ikke noe billigere enn det.

 

Er ikke noe mulighet for å få retunert/refundert lisens kostnader.

Lenke til kommentar

Det står i Windows sin EULA at om en ikke akseptrer den har en rett på penger i retur fra selgeren, ved mindre du selv har akseptert EULA, eller har gitt fullmakt til f.eks. Dell til å akseptere den for deg(En ordning jeg ikke tror er på plass hos noen seriøse leverandører).

(Kilde)(Suksesshistorie med Dell)

 

Det kan være slitsomt om selskapet en kjøper maskinen av ikke er kjent med dette og ikke har en ordning for retur av pengene, så være beredt for å stå for rettighetene dine gitt gjennom Windows sin EULA om de skulle begynne å nekte for seg. :)

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Ja, mange norske nettsteder gir tilbud om dette, spesiellt butikker som fører Whitebox-maskiner. Men det er en del større leverandører som er dårlige med å gi slik valgmuligheter, og det er derfor viktig å få med seg at man fremdeles kan få maskinen en ønsker seg, også uten å måtte betale for Windows.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Vel, for all del, ta kontakt med Lenovo (gjerne helst over telefon) og hør om hvordan de gjennomfører retur av windows-lisenser pga. avvist EULA og hvordan du skal måtte dokumentere det for at de skal være tilfreds.

 

Husk å notere saksbehandler, og gjerne få en konfirmasjon på det hele over epost slik at de vil ha vanskeligheter med å gå tilbake på det.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...