Gå til innhold

Reisepartner og ferie. Tips og gode råd? :)


care1337

Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

Jeg er en ung mann på 23 år fra Stavanger som er godt vant med å reise innen Norges grenser. Men doh dessverre litt beskjeden erfaring i det store (lille) utlandet. Sommeren 2009, etter studiene i år har jeg tenkt å ta meg en lengre reise, langt bort og lenge. Nettopp fordi jeg har anledning til det. Jeg har ingenting som holder meg tilbake. Mine venner, bekjente og familie har allerede andre planer. Enten familieforpliktelser, jobb eller typiske sydenturer eller andre standariserte (er det et ord?!) partyreiser og lignende. Så jeg er alene om dette.

 

Har jo hørt om flere som har fått seg en reisepartner/følge. Først å fremst er det kjedelig å reise ut på tur alene i fremmede land. Siden jeg knapt har vært i utlandet før er det tryggere om man er to eller flere. Kan kun skryte av to ukers latmannsferie i Spania, Alicante og selvfølgelig den obligatoriske svenskehandelen og danskebåten. ;p Ikke så mye å gå på erfaringsmessig altså. ^^

 

Selv er jeg en rolig, sympatisk mann som er lett å trives med. Jeg er en enkel person uten de helt store krav til noe som helst. Er egentlig med på det meste og er heller ikke så opptatt av full fart og spenning hele tiden. Tanken er vel å reise bort 1 til 2 mnd +/-. Budsjettet ligger på ca 10 000 pr mnd. Altså rundt 20 høvdinger totalt +/- (alt ettersom.)

 

Så det jeg lurer på:

- Hvordan går man frem når man skal finne en reisepartner utover eget nettverk? Har allerede googlet meg frem til et par nettsider. Men syns ikke det var så mye å skryte av. =)

 

- Hvor burde jeg reise? Har tenkt litt på interrail rundt om i Europa. Kanskje det som frister mest? Men er jo disponibel for alt egentlig. Er ikke så interessert i de typiske turiststrøkene eller partyplassene. Heller ikke plasser der det er 35 grader i lufta og het utholdelig. ;p

 

Edit: Alder og kjønn er ikke viktig i det hele tatt.

 

:thumbup:

Endret av Mirai85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk for svar. =)

 

Haiking kan nok bli aktuelt som en reserveløsning. Men ikke noe som skal planlegges fast. Ser ikke for meg at jeg sitter i veikanten og viser frem tommelen. Men får jeg tilbud om skyss, så skal jeg ha en god grunn for å si nei iallefall. Hehe.

 

Registrerte meg på wayn.com som ble foreslått over. Men forsto ikke så mye av den sia. Minnet vel mer om en komplisert facebook-kopi.

 

Ang vandrehjemmene har jeg lest på blogger om interrail at de det ofte er fult. Jeg er ikke akkurat så flink til å finne frem via kart og kompass (GPS er et must kanskje?) Men sant som du seier. Man møter folk, og er sosiale istedenfor å bruke masse unødvendige penger på fancy hotell etc.

 

Tror jeg sålangt har bestemt meg for å reise interrail rundt omkring i Europa. Så da lønner det seg å reise mest mulig om nettene (sovekupè = dyrt? I norge koster det jo svimlende 700 kr,- for en kupè på toget.) Ellers er vandrehjem og hostels et godt alternativ. Er litt usikker på om jeg skal gidde å ta med et telt (dette kan vel kjøpes om jeg trenger det) men sovepose er vel et must. Hehe.

 

Ja, dette må planlegges skikkelig. Men jo mer jeg leser om det. Desto mer gleder jeg meg til det. =)

Lenke til kommentar

jeg opplevde aldri at vandrehjemmene var fulle da jeg var på to ukers backpacking i Spania i september. når sant skal sies var det et unntak og det var da jeg bestemte meg for å være en natt til i Valencia. Jeg sjekket sent kvelden i forveien og da var det fult. dette var fordi Madonna skulle ha konsert i byen samme dagen så det var derfor trangt om plassen på vandrehjemmene.

 

stikkordet her er planlegging. leser du i diverse reisebøker på forhånd får du med deg hvilke perioder av året det er størst sans for at det er trangt om plassen. planlegger/booker du cirka 3 dager i forveien vil du aldri få noen problemer med fulle vandrehjem.

 

før jeg reiste kjøpte jeg meg sikkerhetsnett til å ha rundt sekken. jeg tok den rundt sekken og lenket den til konstruksjonen på sengen når jeg dro ut for dagen. (jeg sov i køyesenger og en måtte stikke av med hele sengen hvis en skulle stikke av med sekken min). dette gjorde at jeg kunne være ute av vandrehjemmet og være helt sikker på at ingen ville stjele noe fra sekken (eller stikke av gårde med hele sekken for den saks skyld).

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Tusen takk for tipset om sikkehetsnett! Beste tipset til nå. =) Har tenkt litt på det. Jeg har jo en del stæsj med meg. Bare digitalkameraet mitt koster 5000 og iPoden et par tusenlapper. Jeg tenkte å bare puttet dette i bunn av soveposen eventuelt. ;p Men var slettes ikke dumt dette med sikkehetsnett.

 

Noe annet jeg tenkte på, var om jeg rett å slett skulle avvente med å kjøpe (med unntak av det mest nøvendige) utstyr etc. til jeg var i et land med litt bedre priser enn i Norge. Selv om dette bare er dumt politisk sett (penger ut av norge, svak krone ... blablabla) så kan jeg jo tjene på det. Er ikke slik at jeg har behov for det beste og største.

 

Og når jeg leste om det med Madonna. Det samme tilfelle har jeg lest om før, på en gammel blogg om interrail med fire kompiser på tur. Mmm.

 

Reservesjoner er nok lurt. Men kan fort bli dyrt det også hvis jeg skal bruke mobilen og ringe fra toget etc. med norsk kontantkort.

 

Dette er nok bare 2 av 10 000 spørsmål jeg kommer til å få. ^^ hehe.

Lenke til kommentar

når det gjelder det å ringe så vil jeg anbefale deg å skaffe deg telefonkort i det/de landet/landene du er i. som regel gir dette deg mulighetene til å ringe veldig billig i forhold til dert å bruke mobil. alle vandrehjemmene jeg bodde på hadde datamaskiner med internett så du kan sende mail derfra, brukefacebook og sende gratis SMS fra nettet derfra (jeg vet at Telenor gir mulighet for å sende sms fra deres side og jeg regner med at de andre teleopperatørene også har denne muligheten). ikke ring for å booke der du skal sove. bruk internett og bruk hostelworld.com for vandrehjem eller booking.com eller hotell.com for hoteller. du kan alternativt bruke ebookers.no som er en mer alt-i-et-side. (sjekk forøvrig stivky i denne delen av forumet som har endel slike sider).

 

jeg vil anbefale deg å snaffe alt på forhånd. bruk en sekk og ikke en trillebag eller koffert. det gjør deg mer mobil og gjør det lettere å reise. skal du være borte en stund bør du ha 70-80 liters sekk. da jeg var i Spania forrige gang klarte jeg med en 40 liters sekk på to uker men da baserte jeg meg på å vaske klær hver uke. (jeg skal kjøre samme løpet på den neste turen som skal være 3 uker). eneste ulempen med en så liten sekk er at du må begrense kjøpet av stæsj på veien. alternativet er at du kjøper en bag nummer to på veien og har nye ting i. husk at det som sr fint ut når du er på ferie ikke altid er så fint når du kommer hjem igjen.

 

jeg vil anbefale deg å sjekke denne siden for pakkelister over utstyr du bør ha med deg på turen.

 

nomaden.no gir deg veldig mye informasjon som er nyttig før du reiser.

 

skaff deg et sikkerhetsbelte hvor du har backup-kort, penger og andre ting du ikke _må_ ha i lommene. ha kun en dagsforbruk med kontanter i lommene. sikkerhetsbelte har du rundt livet under bokseren og ved å "stue vekk" ting der har du en sikkerhet i tilfelle du skulle bli ranet eller lignende.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Det å bestille fra Internett er ikke dumt. Men da bør man også ha Internett tilgjengelig. Men regner med det er plenty av cafèer etc. men gjerne litt mer vanskeligere hvis du er på mer øde plasser (kan jo aldri vite.)

 

Igjen tusen takk. Har lagt Nomaden som favoritter. Men har ikke tenkt å hamstre inn utstyr til titallstusen kroner.

 

Jeg fikk en sekk på 40 liter av min far i fjor jul (noe han visstnok hadde "vunnet" på netthandelen for en hundrelapp eller noe.) Selv om den fungerer bra når jeg reiser innenlands her i Norge på korte A til B turer. Så tror jeg ikke den holder mål til en lengre reise. Men jeg har på ingenmåte tenkt å ha med meg mer enn nødvendig heller.

 

Klær er såpass billige uansett så det kan kjøpes på veien. Men en god sekk er vel å viktig. Men dessverre koster det mye. Flere tusenlapper. Det beste er nok uansett å gå i en butikk der du selv kan prøve sekken og comforten der.

 

Hvis jeg skulle pakket i dag, ville jeg mest sannsynlig puttet ned i sekken min:

I toalettvesken:

- En tannbørste

- Liten tube med tannkrem

- Engangsflasker med linsevæske

- Saks (vanlig husholdningssaks, både til negler og annet ymse)

- Plaster. Magesyk/diarèpiller, smertestillende, ørepropper.

- Liten flaske shampoo. + såpestykke.

- Tape. Sysaker (har noe greier fra militærtia mi liggende.)

- Kondomer (ja, why not? ^^)

- Engangs håndvaskpulver (for håndvask av klær)

 

Klær:

- Tre t-skjorter

- Tre pr sokker

- Fire boxershorts

- To gensere (en tynn, en tykkere)

- To par bukser (bruker aldri shorts, dont ask!)

- Et par sko og et par sandaler

- Vind/regnjakke + caps

 

Diverse:

- Sovepose

- Liggeunderlag (???)

- Digitalkamera + plenty av minnebrikker

- iPod med to ekstra batterier

- Mobiltelefon, avskrudd

 

Viktig:

- Pengebelte på bryst/mage med pass, billetter og bankkort.

- Vil også ha et ekstra bankkort med (har ikke vanlig visa, kun vanlig bankkort)

- 100 euro i kontanter som "reserve" som ikke ligger på samme plass som resten

- Euro til veksling når minibanker ikke eksisterer ;p

 

- Sikkerhetsnett for ryggsekken

- Liste over norske ambassader og andre "hjelpemidler" hvis jeg roter meg opp.

- europeisk helsekort fra NAV, reiseforsikringsbevis fra banken (finnes det?)

- kart over europa (selvfølgelig) norsk/engelsk ordbok, kan også legge inn fransk og spansk på iPoden som ordbok, selv om jeg bruker den engelske som primær.

- reisehåndbok med guide over hospits etc.

- en liten rull papir

 

- VANN!

 

Jah. ;p Kan ikke komme på noe mer jeg trenger?

Lenke til kommentar

skal du bo på hotel eller vandrehjem er det veldig liten sjanse for at de ikke har internett der.

 

litt avhengig av hvilken bank du bruker kan det tenkes de tilbyr reiseforsikring. i tilleg til reiseforsikring fra europeiske har jeg reiseforsikring fra Sparebank 1 som er veldig bra.

 

sjekk på steder som selger tursekker. XXL har et varehus på Forus. jeg vet at Anton Sport har bra utvalg av tursekker (nærmeste for deg er vel Anton Sport Madla). finn noen av betjeninger som har erfaring med å reise enten på fjellet eller utlandet som kan gi deg gode tips for sekker.

 

jeg har selv boken Official International Youth Hostel Guide 2008. den har riktignok en oversikt over ganske mange vandrehjem men den gir ingen informasjon om pris og feedback fra kunders om har vært der.

 

skal du satse på å drikke vann fra springen vil jeg anbefale deg å skaffe et vannfilter eller vannrensetabletter. vann er veldig billig i butikkene (i Spania betalte jeg EUR 0.50 for to liter vann) og anbefales fremfor vann fra springen.

Lenke til kommentar

Wayn har egentlig litt av hvert :) Når du regger deg så regger du også byen du kommer fra, du kan sjekke andres reise planer som er i fra samme by og kontakte de for å slå følge feks.. eller sjekke andre som kommer til den byen du skal til. En del legger inn reisebrev og forteller om litt ting som de opplevde der de var og på den måten kan du får tips til reise måte og eventuelle bosted og severdigheter.. markeder.. osv

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Ang sekker ligger dem på alt fra 1000`lappen til helt oppmot 4000 og sikkert enda lengre. Tviler på at jeg er villig til å gi mer enn maks 2 (og helst under) for en sekk. Ønsker jo å bruke mest mulig på reisen, og ikke blakke meg totalt på utstyrslista.

 

Jeg er skeptisk til slike vannrensesystemer/piller. Så det blir nok mye flaskevann. I spania som du nevnte selv er øl faktisk billigere enn vann husker jeg. ;p Men tror nok det blir mye flaskevann på meg. Men det er ikke så mye rent vann jeg drikker selv. Det meste av forbruket går til å pusse tenna og vaske hår og kropp m.m. Normalt drikker jeg på juice/mineralvann/øl og lignende.

 

Wayn ser bare mer og mer komplisert ut. Plutselig har jeg fått en masse polakker og engelskmenn jeg aldri har snakket med før på den såkalte "vennelista" og brev med julenisser merket "gifts" og et virrvarr av ting som jeg absolutt ikke forstår. Ikke misforstå, jeg er en reser på pc (har faktisk eget IT-firma) men seriøst, noen som forstår all den dritten av applikasjoner som er på facebook m.m.? Hva er hensikten? =) Nettsiden funker sikkert greit den, skal sette meg inn i den. Prøve å kanskje få kontakt med folk i de byene jeg har tenkt å reise til, ha dem tilgjengelige på MSN og mail med en litt fleksibel og løs avtale. =) Så kanskje noen av dem vil guide meg rundt i sin by og hvise meg hva som er bra og mindre bra og slettes ikke bra i det hele tatt. Hehe.

 

Ang planlegging så er det jo helt umulig (garantert!) å planlegge dag for dag helt på forhånd. Greit nok at jeg starter med å ta toget mot Oslo, og videre via Sverige og ned mot Tyskland.... det er vel den veien alle tar.

 

Dette har jeg heller ikke peiling på.

Når jeg skal fra et land til et annet. Så er det vel passkontroll og sjekk av bagasje etc. nesten som en flyplass? Det betyr vel at det er en egen "sone" på en togstasjon som du må inn på? Eller hvordan fungerer dette? Jeg har kun vært på Oslo S to ganger tidligere. Men det var innenlandsk.

 

Skriver bare slik jeg tror det er:

- Du kommer til en togstasjon, henvender deg til billettluken og reserverer billetten dit du skal (regner med man ikke bare kan hoppe på et tog med en interrailbillett uten å melde seg til noen først?)

- Når du skal på toget, må du gjennom en sikkerhetskontroll der du viser frem pass etc.?

- På toget kan det bli kontroll på grenseovergangen?

- Når du går av toget, må du gjennom sikkerhetskontroll igjen?

 

OK. Detter er kun fantasien, slik jeg TROR det er (og jeg tar vel helt sikkert feil også, hehe)

Lenke til kommentar

nå har jeg kun tatt tog innad i Europa men jeg har aldri måtte vise noen form for pass eller bagasje. tar du tog fra europa til en annen verdensdel eler innad i en annen verdensdel kan det hende det er annerledes for alt jeg vet.

 

Det nærmeste jeg har opplevd var da jeg skulle ta toget mellom Danmark og Sverige at det stod noen tollere på stasjonen og plukket ut noen til tilfeldig kontroll. den strengeste kontrollen jeg har opplevd var da jeg skulle ta AVE-toget fra Madrid til Barcelona. der var det skikkelig kontroll med scanning av bagasje og da fikk jeg selvfølgelig problemer med en dolk jeg hadde kjøpt i Toledo tidligere på dagen.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...