Gå til innhold

Har kjøpt 450D!


Anbefalte innlegg

Da har jeg kjøpt mitt første speilrefleks-kamera :)

 

Endte på 450D, da kjæresten min har 350D, og vi da kan dele og bytte objektiver og annet utstyr.

 

Er så langt veldig fornøyd, og håper at dette kameraet kan være med på å gjeninnføre min foto-interesse.

 

Tar gjerne imot tips om hvordan jeg kan tatt flotte bilder i julen.

 

Ting jeg skal ta bilder av er:

 

- Er glad i å ta bilder av bilen min, så tips og triks her tar jeg gjerne imot.

- Skal ta bilder av venner og famile på julaften.

- Skal i skibakken med min kjære, og har gjerne lyst til å teste å ta noen bilder her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les denne tråden "Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til",da vil du lære mye om justeringer og sånt på en lett måte.

 

Bruk gjerne programvalget P/AV/TV,da kan du overstyre kameraet på noen områder.

 

Sett kameraet i P/AV/TV trykk den knappen øverst til høyre som ligner et rallyflagg/forstørrelsesglass,da ser du i søkeren alle fokuspunktene.Vri det lille hjulet ved siden av utløserknappen til du kun har den midterste punktet uthevet rødt "450D bruk de 4 piltastene" ,da har du et sentrumfokusering-punkt og kan selv bestemme hvor du vil ha fokuset i bilder.

 

Når du har gjort det så kan du rette kameraet mot noe du vil fotografere,legg fokuspunktet der du vil ha fokuset og trykk utløserknappen halvveis ned vent til kameraet er ferdig fokusert "et pip" holdt fortsatt knappen halvveis ned og juster kameraet sånn som du vil at bildet skal bli,når det er gjort så trykker du utløserknappen videre helt ned.Det du da har gjort er og selv bestemme hva du vil ha i fokus hvor som helst i bildet uavhengig av automatikken.

 

Du kan også sette ISO til 400/800 og ta bilder uten og bruke blits inne,hvis du setter brennvidden til 18mm så får du størst blender f/3.5"minst tall" og objektivet ditt er på det lyssterkeste.På 55mm så får du ikke mindre blender en f/5.6

 

Hvis du vil/må bruke blits så trykk på den knappen på forsiden med et blits-symbol og da spretter blitsen opp.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det går fint ann ved å sjekke exif i bildefilen. Søk på google etter feks Exif viewer, så finner du nok noe :)

 

Exif = bildeinfo

 

Det du kan gjøre for og finne informasjon om bildene du har tatt er og åpne Canon programet Digital photo professional der kan du finne exif på to måter enten CTRL + i eller file/info.

 

EDit:husk og merk bildet først :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Fant ut av info-greia! Tusen hjertelig :D:D

 

Sett kameraet i P trykk den knappen øverst til høyre som lingner et rallyflagg/forstørrelsesglass,da ser du i søkeren alle fokuspunktene.Trykk/vri til du kun har den mitterste punktet uthevet rødt,da har du sentrumsfokusering og kan selv bestemme hvor du vil ha fokuset i bilder.

Dette skjønte jeg ikke helt..

 

Den første knappen du beskriver finner jeg selvfølgelig, men hva er det jeg skal vri/trykke på?

Lenke til kommentar
/vri til du kun har den mitterste punktet uthevet rødt,da har du sentrumsfokusering og kan selv bestemme hvor du vil ha fokuset i bilder.

Er det anbefalt å ha den slik hele tiden? Er veldig usikker på om jeg skal ha den på AF-auto valg, eller sette den slik som du sier. Er mye å sette seg inn i for en som har speilrefleks for første gang :hmm:

Lenke til kommentar
Den første knappen du beskriver finner jeg selvfølgelig, men hva er det jeg skal vri/trykke på?

Nautica snakker nok om hjulet og "joysticken" som finnes bak på 20D/30D/40D, men altså ikke på 450D. For å velge fokuspunkt på 450D trykker du først på "rally-flagg-knappen" og deretter velger du fokus-punkt med "pil-tastene" (hvis jeg husker riktig da... det står nok i den "fine" manualen... ;) )

Lenke til kommentar
/vri til du kun har den mitterste punktet uthevet rødt,da har du sentrumsfokusering og kan selv bestemme hvor du vil ha fokuset i bilder.

Er det anbefalt å ha den slik hele tiden? Er veldig usikker på om jeg skal ha den på AF-auto valg, eller sette den slik som du sier. Er mye å sette seg inn i for en som har speilrefleks for første gang :hmm:

 

Den som intet våger,intet vinner :)

 

Det du kan gjøre er og sette den hele tiden på mitterste fokuspunkt,og når du har behov for og bruke det så setter du kameraet på programvalget P,når behoved ikke er tilstedet så kan du sette kameraet i programalternativet auto da tar kameraet all kontroll igjen og du kan ikke gjøre noe annet en å trykke på utløserknappen,men innstillingene er fortsatt på program P,så neste gang du trenger og forandre fokus så bare går du tilbake til program P

 

Når du bruker sentrumsfokusering er det også greit og sette lysmåling til sentrumsmåling,trykk på den øverste knappen på "knappehjulet"tykk deg fram til du kun har en sort prikk i mitten "side 77 i engelske manual".

 

Den enkelste måten og fremskaffe sentrumsfokus er og trykke på autofokusknappen "øverst til høyre" se inn i søkeren og vri på hjulet ved siden av utløserknappen,Hvis du tar et bilde med veldig lite dybde "mye i ufokus" så kan du mens du komponerer bilde trykke på autofokusknappen og vri hjulet til du får det fokuspunktet der du vil ha det,det for og slippe å flytte på kameraet for mye.

 

Hvis dere synes manualen er for liten i omfang så kan dere laste ned manualen her,men den får du bare på engelsk.

 

Bare og spørre hvis det er noe mer dere lurer på :)

 

Edit:hvis dere tuller dere bort i menyene og innstillinger så er det bare og sette kameraet tilbake til fabrikkinnstillinger,og begynne og trykke på nytt.

 

Edit II: når kameraet står i auto så er det ikke mange justeringer du får tilgang til,så du er nødt til og sette kameraet i P eller noen av de andre halvmanuelle innstillingene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Til dere som nettopp har kjøpt 450D: Gratulerer :-) Jeg har hatt mitt kamera i 3 måneder nå, og er veldig fornøyd! Man kan virkelig ta flotte bilder med det! Kos dere og ta flotte bilder.

 

Vil forøvrig utfordre dere; prøv dere etterhvert også litt fram med de mer manuelle programmene :-) Jeg bruker f.eks. Av-programmet mye når man opererer med lite lys.. Man kan da justere blenderåpning for å være sikker på at man får mest mulig lys inn i kameraet (lavest mulig f-tall :-)). Husk også at dette kameraet kan ta gode bilder på ISO 1600 (høy ISO (f.eks ISO 1600) gir høyere lysfølsomhet når man fotograferer i lite lys) :-)

 

For inspirasjon, se her hva andre får til med 450D :-)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Takk for fint og informativt innlegg tor-ivar!

 

Har merket at kameraet tar pene bilder selv på høy iso, ja.

 

Tok feks dette i går på max iso:

 

 

Alle er uredigerte.

 

Det første bildet er tatt med iso 800, det andre iso 100 og det tredje iso 400.. max iso? nei trodde ikke det.

Var kun det første bildet jeg mente var tatt på max iso.

 

Men uansett må jeg bare beklage at jeg tok feil. Glemte å sjekke!

 

De 2 andre bildene vet jeg ble tatt på lavere iso. Er dog uten stativ på alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...