Gå til innhold

Tråden for oss som studerer, eller vil studere jus


vanilla ice

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nylig begynt på 1. avdeling ved Treider i Bergen, og hittil virker opplegget veldig bra. Er snart gjennom familierett og begynner med arverett på onsdag, om jeg ikke husker helt feil. Hittil kan jeg i alle fall si meg enig med fagansvarlig for studiet som støtt og stadig dro frem "jus er gøy"-frasen sin :)

Lenke til kommentar
Har nylig begynt på 1. avdeling ved Treider i Bergen, og hittil virker opplegget veldig bra. Er snart gjennom familierett og begynner med arverett på onsdag, om jeg ikke husker helt feil. Hittil kan jeg i alle fall si meg enig med fagansvarlig for studiet som støtt og stadig dro frem "jus er gøy"-frasen sin :)

 

Er det noe privat-greier? Dersom du går "1. avdeling" og allerede har begynt på familie- og arverett, går jeg ut fra at dere har et eget opplegg? Eller følger dere UiO/UiT? I så fall: Hvorfor studere ved et annet fakultet, men i Bergen by, når Bergen har et eget og sabla flott juridisk fakultet..?!

Lenke til kommentar

Er privatistordning ja. Det vil i praksis si at vi i utgangspunktet følger opplegget til UiO, men med noen endringer på rekkefølgen av fagene i 1. og 2. avdeling. Jeg er da privatist ved UiO (UiB har ingen privatistordning), og avlegger samme eksamen som "vanlige" studenter gjør der.

 

Heldige meg manglet hele ett poeng for å komme inn på UiB, så når jeg kunne velge mellom å ta enda et pauseår (har hatt siviltjeneste) for å fikse på karakterer og å gå på privatskole valgte jeg det siste. Når jeg er ferdig med 2. avdeling kan jeg søke meg inn på UiO/UiB på grunnlag av karakterene fra videregående, og med 4 ekstra alderspoeng er nok det plankekjøring. Slik det ser ut nå ender jeg nok opp med å gå to, kanskje tre, avdelinger ved Treider, og så søke meg inn på enten UiO eller UiB.

 

Men hittil er jeg som sagt veldig fornøyd, og etter det jeg har hørt fra venner som går på UiB er opplegget til Treider minst like bra, spesielt med tanke på tilbakemeldinger på arbeidet vi gjør.

Endret av PT
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen her som kan gi meg noen svar på dette? =)

 

Har ikke nok studiepoeng til og komme inn på Universitetet. Ser derfor etter andre muligheter. Ettersom treider ikke er godkjent av lånekassen blir dette uaktuelt da det vil koste endel med hybel, studieavgift etc.

 

Vurderer derfor enten og ta det fult ut som privatist og lese selv. Ellers ser jeg her http://www.fuost.no/kurs.asp?avd=0&kur....sem.+926302131 at det er godkjent og dekkes fult ut.

Andre forslag til hvordan jeg kan oppfylle denne studiedrømmen? inv_biggrin.gif

 

Spørsmål rundt dette:

- Må jeg ha ex-phil? Eventuelt hvordan gjøres dette da? Er ikke kjent med dette i det hele tatt. Skal det tas som privatist? Eller går det ann og søke "bare" på ex.phil undervisning?

- Når kan jeg søke videre på universitetet med grunnlag for karakterer fra juss eksamnene?

 

Noen her som har tatt det som privatist? Eventuelt hvordan har dere gjort dette?

Takker for svar. Ingen rådgivere her i byen har klart og svart på noe av dette.

 

Jesper

Lenke til kommentar
Har nylig begynt på 1. avdeling ved Treider i Bergen, og hittil virker opplegget veldig bra. Er snart gjennom familierett og begynner med arverett på onsdag, om jeg ikke husker helt feil. Hittil kan jeg i alle fall si meg enig med fagansvarlig for studiet som støtt og stadig dro frem "jus er gøy"-frasen sin :)

 

Er det noe privat-greier? Dersom du går "1. avdeling" og allerede har begynt på familie- og arverett, går jeg ut fra at dere har et eget opplegg? Eller følger dere UiO/UiT? I så fall: Hvorfor studere ved et annet fakultet, men i Bergen by, når Bergen har et eget og sabla flott juridisk fakultet..?!

 

Eneste jeg kan kommentere er at UiO har Familie- og arverett på første avdeling.

Lenke til kommentar
--

Lånekassen gir vel ikke støtte til privatister ved høyere utdanninger uansett?

 

Etter forskriftene for 2005-2006, kapittel I punkt 9.1 er det et vilkår for tildeling av støtte at søkeren er tatt opp som elev/student og har rett til å gå opp til eksamen. Lånekassen kan ut fra dette ikke gi støtte til privatister i høyere utdanning.

http://lanekassen.no/templates/Page____10756.aspx

 

Hvis du som privatist skal søke deg inn til senere avdelinger på universitetet er det på grunnlag av karakterene fra videregående om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Nei det er sant, men det er visse skoler som er godkjente for det. Tar nå generell studiekompentanse som privatist, og får studielån til studieavgiften på 50.000 kr.

 

Fikk svar på en mail jeg sende til folkeuniversitetet nå. Dersom man har bestått 1 og 2 avd i mastergraden + ex.phil og ex.fac søker man gjennom sammordnet opptak med eksamenkarakterene. Dette ser ut til og ligne på noe. Eneste negative er vel at det er kveldsundervising, og kun en dag i uken. Ville gått inn for dette fulltid. Er derimot bedre enn og lese helt selv da.

 

Ingen her som tar det som privatist altså?

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere tar jeg det jo på papiret som privatist ved UiO, eneste forskjellen er at Treider tilbyr undervisning. Tar privatisteksamen på vanlig måte i Oslo. 20k i semesteret er ikke særlig mye, sett i et litt lengre perspektiv, og klarer du finansieringen er opplegget Treider tilbyr verdt pengene i mine øyne.

Lenke til kommentar

Okei! Ja så absolutt. Treider ville vært mitt første valg dersom økonomien ville tillat det. Blir nok til og ta 1 og 2 avdeling med ex.phil og ex.fac på sandvika v.g.s. Kommer jeg da ikke inn på 3 avdeling på uio får jeg ta opp et privatlån, prøve og få en krativ jobb som tar liten tid og energi og ta 3 evt 4-5 avd på treider. Er innstilt på at dette SKAL løse seg på en eller annen måte.

20K i semesteret er ikke argumentet mot økonomien. Bor selv i Fredrikstad, så måtte hatt hybel og kost i oslo sentrum. Det ville derimot tatt knekken på meg sett i et synspunkt på flere år.

 

Ved UiO inngår Examen philosophicum (10 studiepoeng) i 1. avdeling og Examen facultatum (10 studiepoeng) i 2. avdeling. Det er imidlertid ikke krav om Exphil for å avlegge eksamen i 1. avdeling. Exphil må senest være bestått semesteret før man tar 2. avdeling og Exfac senest semesteret før man tar eksamen i 3. avdeling.

 

 

OVERGANG TIL UiO

Folkeuniversitetet Oslo, v/ studiekontor Follo-Moss tilbyr undervisning i de to første avdelingene. Studenter som ønsker å fortsette på mastergraden i rettsvitenskap ved UiO må normalt søke opptak til hele masterstudiet i rettsvitenskap via Samordna Opptak. Studenter som har avlagt en eller flere eksamener i masterstudiet (eller i studieordningen av 1996 med Privatrett og/eller Offentlig rett grunnfag) før de eventuelt får opptak til hele studiet via Samordna Opptak, vil få fritak for de eksamener de allerede har bestått, og de blir innpasset i studiet på det nivået de har nådd. Vi viser forøvrig til forskrift for rettsstudiet ved UiO, § 4-17 og forskrift om overgang i jusstudiet fra studieordningen av 1996 til masterstudiet: http://www.jus.uio.no/studier/regelverk/.

Ved utarbeidelsen av masterstudiet ble det lagt til grunn en viss frafallsprosent over hele studiet. I den grad frafallsprosenten blir større enn ønskelig av hensyn til å utnytte fakultetets ressurser, vil det være aktuelt å gi studenter uten studierett til masterstudiet i rettsvitenskap, studierett på grunnlag av eksamensprestasjoner i rettsstudiet. Det vil dermed kunne bli foretatt opptak underveis i studiet, men hvor mange plasser det vil være å konkurrere om, vil variere fra år til år. Et evt. suppleringsopptak vil bli foretatt på grunnlag av eksamensprestasjonene til 1. og 2. avdeling.

Endret av JesperA
Lenke til kommentar

Hehe man vet aldri, neida har ingen kunnskaper til det. Har tittet endel på tidligere eksamner i ex.phil. Var mye drøfting og analysering virket det som. Tenkte å dra ned på biblioteket og spørre etter noen bøker om innføring til jus studie. Etter det jeg har hørt finnes det noen bra til ex.phil også.

 

EDIT: Er det slik jeg har forstått at studenter på treider også følger forelesningene på universitetet?

Endret av JesperA
Lenke til kommentar

Vi følger ikke universitetsforelesningene nei, men de er vel åpne for alle som vil høre på om jeg ikke tar helt feil. Mulig de har et annet system på Treider i Oslo, det vet jeg ikke.

 

Bachelor i jus høres småwaste ut. "Studiet vil kvalifisere til mastergradstilbud ved Høgskolen i Lillehammer." kan jo tyde på at de ikke tilbyr master i rettsvitenskap, men kun en bachelor i jus som kan være grunnlaget for en videre master i noe helt annet. Ville i alle fall hørt meg godt rundt først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...