Gå til innhold

Fribit får støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvifor sei dei ut som slackere?

Ser ut som sunn ungdom med god holdning. Smiler gjer dei og=)

 

Kjempebra prosjekt imo!

Og eg gledar meg iallefall veldig til å få sett Urosprede.

Etter det eg har fått med meg ifrå gruppa på fjesbok, så kjem den nok til å bli veldig interessant.

 

 

Og det med å få ein voksen til å vera PR representant, er du heilt på jordet? kven ville sett ein film om fildeling der ein "voksen" presenterte prosjektet.

 

Det blir på ein måte det same som at saue bonden var representant for melke bonden.

ja, tidenes dårligaste eksempel, men den eldre generasjonen er vel ikkje akkurat symbolet på fildelinsgenerasjonen?

Lenke til kommentar

Hei josh909!

Flott at du synes dette er et bra tiltak!

 

En eldre mann i dress ville kanskje virket mer seriøst, men det ville skremme "mannen i gata" fra å ta kontakt med oss. Ved å vise hvem vi er tror jeg sjansen øker for at alle som synes prosjektet virker interessant, heller ikke nøler med å ta kontakt.

 

For oss er det viktig å vise hvem vi er, ikke legge noen sensur på det. Vi kunne også leid inn en dyktig fotograf og tatt bildet i et studio, men det er altså ikke slik vi ønsker å stå frem.

 

Hvor seriøse vi er får bli opp til hver enkelt vurdere, men listen over medvirkende i filmen, og utviklingen fra dag en, vil nok vise at vi mener alvor med det vi gjør:)

 

Simon Valvik

Prosjekleder

Urospredere

Endret av simonvalvik
Lenke til kommentar

Det handler om å ha litt tyngde bak seg. Det er faktisk slik at

unge folk sjelden blir tatt seriøst i slike sammenhenger. Sånn

er verden.

 

Dessuten har dem rimelige dårlige argumenter i filmsnutten sin.

Bransjen (film/musikk) klager over at filmer og album lekkes

på nett før slippdato. Dette skjer ofte med f.eks. filmer,

fordi dem ikke har koordinerte datoer for "kino>dvd".

Man finner ofte filmer på dvd på nett som ikke er ferdig vist

på kino i norge, og som allerede er på kjøpe dvd i utlandet.

 

Andre punkter er at man kan ikke sammenligne en sang på

nettradio/vanlig radio med et fullblods album på en ekte cd.

greit nok, kanskje resten av albumet suger utenom den sangen du

likte, men da kan man også kjøpe singelen.

 

Husk at enhver radio har kjøpt rettigheter (evt ordnet avtaler) som gir

dem rett til å sende låten på radio. Det betyr at andre ikke har lov

til å ta opp, får så å kringkaste det selv. (bare til personlig bruk

med andre ord).

 

Som nevnt tidligere, man må skille mellom fildeling som er lovlig,

og som ikke er lovlig.

Kan ikke ta alt under samme tak.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår ingen sensur (snarere tvert i mot), men jeg vil bare påpeke at siden dere "går til kamp" mot etablerte institusjoner og personligheter så må man gjøre noen endringer i måten man representerer seg på. Ikke for deres skyld, men for de som står på sidelinjen og observerer det som skjer - det er jo tross alt disse dere ønsker å engasjere, om jeg har forstått prosjektet riktig. Om man ønsker å bli tatt seriøst så er de noen få ting man bør passe på å få gjort riktig -- å se representabel ut er en start. Gode intensjoner hjelper lite om folk avfeier deg ved øyesyn, noe som desverre er realiteten i den verdenen vi lever i. :)

 

Det er ikke for å være kjip, men realist. :)

 

PS! Bra intervju på NRK.

Lenke til kommentar

Ønsker dere lykke til med prosjektet! :thumbup:

 

Men støtter det som josh909 sa, verden er dessverre slik at skal man bli tatt seriøst, kan man ikke komme "som man er". I den verdenen dere går i mot er skjorte og slips nærmest synonymt for "representabel", og det finnes flere som vil nekte å engang å møte dere hvis dere ikke ser ut som de forventer. Det å være ærlig og å vise hvem man er kommer man ikke langt med i det miljøet...

 

Selv "mannen i gata" vil som oftest ikke ta dere seriøst før der ser seriøse ut, for å si det slik.

 

Jeg skal gjerne innrømme at jeg var mye inne i fildelingsmiljøer i mine yngre dager (men har for det meste gått bort fra det nåtildags, og ja, jeg er såpass gammel at jeg kan si "i mine yngre dager" ;) ). Ikke noe vondt ment, men selv jeg humret litt og var forberedt på å ta dere lite seriøst da jeg så det bildet.

 

Førsteinntrykket betyr alt!

 

Når vi har fått tid til å tenke oss om, sier vi som regel noe annet, men faktum er at det er slik hodet vårt fungerer.

Endret av Mirandur
Lenke til kommentar

Hei gutter!

 

Vil bare ønske dere lykke til med prosjektet deres. Jeg håper virkelig dere klarer å sette søkelyset ikke bare på problemene, men også løsningene.

Det er viktig å få frem at mange av oss ønsker faktisk å betale for det vi laster ned, men vi har ikke tilgang til det. Med det mener jeg f.eks filmer og serier i iTunes. Man må faktisk gjøre en liten jobb og snike seg til muligheten for en amerikansk iTunes-konto for å få lov til å betale for noe man ønsker å se. Det er helt på jordet.

Problemet i dag er at det er enklere å være pirat, enn å være en ærlig betaler/forbruker.

 

Jeg tror faktisk at dersom løsningene hadde vært bra og enkle, ville folk betale for varen i bra kvalitet.

Jeg har muligeten til å laste ned filmer i divx, men velger å ikke gjøre det. Det er fordi at jeg er en skikkelig filmfanatiker, og er veldig opptatt av kvalitet. Derfor kjøper jeg filmene mine. Problemet med dette er at jeg alltid ligger et par mnd etter alle mine andre kompiser som allerede har sett filmene de har lastet ned. Dette ødelegger også for meg da de ofte snakker om filmer jeg ennå ikke har sett.

 

Hvorfor ligger Norge alltid så langt etter? Hvorfor er det så vanskelig å åpne iTunes for oss også? Hvorfor er det så vanskelig å endre distribusjonsavtalene til å være mer globale enn i dag?

 

Det var bare noen av mine tanker.

 

Lykke til gutter!

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar

Enig i whining om bilde ... og argumentet om å fremstå som dere selv syns jeg ikke noe om. Det blir litt som å gå på date uten å dusje eller gre håret, fordi man vil "fremstå ærlig og som seg selv" eller lignende.

 

Det gjelder rett og slett å være seriøs og kunne appellere til flere enn andre fildeler-nerder. Behøver ikke ha noen voksne i dress, men fiks håret, ta på rene klær og ta et "proft" foto ... med "proft" mener jeg bedre belyst, i en setting som har sammenheng med budskapet og med et litt bedre kamera (er masse folk på forumet her som har gode kameraer, og sikker noen dere kjenner også).

 

Behøver ikke koste noe, men legg litt sjel i det, så blir man tatt mer seriøst.

 

Stil uten substans er verre enn substans uten stil, men aller best er substans med stil.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar
Husk at enhver radio har kjøpt rettigheter (evt ordnet avtaler) som gir

dem rett til å sende låten på radio. Det betyr at andre ikke har lov

til å ta opp, får så å kringkaste det selv. (bare til personlig bruk

med andre ord).

Spørsmålet blir jo da: Hvor går grensa? Er det lov å lage 1 kopi? Er det lov å låne bort en minnepinne med en kopi til en kompis? Hva med å spre låta med slike små skritt? På hvilket punkt på veien blir det ulovlig, og hva er rettferdiggjørelsen for det?

 

Tror det er helt riktig som nevnes i klippet. Konseptet å lage en kopi sees ikke på som noe farlig, og er i seg selv harmløst, men så fort det kopieres mye (selv om det er til personlig bruk) er det straks paranoia fra bransjen med påfølgende heksejakt.

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Så lenge de store selskapene gjør alt de kan for å beholde tilnærmet monopolmakt så er det ingen løsninger.

 

1. Soneinndeling. Forsøk på å skape forskjeller i f.eks europeiske og amerikanske markeder, med lanseringsdatoer, tilbud og lisensavtaler til TV-stasjoner. Så lenge dette fortsetter så vil tilbudene være fragmenterte og for dårlige. Hvilken fan av en gitt TV-serie vil vente i mange måneder før en episodene slippes i Europa når de kan laste ned rippet amerikanske serier?

 

2. Slu, tekniske løsninger. DRM er et eksempel, særlig de siste månedene der mange nettbutikker har opphørt og de kjøpte filene ikke lenger kan spilles av fordi autentikasjonsserverene tas ned. Kabeltyper, kryptering og lås til spesifikk programvare er andre gode eksempler på at forbrukerens fokus ikke alltid står i høysetet.

 

3. Slu legale løsninger. Når internasjonale handelsavtaler forsøker å snikinnføre superstreng copyrightlovgivning i USA så er det eksempel på at store selskaper forsøker å spille bak kulissene. Vi har ikke sett så mye av dette i Norge, heldigvis (Selv om vi har et bittelite eksempel i at Apples iTunes forsøker å omgå norsk forbrukerrett. Men det er ikke fordi selskapene ikke forsøker - Økokrim måtte jo senest sist uke si at de ikke prioriterte anmeldelsene som kom fra advokater leid inn av platebransjen.

 

Så lenge dette fortsetter i stor skala vil det aldri finnes noe bedre alternativ enn piratkopiering. Jeg vet at det finnes mennesker som jobber for å finne løsninger, men det er ikke forbrukerne dere må endre. Det er de store selskapenes holdninger. Og de holdningene vil aldri endres så lenge det er den beste økonomiske løsningen. Å tro at en håndfull nordmenn kan endre dette blir bare naivt. Hva skal de gjøre? Hva KAN de gjøre? Det er en forretningsmodell som kjemper for livsretten med alle de skitne triksene en kan tenke seg, mot titalls millioner av forbrukere.

Lenke til kommentar
Spørsmålet blir jo da: Hvor går grensa? Er det lov å lage 1 kopi? Er det lov å låne bort en minnepinne med en kopi til en kompis? Hva med å spre låta med slike små skritt? På hvilket punkt på veien blir det ulovlig, og hva er rettferdiggjørelsen for det?

 

Man kan sikkert ha så mange egne kopier man bare vil, men jeg vil tro at i det

øyeblikket en kopi forlater den som har tatt den opp, til en annen person igjen,

så brytes regelverket. Kopiene kan etter regelverket bare tilhøre en person,

og kan bare brukes til eget "forbruk".

 

Men jeg sitter og tenkter på forksjellige scenarioer...

Hva hvis man går en tur rundt i by'n, med opptaker og tar opp

alt man ser og hører, og tilfeldigvis er man på en cafe med radio på.

Joda, lydkvaliteten vil ikke være noe bra, blir som en "CAM" bare

på radio istedet, men vil det fortsatt være ulovlig å dele denne filmen/lyden?

Det står liksom ikke noe skilt på slike steder med "Det er ikke lov å filme/ta opp lyder

fra cafeen"...

(derimot står det slike skilt på kino, så den delen er grei)

 

Helt klart, mange som synes at fildeling bør være lovlig, og det er det også.

Men det er innholdet som kan være ulovlig, og det er mange som påståelig mener

at dem "har rett" til slike medier. Ingen som har rett til noe som helst

når det kommer til privatlagde medier, og jeg synes det er skummelt at folk

mener at hvis en sang er på radio, så er det det samme som at den er fritt tilgjengelig.

 

Piratkopier er det som ødelegger hele fildelingen, for det er rett og slett ikke lovlig,

og kommer aldri til å bli det.

Lenke til kommentar

Synes det er fint at fler støtter Fribit jeg, hvor presentable prosjektet er mener jeg er irrelevant akkurat i denne sammenhengen.

Det med hvor presentable de er kan derimot ha noe å si for hva de får utrettet, og DET er det som har noe å si (alså hva de får utrettet).

Hvis vi forbrukere og "pirater" gjør det klart at det er stor etterspursel for lett tilgjengelig musikk/film med bra kvalitet (UTEN DRM eller sånt skit) i form av nettbutikk så er det mulig at noen faktisk gjør et seriøst forsøk på å lage et tilbud for å tilfredstille dette markedet.

Hvis CDON for eksempel hadde lagd en mulighet for nedlasting av samme varer som de har til salg til en redusert pris er jeg sikker på at mange hadde brukt dette. Hørte også tidligere et godt forslag om noe tilsvarende for steam.

En måte vi kan forsøke å få til dette er å mase på steder vi mener burde tilby dette, hvis de får nokk forespørsler kan det hende de lager et tilbud, eller gjør en seriøs undersøkelse av om det faktisk er et marked (som det er).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Man kan sikkert ha så mange egne kopier man bare vil, men jeg vil tro at i det

øyeblikket en kopi forlater den som har tatt den opp, til en annen person igjen,

så brytes regelverket.

Så det er altså ikke lov å låne bort digitale produkter? Er det lov å låne bort et originalspill? Er det lov å låne bort en kopi av et spill du har kjøpt? Er det lov å spille originalspillet mens du har lånt bort kopien? Ser du at dette fort blir en grå smørje?

 

Ingen som har rett til noe som helst når det kommer til privatlagde medier, og jeg synes det er skummelt at folk mener at hvis en sang er på radio, så er det det samme som at den er fritt tilgjengelig.

Dyster tankegang. Jeg tror mange oppfatter radio og TV som fritt vilt. Ihvertfall når det kommer til å ta opp filmer/programmer og gjerne gi/låne de bort. Hørte aldri om noen som ble straffet for å gi bort videokasetter med filmer man har tatt opp. (selv om de færreste nok hadde råd til tusenvis av tomkasetter å gi bort)

 

Piratkopier er det som ødelegger hele fildelingen, for det er rett og slett ikke lovlig,

og kommer aldri til å bli det.

At piratkopiering er ulovlig er ikke noe argument for at det ødelegger fildeling. At det aldri kommer til å bli lovlig er en meget bastant påstand. Problemet er at det er den tankegangen som råder når man driver og deler ut avskrekkende straffer. Jeg synes ihvertfall rettsvesenet burde trå litt varsomt når vi faktisk bare er i startgropa i denne debatten.

Lenke til kommentar

1:

Joda, har lov til å låne vekk filmer, cd'r, spill o.l. Den som låner

har derimot ikke lov å kopiere dem.

Slik jeg tolker regelverket, så kan man ikke sitte selv med orginal,

og så låne vekk en kopi til andre. Som sagt, en kopi er bare til eget

bruk. Derimot kan du sikkert låne vekk orginalen, og sitte selv

med kopien :p

 

2:

Radio har alltid vært fritt. Tv er ikke lenger det, og har ikke

vært så veldig fritt med tanke på hvor få kanaler som har vært

gratis frem til nå. Fra dags dato må alle ha en eller annen form

for abbonemang som man betaler for de aller fleste kanaler.

(etter 2009 blir det bare nrk som er gratis her i landet)

Ang det eksempelet med vhs kasetter, så ser jeg vinklingen din,

men det kommer vel an på innholdet. Hvis det hadde vært en film

som nylig hadde gått på et fritt media, så tviler jeg på at

personen ville blitt straffet. Men hadde innholdet vært f.eks

en film som bare var på kjøpevhs, så tror jeg det hadde blitt andre

boller.

 

3:

Det jeg mente er selve piratkopieringen. I det øyeblikket det blir

lovlig å laste ned/kopiere det aktuelle media, så er det ikke lenger piratkopiering.

Derfor vil piratkopier alltid være ulovlig, uansett hvor og hvordan.

(ligge i selve ordet).

Og i sammenheng med fildeling, så er det vannvittig mye av fildelingen

som er piratkopier, og derfor blir det sett på som en port for ulovlig

virksomhet.

 

Slik jeg ser det så er det delt inn slik:

Hvis det aktuelle innholdet allerede har blitt kringkastet fritt

til alle og enhver via et fritt/gratis medium, så kan hvem som helst ha en kopi, og gi/låne vekk så mye de gidder.

Hvis det aktuelle innnholdet må skaffes via en pengetransaksjon

som bindeledd, så må man forholde seg til de kjøpsbetingelser som

er gitt i avtalen.

(f.eks. i cd'r står det som oftest at man automatisk aksepterer

kjøpsbetingelsene hvis man kjøper den, og som du sikkert har sett i spill før du innstalrere, "Users Agreement" med "accept" og

"don't accept")

Lenke til kommentar
I det øyeblikket det blir lovlig å laste ned/kopiere det aktuelle media, så er det ikke lenger piratkopiering. Derfor vil piratkopier alltid være ulovlig, uansett hvor og hvordan.(ligge i selve ordet).

Dette er sirkulær logikk. Hvis du definerer "piratkopi" som "ulovlig kopi" så sier det seg selv at det aldri vil bli lovlig. Men det gir ikke mye mening å diskutere på den måten. Det som er ulovlig idag trenger ikke være det i morgen.

 

Det blir det samme som å si at "okkupert land vil aldri bli frigjort", fordi det ligger i uttrykket "okkupert land" at det er okkupert.

 

Det blir semantisk kverulering istedet for å se på meningen bak ordene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...