Gå til innhold

Starter priskrig på megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Begge telefonene er de billigste i sin prisklasse i skrivende stund, med priser på 3500 og 1600 for henholdsvis KC780 og KC550.

Noe sier meg at begge hadde kostet henholdsvis ca 2500 kr mindre og ca 700 kr mindre om kameradelen ble fjernet.

 

Ser man det i lys av at svært mye bedre kompaktkameraer koster fra ca 700 kr og speilreflekskameraer koster fra ca 2500 kr så synes jeg det er en elendig prioritering av penger å bruke så mye på et kamera man vet tar svært mye dårligere bilder enn de nevnte alternativene.

 

2-i-1 dingser (kamera+mobil) koster for mye og har for mange kompromisser i forhold til 2 separate dingser.

Lenke til kommentar
2-i-1 dingser (kamera+mobil) koster for mye og har for mange kompromisser i forhold til 2 separate dingser.

 

Personlig synes jeg en mobiltelefon med mp3-funksjon og kamera er genialt. Det er plassbesparende og enormt praktisk, men når det gjelder kameradelen kan jeg være enig at det gjøres litt for mye kompromisser. Jeg vil heller ha bedre kontrast/farge enn flere megapixler.

 

Har lest litt rundt om denne "baksiden ved for mange megapixler" og hva problemet innebærer. Føler meg fortsatt uforstående på kameraer, men jeg lurer på om man f.eks har ett 12 megapixel kamera, men tar bilder i 6 megapixel (kan man si det?). Vil man da få bedre bilde pga. større pixler? (Mer lys per pixel). Eller er pixlene i sensoren forhåndssatt? Kunne man da ha brukt 4 pixler i sensoren per 1 pixel for å lage "en større pixel" (på bekostning av totalt antall megapixler)? Tenker på forklaringen med rutenettet i denne artikkelen.

 

Kanskje litt kronglete forklart, men noen raske tanker bak dette med pixler.

Lenke til kommentar

Jepp, det er mulig og det vil motvirke mange av de negative effektene ved mange megapixler. Blant annet diffraksjon som du linker til, samt bildestøy. Men det er likevel ikke fullt så bra som færre ekte pixler på sensoren. Blant annet fordi man går glipp av høyere seriebildehastighet, fargedynamikken (bit per pixel) og ikke får fullt så lav støy som man ville fått med ekte større pixler. Grunnen til det siste er at det føres lednigner fra hver pixel til en signalforsterker utenfor bildeflaten på sensoren. Ledningene tar opp plass som ellers kunne blitt brukt som lyssensitivt område. Jo flere pixler per areal jo mindre prosentvis del av sensoren er lyssensitiv (fordi resten går med til lednigner). Sensorer i mobilkameraene er svært små. De som samtidig har flest pixler er som regel også mest presset på lyssensitivt areal. Jeg vil anslå at under 40% av arealet på 8MP sensorer til kameramobiler er lyssensitivt. Krymping av lednignene er altså noe som åpner for høyere antall megapixler (selv om diffraksjonsproblemet og noe bildestøy fortsatt vil følge med på kjøpet)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...