Gå til innhold

Test: Xnview


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig testet dere dette programmet. Jeg brukte tidligere AcdSee i mange år og så Faststone, men gikk over til XnView først og fremst pga. stabilitet. XnView er enkel i bruk og har funksjonene som jeg trenger når jeg skal vise bilder og gjøre småendringer.

 

Jeg anbefaler følgende innstillinger:

Alternativer -> Vis -> "Bare én visning åpen", så slipper du at det blir ørten faner oppe med bilder.

Alternativer -> Generelt -> Tastatur/Mus. Jeg liker å bytte om venstre og høyre mustast, og gjøre slik at rulleknappen gir neste/forrige fil.

 

Innstillingene er selvsagt smak og behag. Men det geniale med XnView er den enorme mengden med valgmuligheter så programmet kan virke slik du ønsker.

 

Det eneste store negative jeg kan finne er at det går tregt å zoome med store bilder, konkurrentene får dette til mye raskere.

Det kunne godt vært en oppdatert Linux-klient, men i Linux følger det som regel med gode alternativer.

Lenke til kommentar

Fant dette programmet for noen uker siden, og det er det suverent beste gratis bildevisningsprogrammet jeg har prøvd. Alle andre har alltid vesentlige mangler i konfigurasjonsmulighetene, og/eller andre irritasjoner. Dette programmet har for øvrig også god støtte for flere skjermer, noe mange andre programmer mangler.

 

 

Ting jeg stusser på i testen:

 

- "Installasjonen kunne vært enklere?" Fordi du har mulighet til å velge at programmet ikke skal ta over PC-en, så er det plutselig vanskelig? Er jo bare å trykke OK hvis du vil ha standardinstillinger.

 

- "Fullskjermmodus er ikke like imponerende som i Faststone" - En begrunnelse hadde vært på sin plass, for de som ikke har prøvd Faststone.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...