Gå til innhold

Pekepinn: Stasjonær PC til 4000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke anbefale et oppsett hvor hovedkortet ikke er allment tilgjengelig til oppgitt pris. Er også basert på et nvidia brikkesett, noe som ikke er helt heldig i forbindelse med Intel prosessorer.

Finne billigste hovedkort basert på enten Intel P35 eller P45 brikkesettet.

 

Du finner billigere minnebrikker som er like gode på lager hos Amentio f.eks Lenke

 

Tror heller ikke DVD-brenneren er å få tak i.

 

Ellers så er det utvilsomt et bra kabinett og PSU, men du kan spare noen kroner ved å se på Antec Sonata III

Lenke til kommentar

Ja, jeg så på Hardware.no sin egen anbefaling før jeg startet denne tråden. :) Jeg skal gi deg noen av grunnene for at jeg valgte å ikke trekke den fram:

 

  1. Kabinettet er bråkete og har svak PSU. Er i tillegg (subjektiv mening) grisestygt.

  2. Asus P5K-SE fikk elendig score de få plassene jeg fant anmeldelser. Var helt nede i 5.4/10.

  3. Prossesoren er mildt sagt utdatert.

  4. Operativsystem og CD/DVD-drev er ikke inkludert i prisen.

  5. Det er brukt 8 nettebutikker. Med andre ord en enorm fraktsum.

Vær bevisst på at ATI Radeon 4850 koster 663 kroner. Pixmania er ikke til å stole på pga at du må importere fra utlandet (null support), og da er PCUtstyr neste stopp. ;)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

@Agentspoon:

 

Full honnør for tråden. Folk har behov for å se at man kan få kjøpt/bygge en brukbar PC til en fornuftig pris. Og ikke bare alle alternativene som koster 12 - 15 tusen kr. Etter min mening skal du være relativt "hardcore" gamer om det er vits i å legge mer enn maks 10 000 inklusive skjerm i en stasjonær PC i dag.

 

Så en lite kommentar til Pixmania. Pixmania er i dag å vurdere som en norsk nettbutikk, da de er momsregistrert i Norge og har godtatt at de må forholde seg til norsk forbrukerlovgivning. De ha visst til og med et norskt kontor. Pixmania er ellers del av samme konsernet som Elkjøp (Dixon). Det er allikevel ulemper knyttet til leveringstid (lager i Frankrike), dårlig kundeservice og at reklamasjoner kan ta svært lang tid.

 

Oppsettet ditt er eller meget bra, og inneholder komponenter av høy kvalitet i forhold til pris. Noen kommentarer.

1. Har selv Antec Sonata I, kjøpt i 2003. Kan bare karakteriseres som kvalitet fra A til Å. Og så er det pent og stille. Antec sine PSU-er er ellers av samme kvalitet som Corsair og lignende. Et Antec Sonata holder fint en 8 - 10 år med fornuftig behandling.

2. Gigabytekortet brukte jeg i et par PC-er for 8 - 10 mnd siden. Eierne av disse er meget godt fornøyd.

3. Man bør legge til tastatur og mus på oppsettet, ikke minst fordi en slik rimelig og fornuftig ytende PC vil være den beste inngangsbilletten for mange.

4. Valg av kombinasjon CPU, skjermkort og minne vil kunne variere noe ut fra preferanser.

 

Ellers er det også klart at man kan få fornuftige AMD opppsett i samme prisklasse.

Lenke til kommentar

Når det gjelder mus er jeg litt sær, mest fordi jeg er avhengig av å kunne bruke musa på begge sider av tastaturet og ikke har særlig store hender. Misliker også kabler, så jeg bruker trådløse, selv om det gir noen ulemper i spill.

 

Logitech RX1000 Laser Mouse er en relativt rimlig (fra 115 kr) mus med tråd.

Logitech V220 er en ok trådløs mus, fra 180 kr.

 

Det du linker til er trolig bra til de fleste, relativt lite i størrelse og en mus som passer de fleste hender. Men akkurat her anbefaler jeg faktisk mange å ta seg en tur på Elkjøp og prøve tastatur/mus.

 

Andre komplette som bør fungere er:

Logitech Cordless Internet Pro Desktop

Microsoft Wireless Optical Desktop 2000

 

Ellers takk!

Lenke til kommentar
Er det mulig å få en støydempet versjon (24/7 i rommet der jeg sover) til den prisen?

 

Ja, faktisk. Antec Sonata III er et stille kabinett med harddisker i gummioppheng og 1 stk 12 cm Antec TriCool vifte med viftekontroll. PSU-en skal heller ikke være av de støyende.

 

Så spørsmålstillingen blir da å også få CPU og skjermkort stille. Orginalkjøleren til Intel kan variere, men de fleste er stille når det er lav belastning. Så man må eventuelt vurdere en stillere CPU kjøler og et skjermkort med en god kjøleløsning når det gjelder støy. Det koster noen kroner ekstra. Men går man litt ned på ytelse når det gjelder CPU og skjermkort vil det være godt mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...