Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Hallo. Tror dette kommer til å bli ett langt innlegg, for jeg skal "komme clean" med alt jeg har på hjertet...

 

(gutt17)

 

 

Jeg har mistet alt jeg har av selv-tillitt. (skrives det sånn?) Pga jeg har problemer med vekta mi, for det første. Jeg veier nærmere 110 kilo nå, og det går sakte men sikkert oppover.

 

 

Jeg tør ikke vise meg foran andre folk, ihvertfall ikke når det kommer til trening. Jeg har fått strekk merker på de fleste steder. slik som ved puppene, nederst på magen, og på sidene av overkroppen, og t.o.m litt på ryggen. litt ved fremsiden av lårene, baksiden av lårene, og ved armene. hva moteindustrien/etc/etc driver å fremviser hvordan menn skal være, tynne og høye, med six-pack, og hele pakka.

 

 

skulle vel kanskje tro jeg greide å se bort fra det men... jeg greier vel delvis det... jeg VET med meg selv at det som blir vist på tv og sånt er litt tull, men det hjelper jo ikke noe det når alle rundt meg, av venner og slikt er faktisk høye og tynne - og drar damer akkurat når dem vil. mens jeg selv er lav. rett under 1.70.

 

 

mens kanskje det er nok å tenke på for seg selv, føler jeg også at jeg ikke har noen direksjon i livet. Jeg har konsentrasjonsproblemer, og sliter mye med å følge med på skolen. får rundt 3-/3. det hjelper IKKE å lese til prøver å sånt. i begynnelsen av tiende klasse leste jeg alt jeg kunne, mange ganger igjennom kapittelet, og var halvfornøyd når jeg tuslet mot klasserommet og skulle ta prøva. uke senere får vi den igjen, og jeg sitter der med 2+.

følelsen man sitter med da, når man har jobbet så HARDT man kan, er ikke særlig god.

 

 

Jeg vet heller ikke hva jeg vil jobbe med videre i livet. det er ingenting som interesserer meg, bortsett fra ett par hobbier.

det er ikke bare å "gå på skole, så finner du det ut" heller... for jeg er så skolelei, så halve kunne vært nok til å rive håret av seg etter en uke foran tavla.

 

jeg har heller ingen venner, men det synes jeg er det minste problemet jeg har nå. har ikke hatt noen venner utenom skoletiden på ett par nå, og har egentlig trivdes med det, jeg er en lonewolf.

 

 

 

Mens alt dette foregår oppe i hodet mitt, og snart tar kverken på meg, så føler jeg at moren min prøver å ta kverken på meg også.

Mens jeg har hatt en bortskjemt oppvekst, ved å få for mye godteri, mat - slikt som har påvirket kroppsvekta mi. det var først i 9. klasse jeg innså at jeg er feit, og da hadde jeg allerede hatt strekkmerker i ett halvt år. Jeg ville jo gjøre noe, men da hadde allerede selv-tillitten sunket såpass at jeg har havnet i det hullet jeg er i nå.

 

 

Jeg fikk World of Warcraft i julegave rundt den tiden, og det var godt. All den driten om skole, og vekta mi - bryr ingen på ett online spill. Her var alle som spilte helt like, ingen kunne se meg. Den tiden jeg spilte wow var noe av det bedre på ungdomsskolen, for da kunne jeg stenge av alt det vonde, og leve i spillet - hvor det eneste folk så av meg var personligheten min, ikke kroppen. så før folk ser på WoW som en skurk, så må jeg si - det er noe av det eneste som har vært positivt på ungdomsskolen, og tatt hodet mitt av alt det negative.

 

 

Tilbake til det med vekta mi. Mamma begynte å mase om at jeg skal trene, trene, trene, gjør ditt, gjør datt. når det faktisk er ho som fikk meg hit jeg er! Ho vet jo at for mye kalorier, bygger fett.

 

det blir som at ho graver ett stort hull, som ho dytter meg nedi - for så å mase som faen for at jeg skal komme meg opp av igjen.

 

Og jeg ønsker så klart å gå ned i vekt, jeg ønsker det så mye at jeg nesten flyttet til faren min BARE fordi det er en helt annen livsstil hos han, enn her hjemme. Men det ble det ikke noe av.

 

 

nå nylig maste hun ved middagen igjen, og at jeg snart får begynne å gjøre noe. begynn å tren, skal du ikke gjøre en dritt det her året? og slikt.

 

Jeg kjenner jeg får en så jævlig sinne inne i meg at jeg får lyst til å slå, og knuse ett speil, eller slå som faen i en vegg - eller hva som helst. Men jeg gjør så klart ikke det, jeg kommer nok aldri til å gjøre det. Jeg har såpass kontroll på meg selv, men jeg sier bare at jeg FØLER det sånn...

 

 

litt av en utblåsning. Hodet mitt er så surr nå, så det er sikkert t.o.m noen problemer jeg har glemt å skrive om, får tilføye etterhvert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan svare på emnetittelen og jeg kan svare på resten av tråden med en enkelt kommentar:

 

Du er lat!

 

At du må ha mora di til å mase på deg for å begynne å trene, i en alder av 17 år, er litt merkelig. Det er dumt at foreldrene ikke passa på hvor mye godteri du proppa i deg som liten, men i voksen alder (ja, du er voksen) er det bare DU som kan gjøre noe med det. Det er DITT ansvar.

 

WoW er som å pisse i buksa når det er kaldt. Slike spill skaper en alternativ virkelighet, som ofte er beleilig hvis man ikke er fornøyd med den "virkelige" virkeligheten. Det er sikkert superdupert å drømme seg vekk til tryllestav- land idet du sitter foran datamaskinen, men så fort virkeligheten kaller får du et problem.

 

Mitt tips: Voks opp!

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Du høres ut som en kopi av meg :p

 

Om du drikker mye brus/saft/juice og spiser mye snacks/godteri så slutt. Jeg drakk 1,5 liter cola hver dag, sluttet for en stund siden og har gått fra 103 kg til 86 kg allerede og vekta synker ennå.

 

Jeg har vært datanerd i over 12 år så trening virker ganske ufyselig for meg, så kjedeligt det er sykt. Men nå som jeg har fått en del vekt av så har jeg mer energi til overs, blir rastløs og rett og slett kommer meg opp av ræva pga overflod av energi som jeg føler jeg må "tømme", føler ikke meg tvunget til å trene, det bare skjer. Men kutte ned kalorier er hvor mesteparten av vekttapet ligger, trening er for det meste for helsen din med mindre du orker å trene i en time hver dag, som jeg vet er så og si umulig å orke når man er overvektig.

Lenke til kommentar

Jeg satt litt mer følelser i det siste jeg skrev der, for at ho masa under middagen.

 

Når du har null selv-tillitt igjen, og er trøkka ned til det punktet når du føler at alt er ett rent helvete. er det ikke bare å "vokse opp" ...

 

Når jeg ser over innlegget mitt nå så ser jeg at jeg har skrevet det veldig fort. Men det er fordi jeg allerede har tatt opp ett par av problemene mine her før, og jeg orker bare ikke utfylle alt igjen nå :/

Lenke til kommentar

kutt ned på kaloriene, rør deg litt du trenger ikke å blodtrene men jo mere du rører på deg jo mere forbrenner du og når du er overvektig og utrent så forbrenner du mye mere.

 

den delen med skolen er det bare å holde ut og gjøre ditt beste, du bør kanskje vurdere en annen linje på vgs, jeg gikk elektro >data og elektronikk fordi jeg var dødslei av almenne fag osv, så gikk det videre til vg3 romteknologi og nå har jeg kommet meg på universitetet noe jeg aldri ville ha gjort om jeg gikk almen.

Lenke til kommentar

Disse fjortisene over meg her er hjernevasket av samfunnet, ikke hør på dem. Gjør hva du vil med livet ditt, og gi faen i alle andre. Jaquesson wannabes, all of em.

 

 

her ber han om hjelp fordi han sliter med et problem.

vi andre prøver og hjelpe han og du sier, dritt i det.

 

tror du ikke han har prøvd og drite i det ganske lenge ? :thumbup:

Endret av livingman
Lenke til kommentar

Gjentar kanskje det andre har sagt, men om du vil gå ned i vekt så vil jeg foreslå følgende:

 

Dokumenter inntak av kalorier og sørg for at du forbrenner mer enn du tar inn, så sier det seg selv at du vil gå ned og ikke opp. Men litt info rundt det er at en "normal" (hvem er egentlig normal?) person har ca 2000 kalorier til dagen.

 

Det finnes sider på nettet som kan hjelpe med dette, noen koster penger andre er gratis.

Om du planlegger å gå ned, så kan en ligge på ca 1600-1700, men dette tar de nettsidene seg av. Du kan i teorien spise hva du vil, bare du holder deg til de gitte kaloriene.

 

Jeg er overvektig, men har gått ned litt nå, så jeg kjenner meg godt igjen i hva du skriver.

 

Det er utrolig frustrerende å høre andre fortelle deg at du må trene, men den dagen du selv finner ut at det er dette du vil, da skal du se at det blir så mye lettere. Jeg begynnte å jogge, ofte sent på kvelden eller tidlig på morgenen slik at folk flest ikke så meg.

 

Og med at WoW ikke er bra, så er jeg uenig. Om en klarer å spille uten å stappe i seg snop så kan det brukes som en del av treningen. Det er viktig å ha noe å gjøre slik at en ikke får suget etter snop hele dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Han har ikke noe problem, han bare tror det. Det er de rundt ham som har et problem med at de ikke klarer å akseptere ham som han er, særlig morra hans.

 

 

Hva i all verden er det du skriver? Er du korka dum? Her håner du de som prøver å hjelpe han mens du oppfordrer overvekt?

 

Nei, MIST VEKTA! Det er et varig psykisk og fysisk slit som reduserer livskvalitet. Andre vil ikke føle seg bedre med deg når du går ned i vekt - DU vil føle deg bedre med deg SELV.

 

Og ikke skyld på mora di lengre. Det er helt sant at opp til nå er det nok i stor grad ikke din skyld, men nå er du voksen, og nå må du innse at det er du som må ordne opp for deg selv.

 

Dropp all drittmat og brus og begynn å spise brødskiver. Bestill så gjerne time hos ernæringsfysiolog.

 

Og ikke skam deg for at det er vanskelig å ta et tak når du er langt nede. Dette er helt sant, men det eneste som fører deg videre ned, og det som har fått deg dit du er i dag - er latskapen du utviser ved å ikke gjøre noe. Det vil bare bli verre og verre med mindre du gjør noe, selv om det er tungt. WoW er ikke et problem, men du beskriver selv at du bruker det som en alternativ virkelighet fordi det er bedre der og ingen dømmer deg - men dette er en av de første tegnene på avhengighet, og du vil merke at når du slutter å spille eller bare spiller en time om dagen, merker du fort at hele ettermiddagen din står tom og du trenger å fylle det rommet. Det er da du innser at lekser og trening ikke er så vanskelig som du trodde, for du har tid, og det har du alltid hatt.

 

Det er greit at du har definert deg selv som en einstøing, men sosialisering er en viktig faktor for livskvalitet og psykisk helse, og du vil merke at dagene er lysere med venner. Du trenger ikke fokusere på å få venner, men ikke DEFINER deg selv som en einstøing.

 

Og kanskje det å sette seg ned med mora di og ta en prat om hvordan du føler det og har det er på tide? Fortell henne at du blir sint når hun maser uten å hjelpe noe særlig til, og at du vil få det bedre med deg selv mer enn noen andre vil, så du vet dette allerede. Kanskje hun til og med vil hjelpe deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han har ikke noe problem, han bare tror det. Det er de rundt ham som har et problem med at de ikke klarer å akseptere ham som han er, særlig morra hans.

 

 

Hva i all verden er det du skriver? Er du korka dum? Her håner du de som prøver å hjelpe han mens du oppfordrer overvekt?

 

Nei, MIST VEKTA! Det er et varig psykisk og fysisk slit som reduserer livskvalitet. Andre vil ikke føle seg bedre med deg når du går ned i vekt - DU vil føle deg bedre med deg SELV.

Du er jo verre enn de fanatiske ikke-røykerne. La folk være i fred for faen.

Og å oppfordre folk til å spise brødskiver...er det mulig? Du har ikke peil.

Lenke til kommentar

Disse fjortisene over meg her er hjernevasket av samfunnet, ikke hør på dem. Gjør hva du vil med livet ditt, og gi faen i alle andre. Jaquesson wannabes, all of em.

 

Tviler på du har peiling på hva du snakker om. Det finnes mer til overvekt enn utseende! Utseende er under 5% av grunnen til jeg ville ned i vekt, hovedgrunnen min var leddsmerter. Har du anelse hvor gigantisk slitasje det er på kroppen å være overvektig? Jeg var 30 kg overvektig, har gått ned 20,7 kg. Så og si all leddsmertene mine er borte, før brukte jeg å få så mye smerte på jobb jeg ville bare legge meg med på gulvet å grine.

 

Det er også tungt å puste. Du kan bare glemme å sove lenge, ellers vokner du opp med intens smerte i ribbebena. Du kan heller ikke være noe spesielt med på fysiske aktiviteter. Det er også ganske kjipt å gå rundt med brystsmerter når man er 22. Og å frykte diabetes hver gang man er svimmel. En dårlig diet ødelegger også tennene dine og gjør at man mister hår, huden blir fucket også.

 

Når det kommer til utseende delen, selv om du ikke bryr deg om hvordan du ser ut, så bryr andre seg hvordan du ser ut. Jævlig artigt å bli mobbet hver dag (ihvertfall før du er voksen, men mobbingen forsvinner ikke helt når du er voksen heller), også artig å få blikk fra fremmedfolk hver gang du går utenfor huset. Kan heller aldri ta av deg skjorten i offentlighet uten at folk stirrer intenst på deg.

 

Det finnes dusinvis av grunner til å ikke være overvektig, utseende er bare 1 av de.

Lenke til kommentar

Beklager hvis det til tider er uforståelig, for trøtt til å rettskrive akkurat nå. Norsk har aldri vært min sterkeste side.

 

 

Jeg kommer til å være ganske direkte. Får heller "lese det med en klype salt" til tider, hvis du skjønner hva jeg mener

 

Vil anbefale deg å ihvertfall komme under 100 og bytte livsstil. (Vet ikke hvordan det er med andre, men for meg hadde jeg mistet så mye selvtillit av å se 3 sifre på vekta, jeg har vært på 95 eller noe før.) Når man er ung så burde det ikke være så vanskelig. Det er snakk om å ikke gjøre det til en vane å spise usunt og så og så mye til forskjellige måltider, spis saktere og trenger ikke spise før du akkurat er mett. Finn sunnere alternativer til å dekke sukkersuget. Spise fordi man kjeder seg er veeldig dumt. Du burde prøve å finne noe du liker som omhandler fysisk aktivitet, trenger ikke nødvendigvis være sånn "slite seg ut sport", men noe annet som golf. Handler bare om å gå flere skritt i gjennomsnitt om dagen.

 

Vet ikke om du drikker sukkerfri brus eller noe. IKKE GJØR DET HVIS DET IKKE ER NØDVENDIG. Hvorfor? Ikke bare dekker det ikke kroppen sitt behov for sukker, men den gjør så du har mer lyst på sukker.

 

(Bor på internat (folkehøgskule) så vi er som en egen sosial boble på 70 pers)

Når det gjelder det sosiale så trenger ikke vekta være noe problem. Dårlig ånde, uren hud, svette og kroppslukt har mye mer å si. Skolen min så har vi ei jente på, tja, sikkert rundt 200. Hun har masse venner og er generelt godt likt blant alle. Skikkelig koselig jente som verken lukter, dårlig ånde eller noe sånt. Har også en gutt her på ca din vekt vil jeg gjette på. Han er over middels godt likt blant det motsatte kjønn.

Vil også nevne at natural PUA (Pick up artist) kan være fint for å få noen sosiale tips, ikke bare på damefronten.

 

Bare for å få dette unna så kan du slutte å legge skyll på moren din! Du sa det selv, vekta går fortsatt sakte oppover og nå har ikke hun så mye hun skal si lengre enn å prøve å veilede deg i riktig retning. Vil si at det er ikke mye oppdragelse man gjør etter man har begynt på ungdomsskolen. Denne er i mindre grad.

Skal legges til at jeg og brødrene mine fikk også omtrent så mye godteri vi ville, dette gjorde at vi ikke syntes det var stas og dermed ikke spiste så mye som alle vennene våre!

 

På skolefronten er det nok ingen her som kan hjelpe deg konkret.

Det jeg har gjort for å bli bedre er å snakke med læreren min så jeg får en muntlig tilbake melding om hva som mangler, hva de er ute etter og kanskje tips til arbeidsmetoder. Karakteren viser are hvordan du presterte, ikke hva du gjorde riktig og galt. En god dialog med læreren er gull verdt!

 

Historie i 3. klasse på videregående fikk jeg 2+ på første prøve. Kan med hånden på hjerte si at jeg faktisk hadde lest, men skal ikke si jeg hadde lest nok. Uansett, snakket mye med læreren igjennom året og karakterene hevet seg gradvis oppover. Endte på 5+ på siste prøve og en klar 6'er på muntlig eksamen.

 

 

Jeg har kan forstå at selvtilliten din ikke er topp. Se fremover og gå inn for å endre livet ditt så vil det bli bedre.

Når ting ikke funker så er det få ganger at slaget er tapt, som oftest må du bare endre taktikk.

Endret av Vitamin C
Lenke til kommentar

Vel, begynner du å trene så øker nok selvtilitten, samtidig som du går ned i vekt.

Men for å trene, samt spise sunnere er det bare en ting som gjelder: viljestyrke.

 

Spis lite, tren, ikke nødvendigvis hver dag, om du trener for ofte er det nok veldig lett å miste motivasjonen, men tren på faste dager, og ikke, med mindre det er helt nødvendig, IKKE skipp noen treninger, da er det lett å fortsette med det.

 

Ikke spis usunn mat, reduser matinntaket litt, i helga er det selvasgt greit med noe godt, men begrens det.

Drikk mye vann, serlig før du spiser.

 

Det er mine råd ihvertfa, har ingen dokkumentasjon på at det fungerer, men min erfaring er at det gjør det.

 

En annen ting du kan gjøre er å søke deg inn til militæret neste år, da blir du nok "tvunget i bedre form".

Mye lettere å bli presset en å presse seg selv ;)

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Han har ikke noe problem, han bare tror det. Det er de rundt ham som har et problem med at de ikke klarer å akseptere ham som han er, særlig morra hans.

 

Du vet, når man er under 170 høy, og veier 110 kg så begynner fedmen å bli ganske helsefarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...