Gå til innhold

Oppgradering av stasjonær PC for foto-/videoredigering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både i7-8700, i7-8700K og i7-8086 er gode valg. Se også min forrige post som nå er endret.

 

Nå vet jeg ikke hva som skal til for video-editering, men her er noen eksempler:

http://www.logicalincrements.com/articles/videoediting#examples

 

AMD Ryzen 7 2700X ser ut til å være den beste cpu for pengene nå.

 

Takk for det, tror jeg har vært innom den siden en gang tidligere, men skal se på rådene der igjen!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Lenge siden jeg startet denne tråden, men tenkte jeg kunne rapportere litt om resultatet av oppgraderingsprosjektet - ettersom konfigurasjon for foto- og videoredigering ikke så ut til å være blant de tingene man hadde inngående kjennskap til her. Etter å ha surret mye rundt på nettet for å finne info om dette, og med erfaringen fra det nye PC-oppsettet har jeg lært noe i hvert fall: Et kraftig grafikk-kort er faktisk svært viktig for de mer avanserte video-redigeringsprogrammene! Adobe Premiere Pro og DaVinci Resolve (finnes i gratisversjon med få begrensninger, og er like avansert som førstnevnte) for eksempel, gjør heftig bruk av prosessorkraften i grafikkortet.

 

Kraftig PC-prosessor er selvsagt også en fordel, og RAM kan man aldri få for mye av til videoredigering. Og masse harddiskplass selvsagt.

 

Det ble først etter jul at oppgraderingsprosjektet ble realisert, og jeg endte opp med et oppgraderings-kit fra Komplett.no med Asus Z390-F Gaming hovedkort, Intel i7-9700K, Corsair Hydro H60 kjøler og 16 GB RAM. Utenom det la jeg på et nytt power-supply, Corsair RM650i 650W, samt to M.2-disker, ettersom hovedkortet hadde plass for dette: en Samsung 970 EVO Plus NVMe på 250GB (systemdisk) og en Intel 660p 512GB (arbeidsdisk til data). La også på 16GB ekstra RAM.

 

Grafikkortet ble MSI GeForce RTX 2070 Ventus. Ante egentlig ikke hvilket 2070-kort jeg skulle velge, men det var det de hadde inne akkurat da av de rimeligere 2070-kortene fra MSI... Det ser i hvert fall ut til å være mer enn bra nok, for DaVinci Resolve, som altså helst vil ha masse prosessorkraft tilgjengelig fra grafikkortet, fungerer som smør! Skal man ha et riktig profesjonelt oppsett for video (og DAK) er det visst Nvidia Quadro-kort som gjelder, men når det koster omtrent like mye som en bra bruktbil, så blir jo det lite det aktuelt for privat bruk...  :)

 

Nå har ikke jeg oversikten over hvilke foto- og videoredigeringsprogrammer som i stor grad lener seg på grafikkortet, men det er jo greit å ha det klart for seg når man skal konfigurerer en PC for bestemte programmer!

Endret av Geir G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...