Gå til innhold

Flytte ubuntu til SSD


Anbefalte innlegg

La merke til et par finurligheter til da jeg bootet til SSD-en: Jeg fikk ikke søkt meg frem til f.eks. "disks"-appen, jeg måtte tvinge gjennom tømming av papirkurv i terminal, og en video jeg lastet ned, ble korrupt. Virker som om den er litt personlighetsforstyrret, som om tannhjulene ikke passer.

 

 

Den gparted-fiksen så jeg ikke noe til, i så fall må jeg nok lete den opp. Jeg forsto ikke helt det med "hvis du kun har SSD tilkoplet" - kan jeg ikke gjøre det ellers? Må det gjøres fra den? Jeg ser i fdisk at HDD og SSD har identisk disk identifier, det burde kanskje også gjøres noe med.

 

Når jeg kjører den første fdisk-kommandoen på SSD-en får jeg

Failed to read extended partition table (offset=471791614): Invalid argument (jeg får likevel en del info)

Den feilmeldingen får jeg ikke på HDD.

 

En annen ting er at hvis jeg ikke fysisk kobler fra HDD, får jeg ikke bootet fra SSD, selv om jeg velger den under oppstart.

 

Ser ut til at både HDD-partisjonen (som jeg krympet med Gparted) og SSD-partisjonen stopper på en sektor som ikke finnes...

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forsto ikke helt det med "hvis du kun har SSD tilkoplet" - kan jeg ikke gjøre det ellers?

Siden kommandoen brukte sda, så var det mest at du kunne være sikker på at ssd'en er sda dersom kun den er tilkoplet. Har du begge tilkoplet kan du fortsatt gjøre det, du må da bare finne ut om ssd'en er sda eller sdb

 

Når jeg kjører den første fdisk-kommandoen på SSD-en får jeg

Failed to read extended partition table (offset=471791614): Invalid argument (jeg får likevel en del info)

Den feilmeldingen får jeg ikke på HDD.

Har ingen erfaring med det selv, men jeg antar at det er fdisk sin "variant" av "partition outside the disk".

 

En annen ting er at hvis jeg ikke fysisk kobler fra HDD, får jeg ikke bootet fra SSD, selv om jeg velger den under oppstart.

Ingen egen erfaring med dette heller, men gjetter på at det kan komme av at begge har samme disk identifier, noe som kanskje gjør at grub blir "forvirret" og ikke behandler partisjonstabellene på diskene som to forskjellige tabeller?

 

Ser ut til at både HDD-partisjonen (som jeg krympet med Gparted) og SSD-partisjonen stopper på en sektor som ikke finnes...

Kan det være at det bare var filsystemet i partisjonen som ble krympet, og ikke partisjonen også?  (Har ikke så mye erfaring med gparted, siden opensuse har noe tilsvarende i yast)

 

Forøvrig, når jeg tenker meg om, så er det nok bedre å først krympe filsystemet og partisjonen på hdd så mye som mulig (i alle fall slik at den blir mindre enn størrelsen på ssd'en). Så kloner (dd) du hdd til ssd, har du fått partisjonen liten nok bør det da bare være "tomrom" den ikke får skrevet når ssd er "full". Så kopler du fra hdd, booter ssd (det bør da gå fint) og om ønskelig øker størrelsen på partisjonen og filsystem opp til maks. Men dette er kanskje ikke helt ulikt det du har forsøkt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg med en blank installasjon og fikk til de tingene jeg var redd kom til å bli knotete ganske kjapt. Sist jeg installerte Acestream var et knotete helvete med diverse løsninger som kanskje egentlig ikke burde virke, men nå kan det plutselig installeres enkelt med apt-get (igjen). DAC-en fungerte med en gang når den var koblet til under installasjon, det var ikke tilfelle sist. Så da driter jeg i denne kloningen, men har jo lært litt av hvert underveis, og har fått et par verktøy jeg sikkert kommer til å bruke igjen. Takk for hjelpen, folkens.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...