Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på Vgs til høsten og har også begynt å tenke på hva jeg ønsker å jobbe som. Jeg synes Psykologi er veldig spennende, men har hørt at man må ha veldig gode karakterer for å komme inn på desse studiene! På vitnemålet mitt fikk jeg 5 i alle fag, utenom 4 i engelsk muntlig og skriftlig, og eksamen- norsk hovedmål og så fikk jeg 6 i Sam. Fag. Så jeg tipper jeg har ca. 4.9 i snitt eller noe. Spørsmålet er om jeg har gode nok karakterer til å søke på Psykologi studier eller om jeg skal legge den tanken bak meg. Vet jeg søker med VGS karakterene, men da må jeg jo jobbe ganske så hardt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke toppkarakterer for å komme inn på førsteårsstudiet, men for å komme inn på profesjon må du ha bare A-er og litt flaks.

Men akkurat dette trenger du ikke å bekymre deg for enda, bare tenk på VGS-karakterene dine så lenge. Gode karakterer er kjekt å ha uansett.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke toppkarakterer for å komme inn på førsteårsstudiet, men for å komme inn på profesjon må du ha bare A-er og litt flaks.

Men akkurat dette trenger du ikke å bekymre deg for enda, bare tenk på VGS-karakterene dine så lenge. Gode karakterer er kjekt å ha uansett.

 

Er ikke profesjonsstudiet noe man søker seg inn på utelukkende basert på VGS-karakterer? 

Lenke til kommentar

Det kan se ut som at mange av universitetene har endret det, ja. På høy tid.

http://www.dn.no/talent/2016/02/26/1625/Utdannelse/-det-mtte-skje-noe-det-funker-ikke-snn-som-det-er-n

Tror Tromsø enda tar inn basert på førsteårsstudiet, så undersøk. Men når noen har tatt dette steget, skulle det forundre meg om det ikke var sånn overalt når det blir aktuelt for trådstarter. Forhåpentligvis er karaktergrensene rimeligere også.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg skal begynne på Vgs til høsten og har også begynt å tenke på hva jeg ønsker å jobbe som. Jeg synes Psykologi er veldig spennende, men har hørt at man må ha veldig gode karakterer for å komme inn på desse studiene! På vitnemålet mitt fikk jeg 5 i alle fag, utenom 4 i engelsk muntlig og skriftlig, og eksamen- norsk hovedmål og så fikk jeg 6 i Sam. Fag. Så jeg tipper jeg har ca. 4.9 i snitt eller noe. Spørsmålet er om jeg har gode nok karakterer til å søke på Psykologi studier eller om jeg skal legge den tanken bak meg. Vet jeg søker med VGS karakterene, men da må jeg jo jobbe ganske så hardt!

Profesjonsstudiet i psykologi (6 år) ved UIO har ganske høyt snitt. Så på det i går og om jeg husker riktig var snittet på 56,6 høst førstegangsvitnemål. Det er altså ganske høyt, så om du vil inn på dette må du jo selvsagt jobbe en del på videregående. Om du virkelig går inn for det så er det jo bare å kjøre på, alt er mulig! Det finnes dessuten andre veier å gå om du ikke nødvendigvis klarer å nå de beste karakterene, det finnes jo andre psykologistudier. 

 

Men uansett, om du virkelig vil, så ikke legg det bak deg, men jobb mot det! Jeg gikk selv ut av ungdomsskolen med 4,5 i snitt og hadde ikke høye forventninger da jeg startet på studiespesialisering og drømte om å studere et sted med høyt snitt. Men da jeg begynte på vgs så jeg at om jeg virkelig jobbet med skolearbeidet, kunne jeg få det til, og i år gikk jeg ut av vg3 med 5,6 i snitt og kom inn der jeg ønsket. Så ikke gi opp, stå på, så går det nok veien  :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...