Gå til innhold

DNS feil på router nr 2


Anbefalte innlegg

Hei

Sliter med et rart problem.

Satt opp en gammel 3com 11g router i kjelleren her en dag for å øke dekningen her nede. Gjorde det vanlige med å koble fra router nr1 til router 2 med en vanlig cat5, Skru av DHCP og tenkte at dette var tut og kjør.

Og det er det så lenge du er koblet via wire til routeren, på wifi får eg stadig DNS feil står det.

 

Men under details på wifi-tilkoblingen på min mac med windows står det at den har begge dns adressene som blir sent fra router nr1, som da selvfølgelig kjører dhcp serveren.

 

På lørdag funket dette både på macos, win og ipad. I dag er det helt ute og nekter å gå på nett igjen.

Sitter nå på wifi nett fra router 2 men med egen innstilt ip, subnet mask, gateaway og dns-server adresse (8.8.8.8).

Så er jo kontakt ut vertfall, kan også finne og administrere router 1 og router 2 uavhengig av hvilket wifi eg er på (oppe/nede).

 

Hva er problemet her?

Er det rett og slett idiotisk 3com router som fortjener en tur til båssplassen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville skrudd av NAT på 3Comen. Kjør den som et rent akksesspunkt.

Hvis man ikke bruker WAN-porten på 3Com-routeren, så foregår det ingen NAT'ing.

 

Kan det være nødvendig å sette en (statisk) IP-adresse på 3Com'ens LAN-side?

Bruk en adresse innenfor det vanlige LAN-nettsegmentet, men unngå adresser som ligger innenfor DHCP-serverens IP-range.

(Da burde du også kunne logge deg på denne routeren hvor som helst fra på LAN'et ditt.)

Lenke til kommentar

Hei,

 

ser att du kan deaktivere WAN funksjonaliteten på ruteren på siden for

Internet Settings - Connection Type - disabled

 

Ettersom denne ikke har noen direkte internett instilling nå er det ingen grunn til att denne skal være aktivert.

Sett LAN ip som nebrewtoz sier til en IP i rett subnett og deaktiver brannmuren under Firewall - Firewall enable /disabled - Disabled

 

Og for all del, deaktiver DHCP. :)

 

Kan også hvis dette ikke fungerer legge inn den andre ruter ipen under Advanced - Routing - Static routes.

 

Hentet informasjonen fra bruksanvisningen som ligger her:

http://h20000.www2.hp.com/bc/docs/support/SupportManual/c02583216/c02583216.pdf

Kan være det er feil model, men tok en sjangs med ett google søk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...