Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye karbonmonoksid tåler et menneske?


VampeN?

Anbefalte innlegg

Hei!
Har vært i avisen en del ganger om folk som dør av kullos (co) forgiftning. Enten selvmord eller ved et reint uhell.

Jeg lurer egentlig på hvor mye karbonmonoksid tåler et menneske før det får fatale konsekvenser?

Det finnes jo flere steder rundt oss hvor vi enn er i det daglige. Feks eksos, hvor mye kullos finns i eksos feks?

Håper noen som kan litt kjemi har et godt svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dødelige grense ligger på ca. 12,000ppm hvis jeg husker rett, noe som kan bygge seg opp over en periode på flere timer. Frisk luft er ca. 1ppm. Innedørs er det egenprodusert CO(2-x ppm, avhengig av ventilasjon), grensen som jeg finner i forbifarten for USA er her satt til 200ppm. Over det anbefales det øyeblikkelig evakuering, da det over en kort tidsperiode kan bygge seg opp fatal dose. Kroppen bruker 4 timer sånn ca. på å tømme blodet for karboksyhemoglobin(hemoglobin bundet til karbonmonoksid), men mener å huske en regel på 24 timer karantene(undres om det er pga. myoglobinet), så eksponering kan skje over lengre tid. Det skremmende er at symptomer ofte kommer senere, og er vanskelig for eksponent selv å oppfatte.

Til sammenligning, eksos fra biler har fra 10,000-100,000ppm avhengig av katalysator. Nyt byluften.

Endret av Vizla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

så gitt at noen skulle lukke seg inne for å fikse på sin nyere Skoda 2013 modell eller no sånt, men glemme slange for å lufte ut eksosen, så vil det over tid fortsatt være dødelig?

Evt. må det jo gå an å kjøpe co.måler, dog det har jeg ikke klart å oppdrive (leita for en kompis som driver å mekker på en del biler)

Lenke til kommentar

så gitt at noen skulle lukke seg inne for å fikse på sin nyere Skoda 2013 modell eller no sånt, men glemme slange for å lufte ut eksosen, så vil det over tid fortsatt være dødelig?

 

Evt. må det jo gå an å kjøpe co.måler, dog det har jeg ikke klart å oppdrive (leita for en kompis som driver å mekker på en del biler)

Definitivt. Din egen utpust er nok, gitt noen timer avhengig av størrelse på rommet(og hvor tett). Du får hvertfall fint tak i slike målere på ebay til en billig penge, de fleste hus i USA har det så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Folk arbeider jo også i kullgruver uten problem(vel, umiddelbare problemer), tipper faren oppstår først når det blir for mye co2 i luften du puster til at kroppen får nok oksygen, dermed sovner en og våkner ikke opp igjen.

Du mener selvsagt CO, ikke CO2 ......

Lenke til kommentar

0.1 ppm Natural atmosphere level

0.5 to 5 ppm Average level in homes

5 to 15 ppm Near properly adjusted gas stoves in homes

100 to 200 ppm Exhaust from automobiles

5,000 ppm Exhaust from a home wood fire

7,000 ppm Undiluted warm car exhaust without a catalytic converter

30,000 ppm Afterdamp following an explosion in a coal mine

 

 

35 ppm (0.0035%) Headache and dizziness within six to eight hours of constant exposure

100 ppm (0.01%) Slight headache in two to three hours

200 ppm (0.02%) Slight headache within two to three hours; loss of judgment 400 ppm (0.04%) Frontal headache within one to two hours

800 ppm (0.08%) Dizziness, nausea, and convulsions within 45 min; insensible within 2 hours

1,600 ppm (0.16%) Headache, increased heaert rate, dizziness, and nausea within 20 min; death in less than 2 hours

3,200 ppm (0.32%) Headache, dizziness and nausea in five to ten minutes. Death within 30 minutes.

6,400 ppm (0.64%) Headache and dizziness in one to two minutes. Convulsions, respiratory arrest, and death in less than 20 minutes.

12,800 ppm (1.28%) Unconsciousness after 2–3 breaths. Death in less than three minutes.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...