Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

(NAV) Dagpenger under et norsk kurs


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en venn som har mistet jobb, han har leverte en søknad om dagpenger igår. Han har gått på dette kurset i 11 måneder og betaler selv, det er kveldskurset uten arbeidstid, og han begynner kl 17:30 til 20:50, men dessverre han leste på nettet idag at han måtte skrive om denne i søknaden, han han hadde ikke peiling at det er trengs. Hva skal han burde gjøre? Er det plikt til å rapportere at han går på norskkurset uten arbeidstid? Han har ikke tatt noen penger fra Nav tidligere for kurset.

Jeg skjønner ikke noe fra den situasjon, det er jo bedre fra NAV at han har lyst til å lære... han skal kunne få bedre muligheter for å få en ny jobb med et flytende språk enn uten .

 

Takk for hjelpen.

 

Anonymous poster hash: c97cc...de3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som det står i linken OlaOlaBlakken la ut, må det opplyses om at han tar et kurs. Samtidig er det mye regler og "smutthull" for hva som er lov og ikke lov.

 

Jeg sitter selv litt med samme problemet, siden jeg har fått omskolering av NAV fra tidligere. Det var et fag jeg ikke besto, som jeg nå bruker kvelden til å lese. Eksamen er i desember. På bakgrunn av dette mener NAV at jeg ikke har rett på dagpenger, selv om utdanningen var under regi av NAV, og jeg ikke er under utdanning per dags dato. Har selvsagt satt en advokat på saken, spesielt siden jeg har fått avslag på overgangsstønad siden NAV mener jeg IKKE er under utdanning.

 

Uansett må kameraten din fortsette å sende inn meldekort, selv om han får avslag på dagpenger. Dersom han får dagpenger godkjent senere, så vil dagpenger bli tilbakebetalt, så lenge meldekort er sendt inn.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...