Gå til innhold

Forsterker direkte mot Sub elementer


Anbefalte innlegg

Har fått en gammel B&W PV1 sub som har det normale problemet med disse. I stedet for å kaste, da det er for dyrt å reparere, og den enkle løsningen på å reparere er for udetaljert til at jeg fikk det til.

 

Kom på en annen løsning. Kaste elektronikken i den, og kjøre egen forsterker direkte. Noe som etter litt testing i går ser ut til å fungere fint, selv om den billige forsterkeren jeg fant er litt svakere enn den originale (Har kun testet enkelt med elementene ute av "kassen").

 

Når jeg kjøpte forsterkeren, så tok jeg med det som så ut som en ren høyttaler inngang i deksel, som jeg tenkte å montere på den for å gjøre ting enklere å koble til, men det viste seg at det var med eget delefilter til en Patos senterhøyttaler på den samtidig. (Kostet svindyre 29,- på tilbud)

 

Testet også med denne, og det fjerner diskantlyden osv. Men har ingen data på dette.

 

Spørsmålet blir da, når den skal kobles til en surround forsterker med dedikert sub utgang, og crossover, da der det vel like greit å droppe delefilteret, som bare blir ett ekstra ledd som tar vekk krefter? Trenger vel ikke det, da man ikke skal dele frekvensene mellom flere elementer uansett.

 

Elementene ubelastet er 5,56 ohm pr stk (målt), som i parallell blir 2,78 ohm (glemte å måle det) når de er i parallell. Forsterkeren beskriver kun laster ned til 4ohm, men skiver at de under, så må man være ekstra påpasselig med at den får tilgang på nok luft.

 

Tenkte å få montert den inn i "kassen" sin i helgen, og da teste med både 2 og 1 element i bruk, for å se om det utgjør noe forskjell på funksjonen til den. Mister en del av innstillingene som man hadde direkte på suben, men har egen volumkontroll på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet blir da, når den skal kobles til en surround forsterker med dedikert sub utgang, og crossover, da der det vel like greit å droppe delefilteret, som bare blir ett ekstra ledd som tar vekk krefter? Trenger vel ikke det, da man ikke skal dele frekvensene mellom flere elementer uansett.

Helt klart. Man trenger bare ett delefilter, ikke to. 

Aktivt delefilter (som det er i en surround forsterker) er som regel å foretrekke framfor et passivt. 

 

Når du måler 5,56 Ohm er vel det DC motstand. Kan være litt forskjellig fra impedans, som er frekvensavhengig. Men forskjellen er sikkert større i passive delefiltre enn i en voicecoil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...