Gå til innhold

Stille HTPC bygg budsjett 5k-10k


Anbefalte innlegg

Hei.
Har tenkt å bygge meg en HTPC til stuebruk/TV men ønsker gjerne tips og anbefalinger.

Kommer til å bruke pcen hovedsaklig til streaming av film og serier 1080p, surfing og litt gaming.
Ønsker at bygget skal være nokså stille, kommer til å bli brukt til enkle spill som f.eks Lego Harry Potter, men kan også finne på å kjøre igang Civilization (så viktig med en grei cpu).  

Budsjettet ligger mellom 5-10k, tenker å første omgang å kjøpe uten GPU og heller følge med litt på bruktmarked for å se om det dukker opp noe der som frister.

Har satt sammen to forskjellige bygg på prisjakt, et med Ryzen 5 og et med I5 prossesor. 
Ryzen 5 bygg

Intel I5 Bygg

 

Kom gjerne med erfaringer angående komponentene og eventuelle alternativer. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker et bygg uten dedikert gpu så er det jo ryzen 3200G eller 3400G som gir best integrert grafikk. Parr med dualchannel litt kjapp minne og du kant greit dra 1080P gaming i mye spill.

 

Edit: Noe sånn?

https://classic.prisjakt.no/list.php?l=598278&view=b

 

Edit: Byttet om på SSD og minne jfr diskusjonen under.

 

Men det blir et større bygg da. Mye av grunnen til det er at jeg finner ikke B450 hovedkort i ITX størrelse med bios flashback, slik at man kan få støtte for ryzen 3000 uten å ha en eldre CPU. Dermed ble det mATX. Jeg mener man skal få til å kjøre ryzen 3000 på dette.

 

Prisen blir litt lavere, og du har større valgmuligheter mhp cpu-kjøler (opp til 160mm) og strømforsyning (ATX vs SFX).

 

Bare som et alternativ :)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke mange som bygger HTPC lengre. Nvidia Shield er MYE enklere å bruke til streaming. Den fungerer greit til lett gaming også etter hva jeg hører fra andre: Kan streame et etterhvert ganske stort bibliotek med spill og man kan kjøre spill på PCen og streame de til Shielden hvis man har NVIDIA GPU + android spill. Litt enklere å surfe på en PC.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker et bygg uten dedikert gpu så er det jo ryzen 3200G eller 3400G som gir best integrert grafikk. Parr med dualchannel litt kjapp minne og du kant greit dra 1080P gaming i mye spill.

 

Edit: Noe sånn?

https://classic.prisjakt.no/list.php?l=598278&view=b

 

Men det blir er større bygg da. Mye av grunnen til det er at jeg finner ikke B450 hovedkort i ITX størrelse med bios flashback, slik at man kan få støtte for ryzen 3000 uten å ha en eldre CPU. Dermed ble det mATX. Jeg mener man skal få til å kjøre ryzen 3000 på dette.

 

Prisen blir litt lavere, og du har større valgmuligheter mhp cpu-kjøler (opp til 160mm) og strømforsyning (ATX vs SFX).

 

Bare som et alternativ :)

Veldig godt oppsett Kyrre kommer med her :)

Eneste jeg "stusser" på er M.2 SSDen pga pris.

Kanskje bytte denne ut med Adata sin?

Lenke til kommentar

Hvis du tenker et bygg uten dedikert gpu så er det jo ryzen 3200G eller 3400G som gir best integrert grafikk. Parr med dualchannel litt kjapp minne og du kant greit dra 1080P gaming i mye spill.

 

Edit: Noe sånn?

https://classic.prisjakt.no/list.php?l=598278&view=b

 

Edit: Byttet om på SSD og minne jfr diskusjonen under.

 

Men det blir et større bygg da. Mye av grunnen til det er at jeg finner ikke B450 hovedkort i ITX størrelse med bios flashback, slik at man kan få støtte for ryzen 3000 uten å ha en eldre CPU. Dermed ble det mATX. Jeg mener man skal få til å kjøre ryzen 3000 på dette.

 

Prisen blir litt lavere, og du har større valgmuligheter mhp cpu-kjøler (opp til 160mm) og strømforsyning (ATX vs SFX).

 

Bare som et alternativ :)

 

Takk for svar og bidrag alle sammen. :)

 

Har et par spørsmål.

Er det egentlig stor forskjell på 2000 serien og 3000 fra Ryzen utenom integrert gpu?

Hvor stor er forskjellen på 3000 MHz og 3600 Mhz i et bygg som dette?

Ønsket å bruke Node 202 pga plass under tv-benken, men kan sikkert finne på noe lurte med angående plassering av et kabinett som 804. Antar det er et bedre kabinett med tanke på kjøling og støy?

Endret av -Fersken-
Lenke til kommentar

Ryzen 2000 (Zen+) har også prosessorer med APU (integrert grafikk). F.eks 2200G og 2400G.

Ryzen 3000 (Zen2) er noe raskere enn Ryzen 2000, litt avhengig av hvilke prosessorer man sammenligner.

F.eks er vel differansen mellom Ryzen 5 2600 og Ryzen 5 3600 større enn forskjellen mellom Ryzen 7 2700X og Ryzen 7 3700X.

 

Kort fortalt kan man kanskje si at forskjellen er 10-20% avhengig av arbeidsoppgave.

Ryzen 3000 er også mer energieffektiv. I tillegg kom 3900X med Ryzen 3000 og gav oss en relativt hissig 12 kjerner (24 tråder) som fikk Intel sine aksjeeiere til å søle ut litt kaffe. Videre kom jo også X570 hovedkortene som gav oss PCIE gen4, ikke at det er såå spennende.

 

Når det kommer til Ryzen 3400G VS 2400G så er forskjellen mindre. Ryzen 3400G er vel en "pimpa" Zen+ og ikke en ekte Zen2. 3400G er allikevel noe kjappere, kanskje 8%? Om det er verd 280 kroner mer må du se selv.

 

Når det kommer til minne vil ikke 3400G støtte høyere minnehastighet enn 3000-3200. Så du kan gå ned i hastighet egentlig .. Men, ett 3600 CL16 kit burde du klare å klokke til 3000-3200 CL13-14 eller deromkring. Prisene i dette segmentet er rimelig like, altså 3600 CL16 koster veldig likt som 3200 CL14. Hvis du ikke orker dille med dette, og heller ikke vil betale prisen for disse settene, så se etter 3000 CL15 kanskje?

 

Forskjellen i FPS ift valg av minne er der. Kanskje ikke alltid enorme, men det er forskjell avhengig av tittel.

Her kan du se litt.

https://www.youtube.com/watch?v=8Ur91fUyWyg

 

Så hva betyr alt dette totalt? Vel, la oss si du går for 2133 mhz minne og 2400G istedenfor 3000 mhz minne og 3400G.

Totalt kan man kanskje si at dette utgjør 15 FPS? Da begynner det jo å bety litt, spesielt siden man sikter etter 40-60 FPS 1080p gaming med et slikt system (må selvsagt ofre litt eyecandy da..).

 

En annen stor fordel med å kjøpe 3600 CL16 eller 3200 CL14 minne (samsung b-die) er jo hvis du ønsker å oppgradere CPU en gang, f.eks 3700X eller 3900X med dedikert skjermkort. Da vil hastigheten på minne være kjærkomment. "Futureproof" hvis det er lov å si.

 

Edit: Du må kjøre dualchannel iallfall, altså to brikker (i riktige slots..). Det betyr mye med APU.

 

Vedr kabinett 804 vil dette selvsagt kunne gi bedre kjøling med mindre støy. Mulighetene er mye større når man har litt mer plass, og hardware må puste det også. Men jeg ser poenget med ITX og det kabinettet. Lite og greit. Har du noen kompiser med Ryzen 2000 som kanskje kan hjelpe deg å flashe et B450 ITX hovedkort? PS: Node 202 kommer også ferdig med 450W PSU. Sparer du litt ..

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=3198011

Edit 2: man kan også argumentere for node 202 ved at dette bygget ditt vil avgi lite varme. Du kan bygge det uten vifter egentlig, men vil koste mer da.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Rigg som er både stille og kan brukes til gaming, høres ut som 2 ting som ikke går hånd i hånd ;)

 

Du kan vurdere passivt kjølte kabinetter f.eks fra Streacom: https://streacom.com/products/fc5-alpha-fanless-chassis/. De er noe dyrere, men til gjengjeld, passivt kjølt uten en vifte of passer perfekt inn i stereobenken.

 

Hvilken hardware som passer til gaming skal jeg ikke begi meg utpå da jeg ikke har kunnskap nok, men generelt, for en mediacenter funksjon så er det viktig at hardwaren støtter hardware dekoding av det du trenger av video kodeker. F.eks er Windows generelt *ikke* bra på HDR og unntatt et par custom builds vil det ikke virke (Windows støtter pr nå ikke automatisk switching av fargerom og heller ikke passthrough av HDR metadata).

 

De eneste boksene som klarer å sende HDR metadata korrekt er dedikerte VPU bokser, de 2 beste er nok https://www.hardkernel.com/shop/odroid-n2-with-4gbyte-ram/ og https://osmc.tv/vero/. De koster ikke mye (ODROID rundt 700kr) og er uten tvil de beste enhetene for media/streaming. Jeg ville heller gått for en av disse (kanskje i tillegg til en gaming-stue-rigg?) da det er mye mer arbeid å få en Windows build bra til..

Lenke til kommentar
Stille burde nok ha stått i anførselstegn da det er et definisjonspørsmål :p Har en Alienware bærbar pc som utfyller 

funksjonen jeg har lyst at dette bygget skal erstatte så det aller meste kommer til å være mer stille enn den :)

Har heller ikke 4k tv for øyeblikket, så vil ikke møte på problemer med at Windows ikke liker 4k, kan selfølgelig bli

et problem i fremtiden, men kan da selfølgelig vurdere boksene du anbefaler. ZeVs^ :)

 

Hovedbruken til dette bygget er også surfing og streaming/videovisning, så føler ikke at jeg trenger masse vifter å 

kjøling, tenkte i hovedsak CPU kjøler og uten vifter i Node 202 som Kyrre nevner, men mener du at jeg da må bruke mer penger på passiv kjøling (siden det vil koste mer)?

 

Når det kommer til ITX så vil Hovekortet jeg har linkete til fungere ved bruk av Ryzen 3400G, eller er det bedre alternativer? 

og når du skriver at jeg trenger en kompis med Ryzen 2000 betyr det at jeg trenger en Ryzen fra 2000 serien for å i hele tatt skal kunne flashe Bios?

Endret av -Fersken-
Lenke til kommentar

Du trenger en eldre ryzenprosessor for å flashe B450 hovedkort ja. Unntaket er de hovedkortene hvor man kan flashe UTEN cpu satt inn. Jeg kan ikke finne noen ITX hovedkort hvor man kan dette.

 

Hvis du skal ha node 202 og ryzen 3400G så har du noen muligheter

 

1. Kjøp et B450 hovedkort og spør om selger vil flashe det for deg. Tvilsomt, men kanskje ?

2. Kjøp et B450 hovedkort og få hjelp av noen til å flashe

3. Kjøp et B450 hovedkort, men bytt ut 3400G med 2400G

4. Kjøp et X570 ITX hovedkort.

5. Kontakt AMD og spør om de kan sende deg en "låne CPU" til å flashe med.

6. Følg med fremover om MSI utvider sin "Max" serie til å dekke ITX, som gir støtte for ryzen 3000 ut-av-boksen.

 

 

 

Short Term Processor Loan Boot Kit

AMD will offer affected and qualified users (as described below) an AMD Athlon 200GE Processor, including thermal solution, for short-term use ("boot kit") to perform the BIOS update on their motherboard.

This short-term processor loan or boot kit is offered through AMD warranty services and is available only for qualified users that:

  1. Have made a valid purchase of a 3rd Gen Ryzen™ Desktop Processor and;
  2. Are unable to boot that processor because the user’s current X470/B450 BIOS must be upgraded first.

This service is free of charge with the following condition:

Once you have submitted your claim for a processor loan boot kit, AMD will require pictures of your 3rd  Gen Ryzen™ Desktop Processor and AMD Socket AM4 400 Series motherboard, which clearly shows the model numbers and unique serial numbers as well as a copy of the purchase invoice(s) to authorize the request. Additionally, a summary or copy of communication with the motherboard manufacturer is requested to indicate why support from the Original Design Manufacturer (ODM) is not suitable.

Once the RMA request is approved, the AMD Athlon 200GE processor will be sent with pre-paid return shipping. The processor is provided as a temporary loan to you for the sole purpose of updating the BIOS and must be returned within 10 business days of receipt. It is not necessary to return the provided thermal solution.

To obtain the boot kit, please carefully follow these instructions:

  1. Go to the AMD online warranty claims page: https://www.amd.com/en/support/kb/warranty-information/rma-form
  2. Fill in your full contact and product details (3rd Gen Ryzen Processor OPN number and serial number)
  3. In the Problem Description field enter "Boot kit Required" (without quotes)

NOTE: The product must be a valid AMD processor with authentic OPN and serial number.

Once the claim is received and approved, confirmation details and boot kit instructions will be provided in a follow up email.

 

 

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...