Gå til innhold

Klarer ikke bestemme meg! Razer Blade Stealth vs. XPS 15 vs. 2015 MacBook?


Anbefalte innlegg

Jeg har siden 2008 primært vært en Mac-bruker. Har hatt to MacBook Pros, den siste en så godt som top-speccet 2012-modell. Da den maskinen ble kjøpt, så var det den eneste maskinen jeg eide. Nå har jeg derimot en ganske rå stasjonær Hackintosh (kjører både OSX og Windows), så jeg har ikke hatt noe behov for å oppgradere noe på laptop-fronten de siste 2-3 årene. Jeg har nå brukt laptopen kun på skolen og når jeg er ute på reise.

 

Forrige mandag så streiket derimot MacBooken min, og nå er jeg på utkikk etter en ny maskin. Jeg har innsett at prisene til Apple nå er helt på trynet, og langt utenfor den prisklassen jeg føler er rettferdig for en maskin som kun er ment som en skolemaskin og light gaming og dilldall mens jeg er på reise. Jeg har lett litt rundt i prisklassen $800 - $1100, og har kommet frem til to-tre maskiner jeg føler kan passe meg.

 

Razer Blade Stealth

https://www.razerzone.com/gaming-systems/razer-blade-stealth

Pris: $899

 

Av de jeg har sett på, så er dette den som foreløpig leder kampen om pengene mine. Jeg har derimot noen problemer med den. QHD-modellen har kun 128GB M.2 SSD og 8GB minne. Det er rimelig lite, og jeg vet at man voider garantien om man så mye som åpner maskinen, men det skal være mulig å oppgradere, men det betyr ekstra kostnader. Minne kan ikke oppgraderes. Den har også kun Intel HD 620 grafikk, så alt annet enn veldig light gaming er bare å glemme. Ellers har den også bare en 12.5" skjerm, noe som er rimelig mye mindre enn den jeg har nå på 15.4", og den svarte ramma rundt er grusom, uten at det er en dealbreaker.

 

Det positive med denne er at den ser helt nydelig ut, har gode høyttalere i forhold til konkurrenten, og det er jo en skikkelig ultrabook og veier kun 1.29 kg. Prisen er også helt knall med $899 pluss moms her i statene.

 

Dell XPS 15

http://www.dell.com/en-us/shop/productdetails/xps-15-9560-laptop

Pris: Ca. $1100 med rabatt

 

XPS 13 er uaktuell da den er dyrere enn Razeren, og tilbyr ikke noe Razeren ikke kan. XPS 15 derimot kan være mer interessant, om jeg velger å gå den veien. Modellen med i5 CPU og GTX 1050 grafikk er min for rundt $1100, så dette er en litt dyrere investering, men det dedikerte grafikkortet gjør litt mer avansert gaming mulig når jeg er på farten. I denne prisklassen så får jeg FHD-skjerm kontra QHDen til Razer, og denne leveres også med 8GB minne, men dette kan oppgraderes i ettertid. Den kommer også med 500GB HD og en 32GB SSD, som jeg tror er en oppgraderbar M.2. Tregere enn det jeg får fra Razer, men kan i det minste oppgraderes senere.

 

Skjermen på 15.6" blir det samme som jeg har vært vant til med Macen min, og den InfinityEdge-greia er jo sinnsykt deilig, men har som nevnt lavere oppløsning enn den fra Razer. Har også hørt at den har helt grusomme høyttalere under maskinen, men dette er ikke en dealbreaker, tror jeg.

 

2015 MacBook Pro

https://www.bhphotovideo.com/c/product/1128836-REG/apple_mf839ll_a_13_3_macbook_pro_notebook.html&EB=225

Pris: $1169

 

Dette er den dyreste maskinen, og er egentlig ikke veldig aktuell, men tar den med likevel. Det er en litt eldre 2015 modell, med 13.3" skjerm. Jeg foretrekker OSX foran Windows, og her ville jeg fått en ok oppgradering fra den jeg har nå, med nyere generasjon CPU osv. Mister oppgraderbar minne og lagring også. Jeg har tatt ut DVD-spilleren på min Mac og har både en SSD og en HD i min. Så det å gå over til 128GB her ville vært litt kjedelig, selv om det er det jeg må nøye meg med om jeg går over til Razeren også.

 

---

 

Jeg er veldig usikker. Magen og lommeboka sier Razer, men jeg får kanskje litt mer "bang for my bucks" om jeg går for XPS med dedikert grafikk. Er åpen for andre alternativer, og/eller erfaringer med de to første jeg nevnte. Jeg har også vært inne på Dell Inspiron 7000 series som skal være en veldig god deal for den prisen, men den er stor og stygg, og har en elendig skjerm, så den har jeg slått fra meg.

 

Takker for tips, og beklager den lange posten!

Endret av MartinF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde kjøpt xps i så fall. Den har veldig god byggekvalitet. Jeg har hatt mange xps gjeonom årene og har aldri hatt problemer med dem. Nå har jeg Xps 13 med 4k infinity skjerm og har bare bra ord om den. To kompiser har kjøpt xps etter min anbefaling og de er meget fornøyd med valget.

Viktig å notere, Xps er Top linja fra Dell. Og de er laget for å holde en stund, dermed er prisen også litt stiv.

Lenke til kommentar

Spørs om jeg kanskje må ta en ekstra kikk på XPSen da. Har eeegentlig ikke behov for dedikert skjermenkort, men er snakk om en 1500-2000 kroner ekstra maks, så da burde det gå an.

 

EDIT: Hoppet i sjøen og bestilte XPS 15. Det varte i 20 minutter til Dell ringte og skulle ha et social security nummer som ikke eksisterer, siden jeg ikke er Amerikaner, men har fortsatt en bankkonto i en Amerikansk bank. Ordren ble kansellert. Da blir det Razer!

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...