Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan Resette Bios, Pcen funker ikke! [GUIDE]


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Gjelder det at jumperen står på 1-2 orginalt for alle hovedkort? Er det en standard?

 

EDIT: På mitt(XFX nForce 680i LT SLI) står den på 2-3. Det gjør den også på alle bildetreff på google(Til høyre for batteriet: http://pics.computerbase.de/1/7/4/6/2/4.jpg). Du ser det ikke på bildet, men det er en pil som peker på den ledige pinnen. Altså nr.1.

Finner ikke manualen på XFX sine sider ...

 

EDIT2: Fant faktisk manualen liggende her. På mitt hovedkort er 2-3 vanlig stilling. Skrive om guiden kanskje?

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har et lite problem med min maskin. Jeg har kjøpt ny PSU.

Jeg har koblet alle kabler i etc. Men, når jeg starter maskinen, kommer det en liten spenning. Alle vifter, skjermkort, CPU etc beveger seg en liten centimeter, men stopper.

 

Tar jeg ut den 4 pin kabelen derimot, starter maskinen. Alle vifter starter og går rundt. Samt harddisker starter hører jeg. Men, skjermkortet lager ikke den pipe lyden som den skal. Dvs. at jeg ikke får opp noe bilde på skjermen heller. I skrivende stund er jeg på jobb, men vil en reset av BIOS hjelpe?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Gjelder det at jumperen står på 1-2 orginalt for alle hovedkort? Er det en standard?

 

EDIT: På mitt(XFX nForce 680i LT SLI) står den på 2-3. Det gjør den også på alle bildetreff på google(Til høyre for batteriet: http://pics.computerbase.de/1/7/4/6/2/4.jpg). Du ser det ikke på bildet, men det er en pil som peker på den ledige pinnen. Altså nr.1.

Finner ikke manualen på XFX sine sider ...

 

EDIT2: Fant faktisk manualen liggende her. På mitt hovedkort er 2-3 vanlig stilling. Skrive om guiden kanskje?

 

Ja, det er sant, det står det samme i manualen min også, men det er ikke så viktig siden at du må uansett flytte capen fra der den står altså en pin til siden.

Lenke til kommentar

Jeg har et lite problem med min maskin. Jeg har kjøpt ny PSU.

Jeg har koblet alle kabler i etc. Men, når jeg starter maskinen, kommer det en liten spenning. Alle vifter, skjermkort, CPU etc beveger seg en liten centimeter, men stopper.

 

Tar jeg ut den 4 pin kabelen derimot, starter maskinen. Alle vifter starter og går rundt. Samt harddisker starter hører jeg. Men, skjermkortet lager ikke den pipe lyden som den skal. Dvs. at jeg ikke får opp noe bilde på skjermen heller. I skrivende stund er jeg på jobb, men vil en reset av BIOS hjelpe?

 

Takker for svar!

 

Før du kjøpte PSU, sjekket du hvor mye watt du trengte tilsammen.

Jeg har hatt akkurat den samme feilen siden at jeg hadde en 300watt PSU

til et grafikkkort som brukte 400watt, da ble skjermen svart og ingenting skjedde. Hvis dette er feilen er det litt seint å bytte den inn.

 

Og en ting til pc'en kan aldri boot opp uten 4pin kablen som går til hovedkortet. Å resete BIOS vil sansynligvis ikke hjelpe.

Endret av Tapped
Lenke til kommentar

Endte med at jeg trykte restart knappen fordi pcen låste seg. Så når jeg skulle starte om igjen kommer jeg til en meny med "sikkermodus", "sm med nettverk", "sm med bare kommandolinjen", "siste fungerende oppstartsmåte" og "start windows i vanlig".

 

Ingen funker, jeg har gjort som i førsteposten men ingenting skjer. Akkurat det samme problemet enda. Uansett hvilen jeg velger så begynner den oppstarten før det kommer en super kort blue screen og så begynner den hele oppstarten på nytt, hva faen skjer og hva skal jeg gjøre?!

 

Er windows-xp.

 

Har du byttet noen komponenter som for eksempel hovedkortet i det siste?

Hvis du har gjort det kan du ha hatt den samme feilen som jeg hadde en gang.

Siden at du har XP(dette skal ikke skje på windows Vista og 7) vil ikke xp'en oppdage at du har byttet et komponent som hovedkortet. Derfor er operativsystemet installert for den gamle komponenten.

Så for å fikse denne feilen kan du prøve å installere windows xp på nytt for da vil den installere xp for de nye komponentene.

:thumbup: .

Endret av Tapped
Lenke til kommentar

jeg får svart skjerm når jeg slår på dataen, har prøvde masse alternativer for å få liv i pc'en, prøvd å resette bios, men vil forstatt ikke fungere. har sjekket at alle kablene er satt i ordentlig, og harddisken lyser i noen få sekunder etter start. Alle viftene i kabinettet går rundt + grafikkort viftene går rundt også.

 

Problemene startet etter at jeg hadde OC cpuen, men jeg resetta cpuen siden jeg ikke så noe vits til å skade cpuen med ustabile clocks. (fikk cpuen opp til 4,2,(altfor mye))

 

så jeg tror at cpuen er ødelagt og at jeg må skifte den ut, men hvordan kan jeg feilsjekke datakomponentene? jeg vet at jeg kan sette cpuen i en annen data, men jeg har ingen andre dataer hjemme som er socket-775.

 

så jeg tar gjerne imot hjelp.

 

pc'en er fullt oppdatert, og her er pc-spesifikasjonene.

 

- Processor:

Intel Core 2 Duo CPU E8400 3.00GHz

 

Memory:

3326MB RAM

 

Hard Drive:

500 GB

 

Video Card:

ATI Radeon HD 4800 Series

 

Monitor:

Acer LCD Monitor AL1951

 

Operating System:

Windows Vista™ Home Premium

 

Motherboard: Asus p5e deluxe

Lenke til kommentar

jeg får svart skjerm når jeg slår på dataen, har prøvde masse alternativer for å få liv i pc'en, prøvd å resette bios, men vil forstatt ikke fungere. har sjekket at alle kablene er satt i ordentlig, og harddisken lyser i noen få sekunder etter start. Alle viftene i kabinettet går rundt + grafikkort viftene går rundt også.

 

Problemene startet etter at jeg hadde OC cpuen, men jeg resetta cpuen siden jeg ikke så noe vits til å skade cpuen med ustabile clocks. (fikk cpuen opp til 4,2,(altfor mye))

 

så jeg tror at cpuen er ødelagt og at jeg må skifte den ut, men hvordan kan jeg feilsjekke datakomponentene? jeg vet at jeg kan sette cpuen i en annen data, men jeg har ingen andre dataer hjemme som er socket-775.

 

så jeg tar gjerne imot hjelp.

 

pc'en er fullt oppdatert, og her er pc-spesifikasjonene.

 

- Processor:

Intel Core 2 Duo CPU E8400 3.00GHz

 

Memory:

3326MB RAM

 

Hard Drive:

500 GB

 

Video Card:

ATI Radeon HD 4800 Series

 

Monitor:

Acer LCD Monitor AL1951

 

Operating System:

Windows Vista™ Home Premium

 

Motherboard: Asus p5e deluxe

 

Jeg er ganske sikker på at det CPU'en som er feilen.

Jeg har hatt akkurat den samme feilen en gang, siden at jeg hadde henta en CPU fra dynga. Jeg satte den inn og harddisken og alle viftene begynte å jobbe. Etter dette kjøpte jeg en ny CPU og pc'en funket da.

 

Prøv å finn en venn som har socket-775, hvis ikke kan du prøve å flytte over ram og sånne ting til en annen datamskin for å sjekke om feilen kommer av en de andre komponentene.

 

Lykke til! :D

Endret av Tapped
Lenke til kommentar

jeg får svart skjerm når jeg slår på dataen, har prøvde masse alternativer for å få liv i pc'en, prøvd å resette bios, men vil forstatt ikke fungere. har sjekket at alle kablene er satt i ordentlig, og harddisken lyser i noen få sekunder etter start. Alle viftene i kabinettet går rundt + grafikkort viftene går rundt også.

 

Problemene startet etter at jeg hadde OC cpuen, men jeg resetta cpuen siden jeg ikke så noe vits til å skade cpuen med ustabile clocks. (fikk cpuen opp til 4,2,(altfor mye))

 

så jeg tror at cpuen er ødelagt og at jeg må skifte den ut, men hvordan kan jeg feilsjekke datakomponentene? jeg vet at jeg kan sette cpuen i en annen data, men jeg har ingen andre dataer hjemme som er socket-775.

 

så jeg tar gjerne imot hjelp.

 

pc'en er fullt oppdatert, og her er pc-spesifikasjonene.

 

- Processor:

Intel Core 2 Duo CPU E8400 3.00GHz

 

Memory:

3326MB RAM

 

Hard Drive:

500 GB

 

Video Card:

ATI Radeon HD 4800 Series

 

Monitor:

Acer LCD Monitor AL1951

 

Operating System:

Windows Vista™ Home Premium

 

Motherboard: Asus p5e deluxe

 

Jeg er ganske sikker på at det CPU'en som er feilen.

Jeg har hatt akkurat den samme feilen en gang, siden at jeg hadde henta en CPU fra dynga. Jeg satte den inn og harddisken og alle viftene begynte å jobbe. Etter dette kjøpte jeg en ny CPU og pc'en funket da.

 

 

Takker! Da gjenstår det bare å finne noen bekjente med socket 775 da ! ;D

 

Prøv å finn en venn som har socket-775, hvis ikke kan du prøve å flytte over ram og sånne ting til en annen datamskin for å sjekke om feilen kommer av en de andre komponentene.

 

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg får starta maskinen, men det tar fryktelig lang tid (vi snakker om 10-15 minutter i forhold til tre-fem) skjedde etter jeg sletta de gamle skjermkortdriverne og satte inn et 5770.Kan dette fikse dette eller må jeg levere dataen til en som kan ordne opp i det ettersom jeg rett og slett ikke kan gjøre dette på egenhond fordi jeg har eksamener om to uker.

Skjermen slår seg tilfeldig av -> på, gjerne når dataen har boota.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg hadde med tungt hjerte, planer om å ta ut harddiskene av min kjære stasjonære for å sette dem i en gammel pc og overføre filene på en ekstern harddisk. Nå slipper jeg det, for nå er maskinen oppe og går igjen!

Jeg vet ikke annen måte å takke deg på enn å si tusen takk!

 

 

EDIT: Dette viste seg for å være en kortvarig glede. Ettersom når jeg skulle starte maskinen på nytt, var problemet tilbake igjen. Så nå må jeg resette bios igjen for å skru på pcen, hm.

Eeeller så må jeg springe rundt for å finne en diskett og en diskettstasjon og nedgradere bios-versjonen.

Endret av Raknes
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har en laptop som ikke fungerer, men jeg kan vel ikke gå etter denne metoden da? Noen som vet hva jeg kan gjøre? Den ble svart etter installering av nedlasted windows 7. Skjermen er svart, og det blinker _ øverst til venstre. Kan kun gå i bios.

 

Har det samme problemet som deg. Skrudde på laptopen i morrest, og kommer bare så langt som til svart skjerm og blinkende _.

 

Noen som vet hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Man kan resette Bios enkelt.

Last ned bios å brenn den på en diskett. (Vær sikker på at dette er rett bios)!

Gå inn i bios, og sett A: som første BOOT enhet.

 

Slå av maskinen og start den opp igjen med disketten i.

Trykk F2 under oppstart.

Dette skal overskrive den gamle Biosen.

 

Lykke til :-)

 

Kent

Lenke til kommentar

Man kan resette Bios enkelt.

Last ned bios å brenn den på en diskett. (Vær sikker på at dette er rett bios)!

Gå inn i bios, og sett A: som første BOOT enhet.

 

Slå av maskinen og start den opp igjen med disketten i.

Trykk F2 under oppstart.

Dette skal overskrive den gamle Biosen.

 

Lykke til :-)

 

Kent

 

øhh, Må man ikke vite hvilket hovedkort og hvilken Bios versjon man skal ha? Og dette med F2 varierer vell også fra forskjellige hovedkort eller?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ah, jeg liker folk som har peiling!

 

Jeg skulle være uberpro å klokke min AMD Phenom II 965 i dag. Lasta ned AMD Overdrive og starta smått. Haka av autoclock, og satte opp Mhz +2 på alle kjerner. 5 sekunder etter jeg klikka "Apply", gikk skjermen i svart, viftene gikk over på flybensin, og deretter slo PC'n seg av.

 

Når jeg da skrudde på PC'n igjen, ville ikke skjermen skru seg på. Ikke noen av viftene heller.

 

Jeg fikk panikk og ringte Komplett, som sa at jeg skulle sende inn PC'n neste uke.

 

Jeg fant denne tråden og tenkte "ah, hva kan jeg tape.." Fulgte steg for steg, og nå virker PC'n igjen. Skjønner ikke hva som egentlig skjedde, og vil ikke vite det heller :p

 

Første jeg gjorde var å avinstallere AMD Overdrive. Jeg trenger ikke mer enn de 3,4 Ghz'a uansett^^

 

Takk for en genial "How To-" Har vel lært å ikke tukle med noe jeg ikke kan :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...