Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lenge hatt et ønske om å bli utvikler, men da å jobbe front-end. Jeg er mindre interessert i databaser og operativsystemer etc.

Jeg jobber med å fullføre en bachelorgrad innen markedsføring og ledelse, og ønsker til høsten å begynne å studere informatikk. Problemet mitt er at etter å ha sjekket nettsidene til de høyskolene og universitetene jeg vet om som er utenfor Oslo-området (ønsker nå å studere utenbys), så finner jeg kun studier som er veldig back-end-fokusert, med ingen eller svært få fag som vil kvalifisere til å jobbe med front-end-utvikling. 

Jeg innser at markedsføringsgraden min kan komme inn handy her, men jeg ønsker likevel ikke å velge et studie som er vinklet i motsatt retning av det jeg ønsker å jobbe med. Bekjente av meg på de ulike studiene har bekreftet at det er veldig tørt og at de selv ville valgt annerledes hvis de hadde visst det.

 

Jeg har allerede høyt studielån etter bacheloren i markedsføring og ønsker derfor ikke å gå på noen av privatskolene (Noroff, Høyskolen Kristiania/Westerdals etc.).

Er det noen som har noen gode forslag eller innsikt å komme med?

Endret av Emilie Margrethe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett om du ønsker å jobbe front-end, back-end, fullstack eller hva annet du vil, så tror jeg du har godt av å ha litt grunnleggende i bagasjen. Det at du har basic kunnskap om databaser, algoritmer, diskret matematikk osv, gjør at du hvertfall vet hva som skjer og er i stand til å optimalisere noe. 

 

Når det kommer til valg av studie, så er det flere valgmuligheter. Nå går jeg selv informatikk på NTNU og kjenner mange gode utviklere som driver både med front-end og interaksjonsdesign herfra. Det er særlig to emner her som gir deg god innføring i web og rammeverk, samt at du har mye prosjektfag (hvertfall 30 stp) hvor du ofte kan snike inn mye front-end. Studiet er også veldig åpent med tanke på valgfag, som gjør at du kan dytte inn emner fra f.eks interaksjonsdesign og andre relevante fagområder. Her får du også en god kjennskap til basic programmering, databaser og algoritmer som uansett er nyttig å kunne. https://www.ntnu.no/studier/bit

 

Ellers, så er det andre studier rundt om i landet som kan være aktuelle. Web-utvikling i Gjøvik er mye mindre teknisk, men jeg kan dessverre ganske lite om det https://www.ntnu.no/studier/bwu

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...