Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nettverskabel har satt seg fast i et rør


Anbefalte innlegg

Hvis man måler hvor mye av kabelen som ikke er kommet inn i røret, og har en anelse om hvor røret går og finner et sted der det sannsynligvis er en bøy på røret i passe avstand for den delen av kabelen som er inne i veggen, så kan forsøke å åpne veggen der og kutte røret, få løs pluggen, trekke videre med trekkefjær, og reparere veggen. Er veggene malt gips, panel, tapet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte blir ikke skjøtene på rørene klemt skikkelig isammen, og da kan dette også skje uten plugg på kabelen. Det sitter dønn fast, og du har ikke sjanse til å dra det ut uten å ødelegge noe.

Trekking er for føring - kraften bør være på skyvinga.

 

Jeg har klart å løsne slikt før ved bruk av trekkefjær fra samme ende som kabelen ble ført inn. Man må få fjøra akkurat på motsatt side av hvor den sitter fast (antakeligvis innsiden av svingen), lag spenn i kabelen ved å tvinne endel ganger - legg press på fjøra samtidig som du jobber med kabelen. Går fort timer.

 

Alt slikt er lettere til mindre man har dratt i kabelen, så hulltaking er vel enklest.

Du trenger ikke store hullet for å fikse det.

Mål opp hvor kabelen sannsynligvis sitter - gå litt tilbake og bor hull til en konsulentboks.

Kapp røret og trekk kabelen tilbake.

Monter på en skjøtemuffe og litt ekstra rør så du får koblet det til konsulentboksen igjen om det må til - så er det bare å trekke derfra til du er fornøyd.

 

Setter du på et blindlokk på boksen, er det jo knapt synlig om du tar av deg brillene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde trekkefjæra i dag. Tok den inn fra begge ender(mitt rom og kjelleren). Begge ganger stoppet den. Er kun et par meter unna enden i mitt rom. Prøvde å trykke trekkefjæren ut og inn da den sto fast, men det ga ikke noe særlig resultat.

 

Er eneste mulighet nå og lage et hull i veggen for å fikse det?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro sjansen er liten for at kabelen løsner når du har hatt fire mann på den, men ingen vet jo egentlig hva som har skjedd inni veggen.

 

Om det er rettstrekk den sitter fast på, kan man skjære ut bakstykket av veggboksen, stikke hånden igjennom og trekke ut røret fra boksen. Deretter kan du trekke/vri/slippe det samtidig som noen jobber med andre enden - litt vanskelig å beskrive noe man egentlig må føle i hendene.. Er du heldig så slipper det.

 

Noen ganger er rørene litt ovale også - har sett flere som er levert slik, men kan også skyldes at folk har tråkket på dem. Da er det ikke stort du kan gjøre utenom å ta hull.

 

Men du har sagt at du ikke er praktisk anlagt, så sjansen for at du klatter det mer til er jo absolutt til stede.

 

Jeg hadde tatt hull i veggen og vært ferdig med det på en times tid, men jeg har jobbet med slikt i flere år. Kan være greit å leie inn folk til det - selv om de ikke kan garantere for at jobben kan gjøres slik du ønsker.

Lenke til kommentar

Kabelen sitter fast, grunnen til dette kan være mange som nevnt tidligere....

Jobber som elektriker, og her er måten jeg ville løsnet kabelen på om det er viktig...

 

Den største grunnen til at kabelen sitter fast er at det er for mye friksjon, vi må redusere friksjonen..

 

Kom deg til en VVS eller elektro grossist og spør om du kan få kjøpe en sprayboks (viktig at det er sprayvarianten) med glidemiddel..

Ta en støvsuger og få lagd et munntykke (Av rør, teip ol) som gjøre at støvsugeren passer opp mot røret i veggen. Sug så i den enden av røret som er gravitasjonsmessig lavest...

Ta så sprayboksen og spray i andre enden... MYE... målet her er å prøve å smøre hele innsiden av røret..

Trekk så kabelen ut..

 

Om alt går bra, klipp av endene på kabelen, og trekk igjennom med en gang med trekkefjæren mens røret enda er godt smurt (Glidemiddelet vil fordampe og forsvinne relativt fort....)

 

PS. Det kan være kjekt å ha hørselværn tilgjengelig da lyden som dannes av luften som går igjennom rører kan være hørselshemmende..

 

Lykke til!

 

 

EDIT:

http://www.24vvs.no/produkter/ror-og-rordeler/pakninger-etc/glidemiddel-spray-400-ml/

Denne jeg tenker på... De fleste elektrogrossister fører nøyaktig denne.

Originalt så vil ikke du ha lov å handle hos en elektrogrossist, men de skal være trangsynte om de ikke lar deg kjøpe denne lille boksen om du forklarer problemet.

Endret av Footy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå viste deg set at jeg har et annet rør som går fra kjelleren og til mitt rom.... Fikk hele trekkefjæra igjennom(!) Greia er at jeg tror kanskje at det gjenværende av nettverkskabelen som står i(altså den delen som ikke er i røret), er lang nok til å ta det i andre røret. Så da kan jeg vel kutte nettverkskabelen(akkurat der hvor den går inn i røret), for så å prøve å få den igjennom det nye røret?

Lenke til kommentar

Jepp, kan bruke hva som helst....helst avbiter så klart, men funker vel med saks også.

 

Ja, du må ha RJ45-plugg(er) og en egen tang samt en avbitertang. Her er video på hvordan det hele gjøres:

 

http://www.youtube.com/watch?v=iyZ9nEA_vCQ

 

Han har noen ekstra ting som ikke er nødvendige da, som f.eks. de beige "hettene" og en sånn gul cable stripper. Holder lenge med vanlig avbiter.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

IKKE kutt kabelen så langt inn du greier. kutt så noen i fremtiden har mulighet å prøve å få den ut. Er heller ikke så dumt å legge igjen en liten lapp og forklare hva som har skjedd. dette spiller kanskje ingen rolle for dere, men kjenner at jeg som evnt fremtidlig eier av de huset gjerne ville vite..

Lenke til kommentar

Jepp, kan bruke hva som helst....helst avbiter så klart, men funker vel med saks også.

 

Ja, du må ha RJ45-plugg(er) og en egen tang samt en avbitertang. Her er video på hvordan det hele gjøres:

 

http://www.youtube.com/watch?v=iyZ9nEA_vCQ

 

Han har noen ekstra ting som ikke er nødvendige da, som f.eks. de beige "hettene" og en sånn gul cable stripper. Holder lenge med vanlig avbiter.

Avbitertang har jeg. Men hva mener du med egen tang?

Må bare søke på "rj45-plugger" på f.eks Komplett.no ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...