Gå til innhold

Når bør man tøye ut?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Så.. jeg har hørt masse forskjellige sider ved å tøye ut.

 

Folk sier at man bør tøye ut på dagen eller før trening (for å løsne opp muskler, så klart) og ferdig med det. Ikke etter trening for da "ødelegger" du musklene du har bygd opp/trent gjennom treningsøkten og vil ikke ha like stor prosesss ellers.

 

Andre sier at man ikke skal gjøre det for å kunne "bevare" musklene til trening, og deretter tøye ut etter trening og løsne ut musklene da sånn at du blir løs, våkner opp uten å være stiv osv.

 

Så hva er det "rette"? Er vel ingen konkret fasit på dette, men noe må da være noenlunde riktig.

 

Jeg spiller basket, jeg løper mye, hopper mye, så trener ganske mye spents med andre ord ben og legg. Trener også bryst, armer og kjerne samt rygg da hele kroppen brukes i intervall sport. Man blir også straffet med pushups og lignende som er mye på bryst.

 

Håper på noe svar som høres ganske fine ut!

 

Så: før eller etter?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Så.. jeg har hørt masse forskjellige sider ved å tøye ut.

 

Folk sier at man bør tøye ut på dagen eller før trening (for å løsne opp muskler, så klart) og ferdig med det. Ikke etter trening for da "ødelegger" du musklene du har bygd opp/trent gjennom treningsøkten og vil ikke ha like stor prosesss ellers.

 

Andre sier at man ikke skal gjøre det for å kunne "bevare" musklene til trening, og deretter tøye ut etter trening og løsne ut musklene da sånn at du blir løs, våkner opp uten å være stiv osv.

 

Så hva er det "rette"? Er vel ingen konkret fasit på dette, men noe må da være noenlunde riktig.

 

Jeg spiller basket, jeg løper mye, hopper mye, så trener ganske mye spents med andre ord ben og legg. Trener også bryst, armer og kjerne samt rygg da hele kroppen brukes i intervall sport. Man blir også straffet med pushups og lignende som er mye på bryst.

 

Håper på noe svar som høres ganske fine ut!

 

Så: før eller etter?!

 

Det går mye i trening med deg ser jeg,hehe ;-)

 

I alle fall ikke før. At man "ødelegger" muskelene med å tøye ut etter trening virker jo som tull da hele poenget med styrketrening er at man skal "ødelegge/rive" musklene.

 

 

Når det gjelder utholdenhetstrening generelt er jo Kaggestad en gud http://www.tv2.no/sp...ne-3443106.html

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

 

 

I alle fall ikke før. At man "ødelegger" muskelene med å tøye ut etter trening virker jo som tull da hele poenget med styrketrening er at man skal "ødelegge/rive" musklene.

 

 

 

 

Så det du sier er ikke før... Med andre ord, etter treningene. Før har jeg hørt (dette gjelder i det minste styrke - vekter) at man ikke skal tøye ut etter, som du og jeg da nevner "ødelegger/river" musklene sånn at man har trent til ingen nytte. Dette er da bare tull og tøys?

 

Jeg har da sluttet med vekter, og gått over til basketen, men blir en god del styrke trening med kroppsvekt i stedet. Vil det da være en god idé og tøye ut etter, før eller ikke i det hele tatt? Skal starte med vekter igjen om en stund og kombinere det med basketen.

 

Jeg bruker å tøye ut beina før knebøy, føler det gjør meg mer fleksibel. Ellers tøyer jeg ut på kvelden av og til.

 

Du tøyer ut på kvelden etter å ha trent samme dag med andre ord?

Lenke til kommentar

I alle fall ikke før. At man "ødelegger" muskelene med å tøye ut etter trening virker jo som tull da hele poenget med styrketrening er at man skal "ødelegge/rive" musklene.

 

 

 

 

Så det du sier er ikke før... Med andre ord, etter treningene. Før har jeg hørt (dette gjelder i det minste styrke - vekter) at man ikke skal tøye ut etter, som du og jeg da nevner "ødelegger/river" musklene sånn at man har trent til ingen nytte. Dette er da bare tull og tøys?

 

Jeg har da sluttet med vekter, og gått over til basketen, men blir en god del styrke trening med kroppsvekt i stedet. Vil det da være en god idé og tøye ut etter, før eller ikke i det hele tatt? Skal starte med vekter igjen om en stund og kombinere det med basketen.

 

Jeg bruker å tøye ut beina før knebøy, føler det gjør meg mer fleksibel. Ellers tøyer jeg ut på kvelden av og til.

 

Du tøyer ut på kvelden etter å ha trent samme dag med andre ord?

 

Det trenger ikke være på en treningsdag. Og det er kun snakk om lett tøying.

Lenke til kommentar

http://www.slf.no/Trening_helse/Mosjon_trening/5558

 

Jeg mener at det er bra å tøye ut etter trening, mens du fortsatt er varm, noe andre med peiling på emnet er enig med meg i. Men andre studier viser at det ikke har noen effekt vist jeg ikke tar feil.

 

Kaggestad har tross alt trent frem flere toppidrettsutdøvere, Grete Waits for å nevne en, så det burde være hold i hva han sier kontra disse studiene som er gjort av en forsker

Lenke til kommentar

Før OG etter. Jeg gjør det og har ikke opplevd noe utenom det vanlige. Gjort det siden jeg var en liten snørrunge.

 

Blir for masse tid oppbrukt, hvor lang tid setter du av til tøying?

 

http://www.slf.no/Trening_helse/Mosjon_trening/5558

 

Jeg mener at det er bra å tøye ut etter trening, mens du fortsatt er varm, noe andre med peiling på emnet er enig med meg i. Men andre studier viser at det ikke har noen effekt vist jeg ikke tar feil.

 

Kaggestad har tross alt trent frem flere toppidrettsutdøvere, Grete Waits for å nevne en, så det burde være hold i hva han sier kontra disse studiene som er gjort av en forsker

 

Men kaggeatad nevner det er bra å tøye ut etter trening?

Lenke til kommentar

Før OG etter. Jeg gjør det og har ikke opplevd noe utenom det vanlige. Gjort det siden jeg var en liten snørrunge.

 

Blir for masse tid oppbrukt, hvor lang tid setter du av til tøying?

 

http://www.slf.no/Tr...on_trening/5558

 

Jeg mener at det er bra å tøye ut etter trening, mens du fortsatt er varm, noe andre med peiling på emnet er enig med meg i. Men andre studier viser at det ikke har noen effekt vist jeg ikke tar feil.

 

Kaggestad har tross alt trent frem flere toppidrettsutdøvere, Grete Waits for å nevne en, så det burde være hold i hva han sier kontra disse studiene som er gjort av en forsker

 

Men kaggeatad nevner det er bra å tøye ut etter trening?

 

Ja, han mener det hjelper på restitusjonen, så en "nødvendighet" i følge han.

* Du reduserer risikoen for skader ved at bevegelsesutslagene øker.

* Du reduserer sårhet i musklene ved at blodsirkulasjonen bedres, og forbrenningsavfall fjernes.

* Økt fleksibilitet er spesielt viktig når vi blir eldre, og musklene blir mindre elastiske.

 

– Jeg anbefaler det som kalles aktiv isolert tøyning. Det innebærer at man isolerer musklene og tøyer dem bare i en kort periode (3 til 8 sekunder).

Musklene bør tøyes isolert, og med nøyaktige bevegelser, for på den måten å øke fleksibiliteten. Ved å holde strekket i korte perioder og utføre repetisjoner av den samme øvelsen, øker blodomløpet og gir oksygen til det muskelvevet som strekkes.

Han anbefaler at man tøyer baksiden av lårmusklene (hamstringmuskulaturen), setemuskulaturen, musklene på framsiden av låret, tøyninger av leggene og sidemuskulaturen.

 

Dette vet jeg virker meget godt. Jeg har løpt mye opp igjennom, jeg løp faktisk 800m på under 2 min(høres bedre ut en 1.59.2,hehe) for rett over et år siden, men så brakk jeg beinet 5 steder så har akuratt kunne begynne å trene smått igjen. Du trenger ikke lang tid til å tøye, men jeg ville i alle fall IKKE tøye på kald musklatur, altså før trening, det er jo å be om problemer

 

Jeg regner med at dette gjelder også på styrketrening, ikke bare løping og sykling

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

 

Ja, han mener det hjelper på restitusjonen, så en "nødvendighet" i følge han.

* Du reduserer risikoen for skader ved at bevegelsesutslagene øker.

* Du reduserer sårhet i musklene ved at blodsirkulasjonen bedres, og forbrenningsavfall fjernes.

* Økt fleksibilitet er spesielt viktig når vi blir eldre, og musklene blir mindre elastiske.

 

– Jeg anbefaler det som kalles aktiv isolert tøyning. Det innebærer at man isolerer musklene og tøyer dem bare i en kort periode (3 til 8 sekunder).

Musklene bør tøyes isolert, og med nøyaktige bevegelser, for på den måten å øke fleksibiliteten. Ved å holde strekket i korte perioder og utføre repetisjoner av den samme øvelsen, øker blodomløpet og gir oksygen til det muskelvevet som strekkes.

Han anbefaler at man tøyer baksiden av lårmusklene (hamstringmuskulaturen), setemuskulaturen, musklene på framsiden av låret, tøyninger av leggene og sidemuskulaturen.

 

 

 

Ok, så da får jeg se om jeg forstår ting riktig:

Man skal tøye ut i 3-8 sek helt ordentlig utstrekt men kanskje 3-4 rep?

 

 

Hva er isolert tøying? SKjønte heller ikke det med nøyaktige bevegleser.

 

Jeg vil ikke si jeg er forvirret, men jeg vil bare forstå alt så riktig som mulig sånn at jeg gjør noe feil å iallefall får problemer.

 

Lat som om du skal skrive til en fem åring, hvordan ville du forklart dette?

 

 

Ok, så tøying etter trening skal bli. Forresten veldig bra tid!

Lenke til kommentar

Før OG etter. Jeg gjør det og har ikke opplevd noe utenom det vanlige. Gjort det siden jeg var en liten snørrunge.

 

Blir for masse tid oppbrukt, hvor lang tid setter du av til tøying?

 

 

Ca 5-10 min før og 5 min etter. Men nå setter jeg alltid av god tid til trening da det viktig for meg.

Lenke til kommentar

Hva er målet med tøyingen? Skal du bygge masse, få bedre mobilitet/tøylighet eller bli sterk?

 

Skal du bygge masse kan du tøye rett etter treningen, når du har trent en muskel bryter du ned muskelfibrene som tar 48-72t for å bygge seg opp igjen. Hvis du tøyer ut vil du bryte ned enda mer og restitusjonstiden vil bli lengre men du vil kunne bygge opp mer muskler igjen.

 

Trener du for å bli sterk skal du ikke tøye på samme dag som du trener en muskel. Hvis du trener maksstyrke og vil tøye for mobilitet kan du tøye på dager du ikke trener X muskel. Varm lett opp også tøyer du 30-60s * 3 ganger.

Endret av eleNerf
Lenke til kommentar

Hva er målet med tøyingen? Skal du bygge masse, få bedre mobilitet/tøylighet eller bli sterk?

 

Skal du bygge masse kan du tøye rett etter treningen, når du har trent en muskel bryter du ned muskelfibrene som tar 48-72t for å bygge seg opp igjen. Hvis du tøyer ut vil du bryte ned enda mer og restitusjonstiden vil bli lengre men du vil kunne bygge opp mer muskler igjen.

 

Trener du for å bli sterk skal du ikke tøye på samme dag som du trener en muskel. Hvis du trener maksstyrke og vil tøye for mobilitet kan du tøye på dager du ikke trener X muskel. Varm lett opp også tøyer du 30-60s * 3 ganger.

 

Ok, så trener jeg idrett (basket) på alle hverdager i uka, noen kan ha styrketrening. Dette er da med gym på skolen. Jeg trenger å fungere tipptopp neste dag for treningen der igjen. Da er tøying etter trening nøkkelen?

 

Mens på et treningsstudio for å få former, styrke og muskler tøyer man da ikke ut etter? Forstår jeg det rett?

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis, jeg ser ingen grunn til at du skal tøye etter trening. Hvis du har problemer med en muskelgruppe eller har dårlig holdning, f.eks stive brystmuskler som gjør at skuldrene dine er er skjøvet fremover kan du ha en fordel av å tøye disse musklene samt trene opp styrke i ryggen.

 

Hvis målet ditt er å bli god i basketball ville jeg heller fokusert på spenstrening, maksstyrketrening og hurtighet.Jeg anbefaler fullkropps styrkeprogram 2-3 ganger i uka der du trener alle øvelser eksplosivt med en reprange på 4-6 * 4-5 sett. Tren spesielt knebøy og øvelser for bakside legg. Vet ikke hvor gammel du er og om du har tillgang til treningsstudio eller styrkerom på skolen så ofte men det er noe å vurdere når du blir eldre. Eksplosiv styrketrening som dette har god effekt på både spenst og hurtighet.

 

-Tøyning før vertikale hoppøvelser har negativ effekt.[1][2][3]

-Tøyning før en kondisjonsøvelse(f.eks løping) er ikke skadeforebyggende.[1]

-Tøyning etter en øvelse er ikke skadeforebyggende.[1]:

 

""Conclusion: There is not sufficient evidence to endorse or discontinue routine stretching before or after exercise to prevent

injury among competitive or recreational athletes. Further research, especially well-conducted randomized controlled trials, is urgently

needed to determine the proper role of stretching in sports.""

 

 

For å konkludere om man skal tøye eller ikke:

-Styrketrening maksstyrke: Nei

-Styrketrening hypertrofi: Ja man kan tøye etter trening

-Idrett/kondisjonsøvelser: Nei

-Økt fleksibilitet/mobilitet: Ja på dager man ikke har trent X muskelgruppe, godt med oppvarming.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke nødvendigvis, jeg ser ingen grunn til at du skal tøye etter trening. Hvis du har problemer med en muskelgruppe eller har dårlig holdning, f.eks stive brystmuskler som gjør at skuldrene dine er er skjøvet fremover kan du ha en fordel av å tøye disse musklene samt trene opp styrke i ryggen.

 

Hvis målet ditt er å bli god i basketball ville jeg heller fokusert på spenstrening, maksstyrketrening og hurtighet.Jeg anbefaler fullkropps styrkeprogram 2-3 ganger i uka der du trener alle øvelser eksplosivt med en reprange på 4-6 * 4-5 sett. Tren spesielt knebøy og øvelser for bakside legg. Vet ikke hvor gammel du er og om du har tillgang til treningsstudio eller styrkerom på skolen så ofte men det er noe å vurdere når du blir eldre. Eksplosiv styrketrening som dette har god effekt på både spenst og hurtighet.

 

-Tøyning før vertikale hoppøvelser har negativ effekt.[1][2][3]

-Tøyning før en kondisjonsøvelse(f.eks løping) er ikke skadeforebyggende.[1]

-Tøyning etter en øvelse er ikke skadeforebyggende.[1]:

 

""Conclusion: There is not sufficient evidence to endorse or discontinue routine stretching before or after exercise to prevent

injury among competitive or recreational athletes. Further research, especially well-conducted randomized controlled trials, is urgently

needed to determine the proper role of stretching in sports.""

 

 

For å konkludere om man skal tøye eller ikke:

-Styrketrening maksstyrke: Nei

-Styrketrening hypertrofi: Ja man kan tøye etter trening

-Idrett/kondisjonsøvelser: Nei

-Økt fleksibilitet/mobilitet: Ja på dager man ikke har trent X muskelgruppe, godt med oppvarming.

 

Synes du kommer med dumme påstander. Hvorfor tøyer så å si enhver atlet rutinemessig både før og etter kamp? Fotball, Kampsport, Golf og listen går videre.

Lenke til kommentar

Synes du kommer med dumme påstander. Hvorfor tøyer så å si enhver atlet rutinemessig både før og etter kamp? Fotball, Kampsport, Golf og listen går videre.

 

Er ikke påstandene broscience nok for deg? Kom med noen argumenter i det minste, kanskje noen kilder også.

 

Hva tøyer man ut for er spørsmålet. Noen synes det er greit å tøye ut etter man har trent for å avspenne musklene, dette er ikke nødvendig. Som jeg har presentert kilder av har tøyning ingen effekt på stølhet(DOMS) etter trening. Det har heller ingen effekt skadeforebyggende å tøye ut før/etter trening.

 

Mange tøyer for å øke ROM(range of motion), du nevner kampsport. Her er det en selvfølge at man tøyer for å øke akkurat ROM for å kunne sparke høyere osv. Jeg har ikke sagt at det å tøye i seg selv er tull men i visse tilfeller er det meningsløst å tøye ut før/etter trening.

 

Det at man tøye etter trening tror jeg nok henger igjen i gammel vane, folk gjorde dette for mange år siden og det er kun nå i de siste 5-10 årene forskning har vist ingen eller motsatt effekt av tøyning. Som jeg har referert i kildene mine. Hvorfor ser man ofte folk som trener nedtrekk bak hodet? Jo fordi mange har lært å trekke stanga ned bak hodet i gymmen på skolen. Dette henger også igjen og mange gjør det selv om vi vet at man kan få alvorlige skader i rotator cuffs ved å gjøre dette.

 

Jeg kan godt snekre sammen et tøyningsprogram til deg hvis du vil det. Bare si meg hva du vil oppnå med tøyningen, muskelvekst, økt ROM/mobilitet og holdning for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Jeg kan godt snekre sammen et tøyningsprogram til deg hvis du vil det. Bare si meg hva du vil oppnå med tøyningen, muskelvekst, økt ROM/mobilitet og holdning for å nevne noen.

 

Nydelig. Jeg vil at du skal forklare forholdet mellom muskelvekst og tøying, hvordan og hvilken betydning tøying har for mobilitet og ikke minst hva tøyning har å bety for kroppsholdning. Deretter vil jeg at du setter opp et program som tar for seg de ulike kroppsdelene og som forklarer detaljert utførelse og bruksområde.

Er du fysioterapeut, btw?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...