Gå til innhold

antivirus program


vesletun

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Hadde i sin tid AVG på grunn av den separate epost skanningen, men folk mener det ikke er nødvendig. Comodo internet security gir aller best beskyttelse, og har bl.a sandbox. Comodo er vel noe komplisert å forstå den første tiden da man får en usedvanlig dyp oversikt over hva som skjer og innstillingsmuligheter.

Gikk over til microsoft security essentials hovedsakelig for å unngå konflikter med win 7. Opplevde bl.a at sending med epost gikk veldig sent med avg og man kunne ikke sende større eposter en ca. 10 Mb før tiden gikk ut.

Microsoft security essentials er også en del av det såkaldte spynet som samler inn trusler og angrep fra alles maskiner og bruker dette til å beskytte. Dermed blir microsoft security essentials bedre fordi flere bruker det. Vil derfor rangere omtrent slik:

1 -Microsoft security essentials (På grunn av lite konflikter)

2 -Comodo internet security (På grunn av beskyttelsen)

3 -Bitdefender eller NOD32(På grunn av gjevnt gode resultater i tester og endel smarte løsninger på bl.a facebook kontoer)

4 -Avira/AVG/Avast (Fordi de er gratis og stort sett gjør jobben greit)

Lenke til kommentar

Microsoft S. Essentials er knall. Jeg har ikke antivirus på spillmaskinen min, men laster ned og kjører DrWeb en gang i måneden. Det er det desidert beste antivirusprogrammet jeg har vært borti gjennom mine ca 20 år som pc-bruker. Det består av én .exe-fil som oppdateres flere ganger daglig. Last ned, kjør og vips er det bra :o)

Lenke til kommentar

har kjøpt meg ei ny bærbar pc og mangler virus program

hva anbefalere dere

 

Microsoft Security Essentials har fungert bra for meg i kombinasjon med Win 7, men her er det sikkert delte erfaringer. Det er i alle fall ingen grunn til å betale for antivirus i dag. :)

 

 

Jeg har i alle år betalt for antivirus programmer, etter jeg installerte Microsoft Security Essentials har jeg vært fornøyet, helt topp!:thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har brukt mye tid på å søke informasjon om ulike antivirus programmer og valgte til slutt Avira AntiVir Premium (betalt versjon) da det viste seg i alle tester å produsere veldig gode resultater. Det som gjorde at jeg valgte Avira AntiVir Premium var at det skåret stabilt høyt i alle undersøkelser, mens andre programmer kunne være anbefalt et sted, men ikke et annet.

 

Prisen på 20 euro er heller ikke mye.

 

http://www.avira.com/en/avira-free-antivirus

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Som mangeårig pc bruker og en som driver litt support for venner og kjente har jeg erfart at det beste antiviruset er det som gir nok beskyttelse på det man trenger samtidig som det ikke skaper konflikter. Jeg ser også at default oppsett når man har installert det kan være varierende kvalitet. Vanlig å bl.a ikke skanne komprimerte filer, noen skanner kun exe filer og andre tilsvarende, noen skanner ikke filer over f.eks 20 Mb, noen skanner ikke filer fra bestemte leverandører, noen skanner ikke alle stasjonene (kun C:), noen skanner ikke mappa antiviruset er i, noen skanner ikke mediafiler osv osv. Det er også forskjelelr om det gir en aktiv beskyttelse og f.eks blokkerer tilgang til sider med virus og malware, blokkerer nedlasting av slikt osv elelr om det kun blokkerer når det kjøres/åpnes elelr søkes etter.

Comodo kjører i sandbox som er flott, microsoft er tilknyttet spynet som er glimrende, comodo har også en nettskysjekk av filer, bitdefender har sjekk av linker og innlegg på facebook, noen kjører linjen via egne sikre servere, osv osv. Noen beskytter bra, men gjør at man ikek får sendt eposter større enn ca. 10 Mb gjennom windows live mail, noen varsler mye om ulike situasjoner (å bli varslet 25 ganger om dagen fordi man ikke har tatt en backup man ikke ønsker vil noen finne irriterende). Noen kan man justere prosessorbruken slik at man kan gi full ytelse og bli fort ferdig, eller gi lite ressurser og la det skanne i 6-8 timer mens man kan bruke makinen.

 

http://iktforum.no/?tag=av-comparatives

 

http://www.av-comparatives.org/images/stories/test/ondret/avc_retro_may2011.pdf

 

Andre sider som er viktige for meg er få false positives, og evne til å fjerne det som finnes. En ting er å finne noe, noe annet er å fjerne det.

Her er jo spørsmålet om det er mulig å fjerne noe hvis et virus har overskrevet systemfiler, byttet ut filer og innhold, forandret registeroppføringer, byttet settinger her og der.

Om man fjerner viruset, kan det som er forandret fortsatt være uforandret.

Sånn sett er det derfor viktigs å hindre infeksjonen i det hele tatt, og så formatere om man blir infisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...