Gå til innhold

Bygge stasjonær PC. Gaming, relativt stillegående, ikke OC.


Anbefalte innlegg

Oppdatert 01/06/10

Hei!

 

Jeg føler jeg må beklage for at det opprettes ENDA en slik diskusjon, for det er jo allerede mange veldig gode "Jeg skal kjøpe gaming pc" emner på dette forum, men det er et par ting som jeg håper noen kan svare på.

 

Jeg er jakt etter en relativt stillegående gamer pc, og som det står i emnetittel så er jeg ikke opptatt av overklokking.

Jeg har ikke satt meg noen øvre grense på budsjett, men har lest rundt omkring på dette forum at det er mest fordelaktig å bruke 11-13000 kr, så regner med at det er det jeg kommer til å bruke.

Jeg vektlegger støydemping mer enn ytelse, så kort som nVidia 470/480 eller ATI 5870/5970 er ikke aktuelt.

 

Jeg vurderer å bygge selv med hardware.no sin gode guide i den ene hånden. :new_woot:

 

Her er det jeg har sett meg ut:

 

Kabinett: Fractal Design Define R2 Black Pearl

 

HK: Gigabyte GA-P55A-UD3, P55, Socket-1156

 

GPU:Sapphire Radeon HD 5850 "Toxic"

 

CPU: Intel i5-750

 

RAM: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 1600MHZ CL9

 

PSU: Corsair HX 650W

 

CPU kjøler: Noctua NH-D14

eller Corsair H50 Hydro Series

Har ikke bestemt meg enda.

 

HDD: Western Digital Caviar GreenPower 1TB veldig bra ifølge SPCR.

Tenke å kjøpe en SSD når det blir billigere og kjøre OS og spill fra den.

 

Skjerm: Ser etter en 22"-24". Matt skjerm og 16:10 er foretrukket.

Noen meninger om denne? DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT TCO-03 BLACK

 

På forhånd tusen takk :)

Endret av xiao shan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gigabyte GA UD3 hovedkort

i5 750 prosessor

Corsair XMS3 4GB CL9

HD5850

Corsair H50 cpu-kjøler?

Fractal Design R2 kabinett?

 

Der har du utgangspunktet ditt. Ikke noe poeng i å kjøpe i7 siden du bare skal game, prisen kan ikke forsvares. I tillegg trekker de vel mindre strøm (?) som vil si mindre varme og viftestøy.

 

Siden du ikke skal overklokke har ikke ram og hovedkort så mye og si, men både GA UD3 og rammen XMS3 er gode deler (som også kan klokkes bra)

 

HD5850 er også et veldig godt pris/ytelse kort så du gjør et godt valg der. Nå er jeg ikke helt oppdatert på hvilke som tilbyr den mest stillegående kjøleløsningen. Men her vil jeg anbefale deg og kikke litt rundt på noen forskjellige 5850-kort (bl. a de du nevner) google de og se hva folk og spesielt review sider sier om dem. Anandtech, tomshardware og guru3d er gode sider og sjekke.

 

Skal du ha en stillegående kjøleløsning til CPU vil jeg anbefale Corsair H50. Det er en lukket vannkjølings løsning. Vannkjøling høres gjerne skummelt ut, hvertfall hvis man aldri har vært borti det før. Men Corsair H50 er som sagt lukket, det vil si du bare trenger å skru på plass så er det i orden. Den er ganske dyr derimot, oppimot 700-800kr. Men det er vel ikke så veldig mye dyrere enn den kjøleren du nevnte?

 

Corsair Obsidian sitt kabinett er veldig lekkert og godt bygget, ingen tvil om det. Men det er veldig mange vifter, og det vil si mer støy. Selv om det er stillegående vifter. Ta en titt på Fractal Design Define R2 Black Pearl .

Har ikke plexi slik som corsair sitt, men det er lyddempet ganske bra, og er veldig billig.

 

750w er i det meste laget, gå heller for 650w. Corsair er en av de mest stillegående PSUene på markedet. Selv har jeg en mist, den er også veldig stillegående. Men skulle jeg kjøpt PSU i dag utifra kvalitet og støynivå hadde valget falt på corsair.

 

Western Digital er et strålende valg, selv har to stk og er veldig fornøyd både med støynivå og ytelse.

 

Skjerm kan jeg ikke hjelpe med.

Endret av siindre
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv har jeg en BenQ G2412HD skjerm som kostet ca 1700kr i oktober. Benq har en del 24" til rundt 1500kr som alle er veldig gode. Men en ting du må passe på er at disse er forferdelig dårlig kalibrert. Det vil si at ut av boksen så ser fargene og svartnivået forferdelig ut (hvis du vet hva du skal se etter).

 

Etter en del kalibrering er jeg egentlig ganske fornøyd, selv om jeg aldri føler at jeg har oppnåd et perfekt resultat til alle formål (spill, film og surfing). Men til den prislappen derimot så føler jeg at jeg har gjort et godt kjøp.

 

Noe som derimot plager meg er at det er en del clouding på sidene (bakgrunsbelysningen synes i mørske scener) Skal du ha noe bedre må du derimot opp i 3000kr klassen. Så alt handler om hvor mye du er villig til å betale.

Lenke til kommentar

wow, takk for utrolig raskt svar! :thumbup:

 

Jeg søkte på Gigabyte GA UD3 som du anbefalte, da kom det opp såpass mange HK at jeg blei litt lost :blush:

Hadde det vært mulig om du kunne poste en link til det du snakker om?

 

Ang minne, anbefaler du 1333 MHZ eller 1600 MHZ?

 

Da tror jeg det blir Toxic versjonen.

Likte veldig godt det Hardware Canucks skrev om det Hardware Canucks 5850 toxic review

Fikk både DAM GOOD, DAM GOOD VALUE og DAM INNOVATIVE AWARD.

 

Aldri vært borte i vannkløling nei, men lest testen av den på hardware.no. Eneste de klaga på var pumpelyden :hmm:

Noen erfaringer der?

 

Lest mye positivt om Fractal Design Define R2 Black Pearl, bla den teste du linka til. men mange som har klaga på lukt fra kabinettet... Noen erfaringer?

 

Takk for tips and skjerm :thumbup:

Den skal jeg sjekke ut!

Jeg en vant til en billig hp skjerm på den bærbare jeg skriver på nå, så alt er nok bedre enn den :tease:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Fractal Design Define R2 Black Pearl for en måneds tid siden, og det kommer ingen slags lukt fra den. Flott kabinett, følger til og med med en viftekontroller som styrer opp til tre vifter.. Viftene som følger med lager veldig lite lyd og.

 

Luktgreiene var tydeligvis et problem de hadde i begynnelsen, men har begynt å bruke andre slags støydempingsmatter nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gigabyte GA-P55A-UD3

 

Om du kjøper CL8 eller CL9 og om du kjøper 1333mhz eller 1600mhz har så og si ingenting og si så lenge du ikke skal klokke. Så bare kjøp deg noen Corsair XMS3 DDR3 4GB (2x2GB) brikker som du finner, desto billigere desto bedre.

 

H50 har jeg desverre ingen erfaringer med annet enn testene jeg har lest. Og alt jeg har lest har vært bra angående støynivå (sammenlignet med luftkjølere) så den vil nok lage betydelig mindre lydnivå enn en luftkjøler. Hvertfall i en R2 kabinett der det er viktig med god kjøling siden det ikke har så gode termiske egenskaper.

 

Gå for toxic versjonen :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg kalibrerte googlet jeg bare masse på guider. Bilder med forklaring til hvordan de skulle se ut. Så endret jeg på skjermens innstillinger til jeg fikk bildet mest til å se ut som forklaringen.

Etterpå fant jeg derimot ut at det fungerte dårlig (eller jeg fikk det dårlig til) når jeg så filmer og spilte i etterkant. Så det endte vel med at jeg bare fant noen 1080p filmer og stilte bilde underveis til et resultat jeg syntes så bra ut. Så måtte jeg endre en del på det når jeg så andre filmer, spilte og surfet.

 

Alt i alt tok det en del tid, og fikk aldri et resultat som fungerte optimalt i alle scenario (men det er kanskje ikke så enkelt uansett så..)

 

Skjermkalibrering er hvertfall ikke mitt område.

Lenke til kommentar

Takk for link til HK og tips til minne og kalibrering :thumbup:

 

jeg fant en side som viser hvilke PSUer som AMD godkjenner og ikke.

Certified powersupplies

Siindre anbefalte en 650W Corsair PSU, men den står ikke på lista til 5850..

Bør jeg velge 750W siden jeg vurdere å oppgradere til 2x Sapphire HD 5850 Toxic når et kort ikke lengre gir nok kraft?

Endret av xiao shan
Lenke til kommentar

BenQ G2411HD: https://prisguiden.no/produkt/111025 denne bør du velge (ikke velg HDB versjonen, har jeg hørt)

Er på anbefalt listen til hardware: http://www.hardware.no/anbefalinger

 

Corsair HX 650: https://prisguiden.no/produkt/113647, denne er vistnok bygget av seasonic, og er noen av de mest stillegående 650w som fins.

Ville vurdert en 750w hvis du skal kjøre 5850 x2, men 750w er ikke like stillegående som 650w.

Det er viktig og velge strømforsyning av god kvalitet, den kommer du til og ha med deg lenge og det dummeste du kan gjøre er og spare inn her.

Denne siden tror jeg nok passer deg: http://www.silentpcreview.com/

Hvis du skal ha en stillegående og god kvalitets PSU ville jeg valgt Seasonic, men de er ganske dyre.

 

Du burde også ta en titt på Noctua vifter, disse er faktisk mye mere stillere en alle andre, men det koster, du kunne vurdere og montere en sånn på radiatoren til Corsair h50: https://prisguiden.no/produkt/110717

 

 

Angående harddisker ville jeg byttet til en Samsung spinpoint f3, disse er de kjappeste 7200 disken før SSD.

https://prisguiden.no/produkt/112747

Endret av ESS.
Lenke til kommentar

wow, leste testen til hardware.no om 650W til corsair og for noen lave støymålinger! Jeg offrer villig 5850 i CF for den støysvake modellen :new_woot:

 

Fant en fin artikkel på SPCR sitt forum. Fractal Design Define R2 med i5 og HD 5850

Noen andre som er enige i at stockviftene bør byttes ut?

 

Kikket litt på Logitech G110 Noen som har erfaringer med dette tastaturet?

 

Veit jeg sa at jeg skulle kjøpe BenQ for et par poster siden, men det er bare å komme med forslag.

1900x1200, matt skjerm og helst 16:10 format. :)

Lenke til kommentar

 

Skal du ha en stillegående kjøleløsning til CPU vil jeg anbefale Corsair H50. Det er en lukket vannkjølings løsning. Vannkjøling høres gjerne skummelt ut, hvertfall hvis man aldri har vært borti det før. Men Corsair H50 er som sagt lukket, det vil si du bare trenger å skru på plass så er det i orden. Den er ganske dyr derimot, oppimot 700-800kr. Men det er vel ikke så veldig mye dyrere enn den kjøleren du nevnte?

 

 

Fant en test av H50 på silent pc reviews H50 review. Den kom ikke helt best ut iforhold til støy.

Noctua NH-D14 kom bedre ut :)

Lenke til kommentar

Ifølge den testen av SPCR så blir Corsait h50 slått av de fleste litt større luftkjølere. :whistle:

 

Hvorfor betale så mye ekstra for mer støy og dårligere kjøling? :ermm:

 

Edit: til posten over, den blir også slått av kjølere vesentlig mindre enn Noctua dh14.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Ok, ser at jeg ikke har gjort nok research ved H50 så du kan sikkert slå det fra deg, hvis det er den følelsen du får fra reviews.

 

Angående luftkjølere vil jeg heller anbefale Scyth Mugen 2 som gir veldig god kjøling for mye lavere pris enn NH-D14.

 

Nå er jeg veldig liten fan av desibelmåling, men er her hvertfall et bilde med noen:

 

image004.png

 

Ta gjerne et titt på hele testen, veldig fin test: tomshardware

 

Scythe fikk også skryt for PWM viftestyringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...