Gå til innhold

Sigma 30mm F1.4, Zuiko 50mm eller Zuiko 35mm?


Anbefalte innlegg

Jeg har allerede begynt å spare til Zuiko 12-60mm som forventes innkjøpt til sommeren.

 

Men i mellomtida vil jeg ha et rimeligere macro-objektiv som også kan brukes til portretter. Jeg liker en uskarp bakgrunn når jeg tar nærbilder av ting og tang, noe mitt kitobjektiv ikke får til så bra. Derfor ble jeg ovverasket av det lyssterke objektivet fra Sigma. Jeg har lest det meste på akam om dette, og litt rundt om på nettet. Jeg kan leve med å sende inn for å få nytt (grunnet feil), men hvordan er skarpheten og generell bildekvalitet i forhold til Zuiko 50mm?

 

50mm er egentlig 1000,- for dyr, så sigma 30mm passer bra. I tillegg er det mer lyssterkt. Og 30mm tror jeg blir et fint "fastobjektiv" (som det vel heter). Hvorfor skal jeg absoslutt velge 50mm, og gir 35mm til Zuiko uskarp bakgrunn (bokeh)?

 

Vil jeg klare å gjøre bakgrunnen bak en bil uklar med disse obkjetivene? For det går ikke med kitobjektivet med mindre det er 1 km til bakgrunnen..

 

Thanks :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med Sigma 30mm f/1.4, er at den er ikke et macro objektiv. Den er også i det korteste laget for portrett.

 

I Olympus verdenen, er nok Zuiko 50mm f/2 ditt beste alternativ. Som macro-objektiv, så har du også Sigma 105mm f/2.8 til en hyggelig pris. Men den er nok i det lengste laget for portrett.

 

Tom

Lenke til kommentar
Sigmaen er ikke bare "ikke et makroobjektiv", den er faktisk ett av de svært få objektivene mine med (bittelitt) irriterende dårlig nærgrense.

 

Ja, jeg leste om det. Men er du fornøyd med kvaliteten på bildene? Det jeg har sett hittil av eksempler har jo vært ganske bra. Jeg kommer til å bruke objektivet i dårligere lysforhold, og da burde jo sigmaen være et godt valg?

 

Jeg kommer liksom ikke noe lengre i å bestemme meg. :p Akkurat nå heller jeg mot sigma, med mindre noen andre mener bildekvaliteten er dårligere..

 

Takk for raske svar!

Lenke til kommentar

JEg bruker sigma 30mm 1.4 og er strålende fornøyd. Et flott objektiv

til allround bruk, spesielt innendørs til snapshots osv. Jeg har et canon 350d crop så 30mm er perfekt "normal" objektiv til 1.6 crop kamera. 50mm objektiv på crop kamera blir stort sett for trangt til innendørs bruk.

 

La ut noen snapshots i denne tråden, tatt med sigmaen og ekstern blitz:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...51472&st=20

 

Jeg sliter litt med å lære meg fokus teknikk når blender blir så stor som 2.0 og nedover mot 1.4 - Er svært vanskelig og få fokus til å sitte dønn riktig.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt og skrevet mye om dette objektivet. Mitt eksemplar sliter med en litt upresis fokus, som gjør at det ofte front- eller bakfokuserer. Det løser jeg med å fikle med fokusjusteringen på min D300.

 

Du har sikkert tittet litt på de ulike oktoberfestene som finnes med dette objektivet, så du vet at det kan produsere strålende resultater. En av tingene som gjør at dette objektivet utmerker seg er bla. en flott fargegjengivelse og god senterskarphet også vidåpent. Det nokså kraftig kuleformede fokusplanet kan være utfordrende - her er et eksempel ved f/2.8 som viser dette svært tydelig i hjørnene:

 

 

445990708_pUyVE-X3.jpg

 

 

I tillegg fortegner det ganske kraftig, men det korrigeres lett i f.eks Bibble. Fargefeilbrytning kan også være et problem i kraftig motlys.

 

Alt i alt et objektiv som slett ikke er feilfritt, men med så mange "redeeming features" at det er blant mine mest brukte.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

50mm blir litt dyr akkurat nå, så tror jeg bestiller sigmaen. Blir jeg veldig misfornøyd er det jo bare å sende tilbake. Men det vil jeg jo helst ikke..

 

Takk for råd! Det virker som om det mange delte meninger om dette objektivet. Men det virker også som om de fleste mener det gir fine, skarpe bilder og en fin bokeh (noe som er litt avgjørende)..

 

Hvis noen mener jeg absolutt bør kjøpe 50mm, si i fra :p

 

 

På fourthirdsphoto.com er det en som skriver

 

The 30mm may have more sample variation, but I heard from a lot of happy owners before becoming one myself. It's faster, it's smaller, it focuses quickly and silently on my old E-330, and it has this beautiful warm rendering quailty and smooth oof areas. Stopped down to f2 and smaller it's spectacularly sharp, I actually use it at 1.8 for portraits to keep it from being too sharp, which can be unflattering. It's still as sharp as my other lenses wide open. It's built well and I much prefer the physically coupled manual-focus ring.

 

If you get a good copy (which is a lot more likely than the forums might have you believe) there's really little if anything to fault about it. I would tend to suspect that the higher incidence of 30mm complaints may be due to its somewhat greater appeal and subsequent higher ownership.

 

Bestiller den i kveld jeg, så slipper jeg å fundere på hva jeg skal ha ;)

 

Og denne tråden er verdt å merke seg: http://forum.fourthirdsphoto.com/showthread.php?t=41744

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt anbefale å kjøpe 50mm. Det er kanskje Olympus beste objektiv, og det er flott både til portrett og makro. Dessuten er det eneste objektiv som gir deg muligheten for tette portretter med liten dybdeskarphet, noe som er veldig populært her. Dessuten er det et flott tillegg til 12-60, en kombinasjon som jeg kjenner godt siden vi har det i familien.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Vel, 14-35 er vel Olympus beste objektiv (umerkelig forskjell i skarphet mellom f/2 og f/8), men for prisen er det utvilsomt verdt pengene. Ofte oversett er også 11-22 som er så godt som perfekt. Det omtales av et par bryllupsfotografer jeg har pratet med som "fast 22 med mulighet for zoom til 44", og har så lite fortegning at det er direkte hyggelig.

 

Men nå er jeg litt ute på viddene. :p

Lenke til kommentar

Nå er det bestillt fra fotomagasinet.no (bra butikk?). Det var bare to butikker med det inne! Og fotomagasinet hadde (i følge nettsidene) kun 1 igjen. Håper jeg får det, bestillte jo med kort (eneste alternativ)..

 

Har lest så mye bra om sigmaen nå at jeg er overbevisst. Mange som mener fordelene og bakdelene ved begge gjør opp for hverandre..

 

Vi får se.. Godt nyttår!!

Lenke til kommentar

Nesten like godt er ikke bedre, om enn imponerende godt. Leica-en glemte jeg. Den er jo nyere.

 

Men det skarpeste objektivet som finnes er det som står på Minox klassiske spionkamera. Snart kommer det en digital versjon, og det kan bli veldig spennende. I hvertfall hvis den får en god sensor og signalbehandling, og de bruker samme fastoptikk. Det objektivet bør jo passe sånn noenlunde, i og med at det er laget for 16mm. Det begynner å ligne på en "stor" kompaktsensor. Minox spionkamera med LX3-sensor hadde vært fantastisk!

Lenke til kommentar
Men er det skarpeste objektivet det beste objektivet, eller er det det nest skarpeste og mest anvendelige objektivet som er best?

 

;)

Det kommer jo ann på motivet og formatet, det. Minox-en trenger det skarpeste objektivet i verden siden formatet er puslete 16mm, og fordi det som profesjonelt spionkamera må gjengi så mange detaljer som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...