Gå til innhold

Rotasjons retning


Lucifer 666

Anbefalte innlegg

Jeg har montert en Titan vifte i toppen av kabinettet vannrett.

 

Denne skal suge varmluft ut av kabinettet og må da henge "opp-ned", slik at man kan se etiketten bak på den utenifra.

 

Kan man snu dreieretningen på denne vifta? Ser ikke ut som om den liker å stå på hodet siden selve vifta synker ned 4-5mm fra akslingen og av og til nekter å starte.

 

Snur den om jeg bytter + og -?

Endret av Lucifer 666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig for elektromotorer som finnes i f.eks. tak- og kabinettvifter å snu dreieretning hvis man snur polariteten. Så, ja, bytt + og -, så skal vifta snu retning. Det du må huske på er at viftebladene er optimalisert for den 'originale' retningen, så ved å snu dreieretningen kan man forandre karakteristikken på vifta ganske dramatisk...

 

Men, jeg kan ikke garantere at dette vil virke 100%, ei heller at vifta ikke vil ta skade av operasjonen. Men all logikk tilsier at dette skulle funke helt greit.

Endret av DigitalOverride
Lenke til kommentar
At den synker ned noen mm er ikke farlig, det er en slags "fjøring" i vifta som gjør dette.. at den ikke starter opp alltid kan ha noe med å gjøre at den ikke får nok strøm.. har du viftestyring på den og kjører den på 5v kan dette være grunnen..

Nei. Det virker som om den ikke er beregnet for å henge opp ned.

 

Den får 12V men av og til må jeg trè en strips ned og rundt den å dra den opp og på plass igjen.

 

Finnes det isåfall 92mm vifter som blåser mot deg når du ser på fronten??

Lenke til kommentar

Ettersom PC vifter er børsteløse så kan du ikke snu dreirettningen. Hvis du holder fast en børsteløs vifte så den ikke kan snurre rundt blir den ikke ødelagt. Dette er fordi viften kun har kontakt med en magnet i forhold til resten av motoren. Inne i viften er det spoler som "skifter polaritet (tror jeg) hele tiden og derfor drar den viften etter seg. Derfor virker det IKKE å snu på + og -

Lenke til kommentar
Dt GÅR ikke ann.

Mn kanskje med AC vifter,vetikje helt med dem en du kan ikke det med titanen din... helt sikkert..

AC er vel vekselstrøm?

 

Det som kjennetegner vekselstrøm er jo at elektronenes retning (strømmens retning) skifter ca. 50 ganger i sekundet. På vanlige apparater vil det si at det ikke spiller noen rolle om du bytter på + og -

 

Og strømmen som går inne i en pc er vel likestrøm (DC), og det vil jo si at en AC vifte ikke vil fungere i en pc, da må det eventuelt hentes strøm utenfra.

 

Sikkert mulig å få til med en eller annen duppeditt inne i vifta (takvifter går jo på vekselstrøm, men mange av disse kan skifte retning ved hjelp av en bryter), men direkte til en vekselstrømsvifte har ikke dette ha noe å si.

 

Har faktisk en slik liggende her, og på den spiller det i hvertfall ingen rolle, den går samme vei uansett.

 

At den synker ned noen mm er ikke farlig, det er en slags "fjøring" i vifta som gjør dette.. at den ikke starter opp alltid kan ha noe med å gjøre at den ikke får nok strøm.. har du viftestyring på den og kjører den på 5v kan dette være grunn

Iallefall på nyere viftestyring (feks. Cooldrive 4) skal visst disse starte viftene på 12V og deretter senke volten for å være sikker på at viftene orker å starte.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Jeg tror at hvis du snur rettningen vifta blåser vil den sannsynligvis ikke blåse luft godt i noen rettning. Den er formet for å blåse luft en vei, snur du retningen vifta blåser kan det godt være den fortsatt vil blåse samme rettnign, men da sannsynligvis dårligere.

 

En måte du kunne undersøkt om det er jo å snure igang vifta med fingrene (når den ikke er tilkoblet) og kjenne etter om det blir noen effekt med å snure feil vei på riktig side.

Lenke til kommentar

Det verkar som om kullagren har lite för mycket glapp, tycker jag.

Har du fler fläktar av samma modell? Kan dessa i så fall röra sej lika mycket?

 

Jag har inte kollat Titans hemsida. Det kanske finns en beskrivning som säger att denna modell inte skall monteras på det hållet.

 

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...