Gå til innhold

Svindyr SMS til USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Dette er bare et nytt kapittel i den gamle såpeoperaen om norske mobiloperatører. Pga konkurransen er prisene på tale og sms presset så lavt at operatørene i mange tilfeller selger med tap. Tapet må tas igjen gjennom å konstruere produkter som selges til en blodig overpris. SMS til utlandet er ett av dem, og dette er ikke noen glipp fra Ludomobils side. Dette var et kalkulert overgrep mot kundene, men dessverre for Ludomobil ble de avslørt denne gangen. Det neste de blir tatt for er prisene til 815xxxxx og femsifrede nummer.

Lenke til kommentar
Dette er bare et nytt kapittel i den gamle såpeoperaen om norske mobiloperatører. Pga konkurransen er prisene på tale og sms presset så lavt at operatørene i mange tilfeller selger med tap. Tapet må tas igjen gjennom å konstruere produkter som selges til en blodig overpris. SMS til utlandet er ett av dem, og dette er ikke noen glipp fra Ludomobils side. Dette var et kalkulert overgrep mot kundene, men dessverre for Ludomobil ble de avslørt denne gangen. Det neste de blir tatt for er prisene til 815xxxxx og femsifrede nummer.

 

hmm... Kan du spesifisere det siste litt nærmere? En kjapp sammenligning med Telenors priser viser ikke noe særlig oppsiksvekkende:

 

5-siffrede numre:

Ludo Mobil: startpris 0,59 kr., per minutt 2,01 kr.

Telenor: startpris 0,59 kr., per minutt 1,99-2,99 kr (avhengig av abo).

 

815 xx xxx-numre:

Ludo Mobil: startpris 0,59 kr., per minutt 3,01 kr.

Telenor: startpris 0,59 kr., per minutt 2,99-4,39 kr. (avhengig av abo.)

 

Ludo Mobil tar seg imidlertid bedre betalt for de populære nummeropplysningene (1881, 1880, 1890):

Ludo Mobil: startpris 7 kr., per minutt 22,22 kr.

Telenor: startpris 6,30 kr., per minutt 17,60-19,50 kr. (avhengig av abo.)

 

Det er jo ikke snakk om veldig store forskjeller, men på en 2 minutters samtale til 1881, betaler Ludo-kundene 51,77 kroner, mens de fleste Telenor-kundene betaler 41,50 kroner - en forskjell på drøye 10 kroner, og det kan være vesentlig. Priser til spesialnumre er noe som ofte går litt i glemmeboka både for oss og for mange mobilbrukere. Jeg tar tak i dette til uka, og har du tips til hva jeg bør se nærmere på, send en mail til [email protected] eller kommenter i forumet. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hei, og takk for konstruktiv tilbakemelding!

 

I innlegget mitt tok jeg ikke for meg priser til nummeropplysning. At dette er dyrt er jo en kjensgjerning som følger av at man legger beslag på en person av kjøtt og blod som skal lønnes. Som konsulent fakturerer mitt firma opptil 1250 kr i timen, og det blir store minuttpriser av det...

 

Jeg har heller ikke lagt opp til noen sammenlikning mellom operatørene, men i stedet påpekt det faktum at alle operatørene i mobilbransjen stille og rolig har bestemt at samtaler til de to nummerseriene jeg nevner skal prises høyt (og langt over produksjonskostnadene) for å dekke opp tapet på samtaler til fast- og mobiltelefoner. Det er denne polariseringen av ringeprisene i 1) underprisede samtaler til fast og mobil og 2) overprisede samtaler til servicenummer som jeg har angrepet i dette forumet, og et par andre som jeg er medlem av. Det er fint hvis du kan forfølge temaet, og i så fall blir du faktisk den først journalisten i Norge (eller en av de første) som tar tak i uvesenet. :)

 

Edit. Trykkleifer

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...